کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مراسم اختتامیه جایزه مصطفی برگزار شد / اتحاد دانشمندان؛ امری ضروری برای پیشرفت علم‌ و فناوری در جهان

مراسم اختتامیه جایزه بین‌المللی مصطفی با سخنرانی مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس آغاز شد. جایزه مصطفی هر دو سال یک‌بار با حضور دانشمندانی از سراسر جهان اسلام برگزار می‌شود.

این مراسم شامگاه دوشنبه دهم مهرماه و در محل کاخ موزه چهل‌ستون در اصفهان برگزار شد. برگزیدگان آثار علمی برتر و ۱۵۰ مهمان از سراسر جهان اسلام در این رویداد حضور داشتند.

از جمله برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی می‌توان به امید فرخزاد اشاره کرد که با دستاورد خود در زمینه علم و فناوری زیستی و پزشکی یکی از برگزیدگان این دوره از جایزه مصطفی بود.


هدف جایزه مصطفی هم‌افزایی بین دانشمندان مسلمان است


صفاری‌نیا در سخنرانی خود با اشاره به هدف جایزه مصطفی که هم‌افزایی در بین دانشمندان مسلمان جهان است اعلام کرد: «در طول کمتر از 10 سال فعالیت بنیاد مصطفی، فعالیت‌های مختلف علمی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، دانشمندان جوان و مراکز علمی و دانشگاهی تدارک دیده شده و هزاران دانشمند و فرهیخته علمی از کشورهای اسلامی در آن شرکت داشته‌اند.»

همچنین به بیان او، ظرفیت فراهم‌شده در بنیاد مصطفی، متعلق به همه جهان اسلام و مراکز علمی کشورهای اسلامی است و می‌توانند بسته به علاقه و نیاز خود از آن استفاده کنند.

صفاری‌نیا افزود: «امیدوارم بنیاد مصطفی بتواند الگویی برای همکاری‌های علمی و فناوری در جهان شود که چگونه افرادی با دغدغه مشترک می‌توانند امکانات و ظرفیت‌های خود را در اختیار پیشرفت علمی جهان قرار دهند.»

او در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: «در ادامه هفت مرحله غربالگری علمی آثار توسط کمیته‌های داوری در طول بیش از یک سال و نیم، در نهایت 48 اثر برتر مورد ارزیابی علمی 206 داور بین‌المللی قرار گرفت و جمع‌بندی نامزدهای برتر توسط کارگروه علمی جایزه انجام شد و پنج برگزیده شامل سه برگزیده مقیم و دو برگزیده غیرمقیم انتخاب شدند که امروز مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند.»


بررسی ۲۶۱۳ پرونده علمی در حوزه‌های مختلف


از دیگر سخنرانان این مراسم علی‌اکبر صالحی، وزیر پیشین امور خارجه ایران و رئیس کارگروه علمی بنیاد مصطفی بود. او در آیین اختتامیه این رویداد و در سخنرانی خود با اشاره به بررسی 2613 پرونده علمی در حوزه‌های تخصصی در پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) از 110 کشور، بیان کرد: «۴۷۰ پرونده در حوزه علم‌ و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و ۱۵۰۳ پرونده در حوزه علوم‌ پایه و مهندسی و فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفت.»

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و از دیگر سخنرانان رویداد اختتامیه جایزه مصطفی، با اشاره به قرارگیری هفت کشور مسلمان در میان کشورهای پیشرو در حوزه‌های فناوری و حضور ایران در میان ۳۰ کشور برتر این حوزه گفت: «امیدوارم بتوانیم این جایزه را در سایر کشورهای اسلامی برگزار کنیم. این جایزه می‌تواند به پلتفرمی برای نجات بشریت و اصلاح زندگی بشر تبدیل شود.»

در این مراسم هر کدام از برگزیدگان سخنرانی‌ داشتند و جوایز خود را دریافت کردند. برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی امید فرخزاد در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و با اثر «طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری» از ایران، احمد حسن در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثر «کاوش مخازن نرم‌افزاری» (MSR) از مصر، سامیا خوری در حوزه علم‌ و‌ فناوری زیستی و پزشکی و با اثر «شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن» از لبنان،‌ احمد فوزی اسماعیل با اثر «رویکردهای نوین در درمان بیماری ام‌اس: شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن» در حوزه علوم پایه و مهندسی از کامبوج و مورات اویسال در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثر «فناوری ارتباطات بیسیم نوری» از ترکیه بودند.


اتحاد دانشمندان؛ امری ضروری برای پیشرفت علم‌ و فناوری در جهان


امید فرخزاد با دستاورد «طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری» در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی یکی از برگزیدگان برجسته این دوره از جایزه مصطفی بود.

فرخزاد به طور مشخص پیشگام توسعه و آزمایش ترکیبی از نانوذرات چندکاربردی برای کاربردهای درمانی و پزشکی به منظور رساندن داروهای شیمی‌درمانی با کمک نانوذرات به سلول‌های سرطانی در بیماران سرطانی بوده است.

او همچنین در مورد بیماری‌های مرتبط با تصلب شرایین تحقیق کرده و ابزارهای نانویی رساندن دارو موسوم به پهپادهای زیست‌فروپاش (وسیله‌ای برای انتقال دارو که از مواد زیستی ساخته شده و بعد از استفاده در بدن از بین می‌روند) را طراحی کرده که نوع مشخصی از دارو را به بدن می‌رساند و موجب بهبود بیمار می‌شود.

ابزارهای دارورسانی در اندازه‌های نانویی که می‌توانند نوع مشخصی از مولکول را با خود به ذخیره‌های چربی در شرایین حمل کنند، روشی جدید برای جلوگیری از حمله قلبی است که حدود هشت سال قبل و در سال 2015 فرخزاد به آن دست یافته بود.

یکی دیگر از دستاوردهای فرخزاد، طراحی و توسعه نوعی برچسب کلاژن با نانوذرات است که در واقع نوعی ربات‌ زیست‌فروپاش کوچک است و برای بیماران دچار حوادث شدید استفاده می‌شود. جراحت‌های ناشی از تصادف‌های شدید می‌تواند موجب شکستگی‌های شدید استخوانی شود و بعد از عمل‌های ارتوپدی احتمال عفونت زیادی وجود دارد.

این برچسب‌ها می‌توانند آنتی‌بیوتیک و دیگر داروها را برای تسریع بهبود استخوان شکسته و زخم به شکلی بهتر و کنترل‌شده‌تر نسبت به رویکرد فعلی، به موضع برسانند و از عفونت و جراحی‌های بعدی به این دلیل جلوگیری کنند.

فرخزاد در حاشیه مراسم اختتامیه جایزه مصطفی در گفت‌وگو با «کارنگ» و در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از دستاورد او به‌زودی در ایران نیز برای درمان بیماران استفاده کرد یا نه، توضیح داد: «علم و بازار دو مقوله جدا از هم هستند. دانشمندان باید بدون توجه به مرزهای جغرافیایی برای رسیدن به دستاوردهای علمی با یکدیگر همکاری کنند. اما اکنون به دلیل مسائلی همچون تحریم یا رابطه‌ای که بین ایران و آمریکا وجود دارد، این‌که آیا دستاوردهای علمی چه مدت زمانی را برای رسیدن به ایران طی می‌کنند خارج از حوزه کار دانشمندان است.»

لازم به ذکر است که فرخزاد استاد دانشگاه هاروارد است و دستاوردهای خود را در آمریکا به ثمر رسانده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fxvy
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.