کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تمرکز بر فناوری‌های نوین

با وجود افزایش زیان، گیم استاپ خود را موفق می‌داند

زیان خالص خرده‌فروش صنعت بازی، «گیم استاپ» در سه ماهه اول سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده، اما مت فرلانگ، مدیرعامل شرکت می‌گوید که این شرکت در معیارهایی که بیش از سود کوتاه‌مدت برایشان اهمیت دارد، عملکرد موفقی داشته است.

فروش خالص گیم استاپ در سه ماهه ابتدایی سال گذشته 378/1 میلیارد دلار بود که از 277/1 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال مالی 2022 بیشتر بود. اما فرلانگ تأکید می‌کند که این شرکت رشد درآمد بلندمدت را مدنظر قرار داده و آن را بهترین شاخص برای ارزیابی مؤثر بودن استراتژی خود می‌داند.

زیان خالص این سه ماهه 9/157 میلیون دلار بود، در حالی که زیان سه ماه اول سال مالی 2021، 8/66 میلیون دلار برآورد شده بود؛ یعنی 01/1 دلار به ازای هر سهم. ولی مدیرعامل گیم استاپ می‌گوید آنها معیارهای دیگری را در نظر دارند و این معیارها را چنین برمی‌شمرد:

آنها در پایان سه ماهه ابتدایی 2022، 035/1 میلیارد دلار درآمد نقدی داشته‌اند که تقریباً بدون بدهی بوده است.

موجودی انبار در پایان سه ماهه 6/917 میلیون دلار بود که نسبت به 9/570 میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافته است، زیرا تصمیم داشتند سطح موجودی کالا را برای پاسخگویی به تقاضای افزایش‌یافته و جلوگیری از کمبود موجودی و سایر مسائل زنجیره تأمین بالا ببرند.

گیم استاپ یک کیف پول دارایی دیجیتال راه‌اندازی کرده که به کاربران امکان ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی را می‌دهد. این کیف پول تعداد قابل توجهی دانلود داشته و به رتبه پنج ستاره در گوگل‌پلی دست یافته است. فرلانگ می‌گوید: «ما قویاً معتقدیم که دارایی‌های دیجیتالی هسته اصلی آینده بازی هستند.»

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نیز با فرلانگ هم‌نظر هستند، زیرا به حمایت از استراتژی گیم استاپ ادامه می‌دهند.
نکته جالبی که در گزارش درآمد این شرکت وجود دارد، این است که درآمد حاصل از فروش نرم‌افزار مانند بازی‌های ویدئویی و بازی‌های کلکسیونی در طول سه ماهه 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته، در حالی که فروش سخت‌افزار با کاهش همراه بوده است. فروش نرم افزار از 9/397 میلیون دلار یا 2/31 درصد از کل درآمد در سه ماهه اول سال 2021، به 7/483 میلیون دلار ارتقا یافته که 1/35 درصد از درآمد را به خود اختصاص می‌دهد.

بازی‌های کلکسیونی نیز درآمدی 9/220 میلیون دلاری ایجاد کرده‌اند که 16 درصد از کل درآمد را شامل می‌شود؛ این در حالی است که فروش این بخش در مدت مشابه سال گذشته 4/175 میلیون دلار بوده و 7/13 درصد از کل درآمد را پوشش می‌داده است.

اما فروش سخت‌افزار و لوازم جانبی از 5/703 میلیون دلار در سه ماهه اول سال 2021 به 8/673 میلیون دلار در سه ماهه 2022 کاهش یافته؛ یعنی سهم آن از کل درآمد از 1/55 درصد به 9/48 درصد رسیده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fpbp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.