کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تلاش برای تصویب قانون حمایت از کارکنان مسن / مواجهه هزاران آمریکایی با تبعیض سنی

بتی فریدان، فمینیست پیشگام معتقد است پیری از دست رفتن جوانی نیست؛ بلکه مرحله جدیدی از فرصت‌ها و قدرت است.

با این ‌حال در آمریکا کارکنان بالای 40 سال در محل کارشان مورد تبعیض قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر تبعیض‌های سنی علیه کارکنان باعث شده این تفکر به وجود بیاید که کارکنان مسن و باتجربه باید از محیط کار حذف شوند.

شرکت ایکس، توییتر سابق، مصداق بارز همین قضیه است. کارمندان سابق این شرکت از ایلان ماسک به‌ دلیل اخراج کارکنان بالای 50 سال شکایت کرده‌اند. یا شرکت «الی لیلی» که سال‌ها به تبعیض سنی علیه کارکنانش متهم بوده، اخیراً به پرداخت 2.4 میلیون دلار جریمه محکوم شده است. یکی از کارکنان سابق شرکت ماتل هم اخیراً از این شرکت شکایت کرده و مدعی شده که ماتل او را به‌ دلیل سنش اخراج کرده است. شرکت «فریتو دی» نیز به‌ دلیل تبعیض سنی با دعوی قضایی روبه‌روست.

این موارد چون به دادگاه راه ‌یافته‌اند از آنها مطلع هستیم، ولی هزاران آمریکایی با مشکل تبعیض سنی مواجه هستند و هرگز فرصتی برای شکایت‌کردن پیدا نمی‌کنند. شرکت‌ها به مشکلات این افراد با داوری اجباری رسیدگی می‌کنند. در این نوع داوری که به‌طور خصوصی برگزار می‌شود، شرکت متخلف به پرداخت جریمه محکوم می‌شود. بیش از 60 میلیون آمریکایی در معرض داوری اجباری قرار دارند و محکوم به سیستمی هستند که به نفع کارفرماست. تعداد کارکنانی که نارضایتی آنها به داوری اجباری ختم می‌شود، نسبت به آنهایی که شکایت خود را به دادگاه می‌برند، بسیار کمتر است. در داوری اجباری غرامتی که شرکت‌ها می‌پردازند هم کمتر از جریمه تعیین‌شده توسط دادگاه است. بسیاری اوقات کارکنان در داوری اجباری حتی وکیل هم ندارند و در نهایت مجبور می‌شوند از پیگیری ادعاهای خود صرف‌نظر کنند.


پایان‌ دادن به داوری اجباری


سال گذشته سازمان «لیفت اور وویسز» برای تصویب قانونی جهت پایان‌ دادن به داوری اجباری در مورد مسائل تجاوز و آزار جنسی در محل کار تلاش زیادی کرد و موفق هم شد. یکی از حامیان اصلی این قانون سناتور «کریستین گیلیبراند» بود که این اتفاق را به‌عنوان «یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات در محل کار در تاریخ آمریکا» می‌داند. این قانون به قربانیان سوءرفتار جنسی اجازه می‌دهد تا در دادگاه شکایت کنند، نه‌اینکه مجبور به داوری اجباری شوند.

اکنون این فرصت پیش‌ آمده که قربانیان تبعیض سنی نیز از قانون و حقوق مشابهی برخوردار شوند. عده‌ای از سناتورها و انجمن بازنشستگان آمریکا قانون حمایت از آمریکایی‌های مسن را معرفی کرده‌اند که کارکنان مسن را قادر می‌سازد ادعاهای خود را در دادگاه مطرح کنند. آمریکایی‌ها در سراسر کشور مشتاق‌اند تا از کارگران مسن‌تر در برابر تبعیض در محل کار محافظت کنند.

نظرسنجی اخیر مورنینگ کانسالت که توسط سازمان لیفت اور وویسز انجام شد، نشان داد که 71 درصد از بزرگسالان معتقدند کسانی که با تبعیض سنی مواجه هستند، باید بتوانند شکایت خود را به دادگاه ببرند. به ‌عبارت ‌دیگر اکثر مردم موافق حمایت از کارکنان مسن و تصویب قانونی برای حمایت از آنها هستند. در حال حاضر برای تصویب این قانون فقط به حمایت مقامات منتخب فدرال نیاز است. با تصویب این قانون شرکت‌ها به کارکنان باتجربه اهمیت بیشتری می‌دهند و در نهایت زمین بازی را برای همه یکسان می‌کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5mfk
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.