کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تغییرات در سکویا / شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر تصمیم دارد تغییرات عمده‌ای در ساختار خود ایجاد کند

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «بلودر سکویا» جمعه گذشته هفت کارمند تیم عملیات خود را اخراج کرد. سومایا بالبال، مدیرعامل سکویا در گفت‌و‌گو با «فوربس» تأیید کرد که این تصمیم بر یک‌سوم کارکنان مستعد شرکت تأثیر گذاشته و به استخدام‌های جدید این مجموعه کمک می‌کند. این اتفاق به دنبال خروج جیمی بات کهنه‌کار در ماه آوریل است که تیم استعدادیابی این شرکت را رهبری می‌کرد.

دو منبع گفته‌اند که اخراج‌ها نشان‌دهنده تعدیل نیرو توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر پس از پایان روند صعودی صنعت از اوایل سال ۲۰۲۲ است. تنها سکویا نیست که با ادامه رکود بازار، روندهای توسعه‌ای قبلی خود را ملغی می‌کند؛ اوایل سال جاری، وای‌کامبینیتور ۱۷ کارمند خود را اخراج کرد و صندوق استارتاپ خود را تعطیل کرد. کاهش‌ها منعکس‌کننده مواردی است که در استارتاپ‌های دارای پشتوانه وی‌سی وجود دارد که با پایان یافتن منابع مالی، برای حفظ کسب‌وکار خود به اخراج متوسل می‌شوند.

بالبال به فوربس گفت: «نیاز به نیروی مستعد در مجموعه ما به‌خصوص در سال‌های اوج ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ سه‌برابر شد. اما زمانی که سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها کاهش یافت، اصلاح این روند اجتناب‌ناپذیر شد. همان‌طور که بازار اصلاح شد، توقفی ایجاد شد و تعداد درخواست‌های ورودی و نیازهای استخدامی که شرکت‌های ما از ما درخواست می‌کردند، کاهش یافت.»

جردن اورمونت، شریک استعدادیابی در «منلو ونچرز» گفت که چنین حرکاتی نباید غافلگیر‌کننده باشد. او گفت: «شرکت‌ها در طول رونق سال‌های اخیر بیش از حد نیرو استخدام کردند و اکنون به‌دنبال اصلاح هستند.» اورمونت اضافه کرد که منلو همچنان عمداً به تیم توسعه استعدادها و کسب‌و‌کار خود اضافه می‌کند.

بالبال کاهش روز جمعه را بخشی از تجدید ساختار گسترده‌تر شرکت طی دو سال آینده توصیف کرد تا از ارائه پشتیبانی در سطح یک‌به‌یک دور شود و به طور همزمان به بنیان‌گذاران بیشتری خدمات ارائه شود. او گفت که نمونه‌ها شامل برنامه «آرک آن» برای استارتاپ‌های مرحله اولیه و سازندگان است؛ شبکه‌ای از اپراتورها که به بنیان‌گذاران مشاوره می‌دهند.

بالبال گفت: «از نظر تاریخی، سکویا یک رویکرد مبتنی بر آژانس را در پیش گرفته و تعداد کارکنان متمرکز را برای پاسخگویی به نیازهای بنیان‌گذاران خود افزایش داده است. مدل جدید به سکویا اجازه می‌دهد تا در زمان اوج یا غیر اوج، پشتیبانی بیشتری را به روشی مقیاس‌پذیر ارائه دهد.»

رولوف بوتا سال گذشته هدایت را از داگ لئون، مباشر قدیمی گرفت و سکویا در حال گذراندن دوره‌ای از تغییرات متلاطم پس از آن است. شریک آلفرد لین در یک رویداد صنعتی در ژانویه گفت که این شرکت هزینه‌های مدیریت برای شرکای محدود در سیستم سرمایه‌گذاری جدید خود را کاهش داده است.

همان‌طور که برای اولین بار در فوربس گزارش شد، در ماه ژوئن «سکویا چاینا» و «سکویا ایندیا» برای تبدیل شدن به شرکت‌های جداگانه در میان فشارهای ژئوپلیتیکی جدا شدند. هفته گذشته گزارش شد که پنج شریک در ماه‌های اخیر، از جمله موریتز و دو سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال شرکت را ترک کرده‌اند. بالبال گفت: «این جدایی‌ها به آخرین اخراج‌های تیم استعدادیابی مربوط نبودند. تمامی تغییراتی که گزارش شده، در شرایط مختلف در دوره‌های زمانی متفاوت رخ داده‌اند.»

سومایا در پاسخ به این سؤال که آیا سکویا انتظار دارد کاهش‌های تیمی گسترده‌تری داشته باشد، گفت: «نه، ما هیچ برنامه‌ای برای این کار نداریم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/f3m2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.