در آستانه تغییر بزرگ

آیا گروه فرانچایز، مالک خرده‌فروشی کولز خواهد شد؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در طول سه سال گذشته، هلدینگ گروه فرنچایز به مدل M&A تکیه کرده تا خود را به یک شرکت خرده‌فروشی با ارزش بازار 7/1 میلیارد دلار تبدیل کند؛ اما هرگز معامله‌ای به این بزرگی انجام نشده است.

این شرکت مستقر در اوهایو وارد مذاکرات انحصاری برای خرید کولز به قیمت حدود هشت میلیارد دلار یا 60 دلار به ازای هر سهم شده است. سهام کولز با انتشار این اخبار، 7 درصد افزایش یافت و ارزش بازار زنجیره خرده‌فروش مستقر در ویسکانسین را به حدود 8/5 میلیارد دلار رساند.

اگر این معامله محقق شود، تقریباً می‌توان گفت این مورد بزرگ‌ترین خرید خرده‌فروشی اعلام‌شده در سال 2022 خواهد بود. برای گروه فرنچایز، این یک خرید متحول‌کننده خواهد بود. گروه فرانچایز در سال 2019 توسط سرمایه‌گذار کهنه‌کار، برایان کان، به عنوان شرکت مادر برای دو برند به‌ظاهر متفاوت تأسیس شد: لیبرتی تکس و بادیز هوم فرنیشینگ. پس از آن، این هلدینگ شش خرید دیگر انجام داده است که هر کدام بین 81 تا 550 میلیون دلار ارزش دارند. امروزه، مجموعه برندهای آن شامل ویتامین شاپ وی‌اس‌ال، سیلوان لرنینگ و پت ساپلای پلاس است.

خرید احتمالی کولز با قیمت هشت میلیارد دلار، بزرگ‌تر از هر معامله‌ای است که کان و گروه فرنچایز تاکنون انجام داده‌اند، اما کاملاً با استراتژی شرکت برای ایجاد مشاغل مبتنی بر فرنچایز، جایی که پتانسیل پیشرفت‌های استراتژیک را می‌بیند، مطابقت دارد.

از آنجا که سهام کولز از آغاز می 2022، 20 درصد کاهش یافته است، ممکن است این برای هلدینگ موقعیتی باشد که بتواند کولز را پایین‌تر از ارزش واقعی آن معامله کند.

گروه فرانچایز درآمد خود را در سال 2021 حدود 3/3 میلیارد دلار گزارش کرده، در حالی که کولز در حدود 4/19 میلیارد دلار درآمد داشته است. به‌ندرت می‌توان معامله M&A را مشاهده کرد که درآمد شرکت خریداری‌شده بسیار بیشتر از درآمد شرکت خریدار باشد.

گروه فرانچایز برای تأمین مالی این معامله، در حال همکاری با اوک استریت ریل استیت کپیتال است. اوک استریت واحدی از بلو ال کپیتال است که به شرکت‌ها کمک می‌کند از املاک و مستغلات خود کسب درآمد کنند؛ آنها این کار را از طریق نوعی اجاره انجام می‌دهند که در آن مستأجران همه مالیات‌ها و هزینه‌های نگهداری را پرداخت می‌کنند و این کار، جریان درآمدی ثابت‌تری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

آینده کولز در چند ماه گذشته بسیار در رسانه‌های عمومی موضوع بحث بوده است. در دسامبر سال گذشته، صندوق تأمین مالی انجین کپیتال، نامه‌ای به هیئت‌مدیره کولز نوشت و در آن شرکت را مجبور کرد که یا خود را بفروشد یا تجارت آنلاینش را به عنوان یک نهاد مستقل فراموش کند.

در ژانویه، صندوق تأمین مالی مسلوم ادوایزر نیز از کولز خواست، این شرکت را بفروشد، زیرا معتقد بود در این شرکت بحران سوءمدیریت در جریان است. بر اساس گزارش‌های متعدد، رقابت اصلی میان گروه فرنچایز و سیکامور پارتنرز است.

سیکامور پارتنرز روی خرده‌فروشی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و مالک برندهایی مانند بلک و هات تاپیم است. اما طبق گفته وال‌استریت ژورنال، آخرین پیشنهاد این شرکت، 50 دلار به ازای هر سهم بوده و بنابراین درها برای کان و گروه فرانچایز باز است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y4ts
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.