کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تغییرات گسترده در علی‌بابا برای بهبود رقابت‌پذیری / غول تجارت الکترونیک چین دیگر بی‌رقیب نیست

«جی‌دی دات‌کام» مستقر در پکن در حال انجام دور جدیدی از بازسازی است و ساختار مدیریت در تجارت خرده‌فروشی خود را مسطح می‌کند.

غول‌های تجارت الکترونیکی هلدینگ علی‌بابا و جی‌دی دات‌کام پس از اجرای اقدامات بازسازی عمده خود در ماه گذشته، در حال تعدیل عملیات خرده‌فروشی خود با هدف افزایش فروش در بحبوحه بهبود اقتصاد چین هستند. برخی از رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که علی‌بابا با ایجاد سه بخش توسعه صنعت اصلی بر اساس روند مصرف و سناریوهای تقاضای کاربران، مشاغل تائوبائو و تیمال خود را سازمان‌دهی مجدد کرده است. علی‌بابا مستقر در هانگژو در شرق استان ژجیانگ این تغییرات را تأیید کرد.

جی‌دی دات‌کام در حال انجام دور جدیدی از بازسازی است. به گفته یک فرد آگاه، این شرکت مستقر در پکن دیگر تیم‌های مختلفی برای فروشگاه‌های خود و فروشگاه‌های شخص ثالث که توسط بازرگانان خارجی اداره می‌شوند، نخواهد داشت. لی چنگدونگ، بنیان‌گذار دلفین (یک شرکت مشاوره مستقر در پکن) می‌گوید: «من فکر می‌کنم آنها تغییراتی ایجاد کرده‌اند، زیرا تجارت علی‌بابا و جی‌دی دات‌کام در سال گذشته چندان تعریفی نداشت. اگرچه می‌توان به باد مخالف کلان به‌عنوان بخشی از دلایل اشاره کرد؛ اما رقبای آنها مانند «پین دوئو دوئو» و «دو دوئین» در همین مدت عملکرد خوبی داشته‌اند.»

لی اضافه کرد که این تغییرات عمدتاً برای بهبود انعطاف‌پذیری کسب‌وکارشان انجام می‌شود و به سازمان‌ها کمک می‌کند سریع‌تر پاسخگو باشند. آخرین تعدیل‌ها به دنبال تلاش‌های بزرگ بازسازی در اواخر ماه گذشته صورت گرفت. علی‌بابا گفت که کسب‌و‌کار کلی خود را در شش نهاد مستقل سازمان‌دهی خواهد کرد. هر واحد تجاری باید به‌تنهایی در بازار رقابت کند و در جست‌و‌جوی راه‌های تأمین مالی از طریق عرضه‌های عمومی اولیه آزاد خواهد بود. جی‌دی دات‌کام نیز اعلام کرده بود که واحدهای دارایی و صنعتی خود را جدا کرده و آنها را در بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ عرضه می‌کند.
کسب‌وکار خرده‌فروشی چین به‌تدریج پس از تأثیر پذیرفتن از کنترل‌های شدید مرتبط با کووید ۱۹ پکن در حال بهبود است. بر اساس داده‌های دولت چین، در دو ماه ژانویه و فوریه، کل خرده‌فروشی کالاهای مصرفی اجتماعی با 5/3 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به 71/7 تریلیون یوان (12/1 تریلیون دلار) رسیده است.

یک تاجر کفش به نام ژو که در استان ژجیانگ زندگی می‌کند و کالاهای عمده‌فروشی را به فروشگاه‌های کفش عرضه می‌کند، می‌گوید که کسب‌وکار او در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به‌طور چشم‌گیری بهبود یافته است. هونگ کنگ، محقق واحد تحقیقاتی وزارت بازرگانی می‌گوید غول‌های تجارت الکترونیک اخیراً تغییرات مدیریتی فشرده‌ای را برای «بهبود رقابت‌پذیری و موقعیت بازار خود» انجام داده‌اند.

هونگ می‌افزاید: «این حرکات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با نیازهای فعلی کسب‌وکار و اولویت‌های استراتژیک تطبیق بیشتری داشته باشند و موارد تکراری و ضایعات را کاهش دهند تا کارایی و نوآوری بهبود یابد.» قیمت سهام علی‌بابا در هفته ۲۷ مارس ۱۸ درصد افزایش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران از بازسازی داخلی آن استقبال کرده‌اند، در حالی که سهام جی‌دی دات‌کام در همان هفته 4/8 درصد افزایش یافت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/69a1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.