کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اصلاح قوانین با هوش مصنوعی پس از شش دهه انجام گرفت
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس از راهاندازی فاز نخست سامانه هوشمند تنقیح قوانین در این مرکز خبر داد و اعلام کرد که این اقدام برای نخستینبار پس از شش دهه با راستیآزمایی ۹۹درصدی صورت گرفته است.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در تشریح مشکلات سامانههای مختلف قوانین کشور گفت: «در حال حاضر سامانههای مختلف کشور بهصورت کاملاً دستی فرایند ورود اطلاعات و در نهایت تنقیح را طی نمیکنند که در نتیجه باعث اتلاف بسیار زیاد نیروی انسانی و بروز نقص اطلاعاتی به علت حجم زیاد قوانین و مقررات شده است. همچنین مشکلات متعددی چون عدم بهرهگیری از تکنیکهای هوشمند در کلیه مراحل ورود اطلاعات و افزایش قابلیتها، نبود رویه واحد در کدگذاری، عدم جامعیت موضوعات حقوقی، غیرتعاملی بودن با کاربران و مخاطبین، عدم شمول فرآیند تصویب طرحها و لوایح، عدم شمول نسخ ضمنی و عدم شمول قوانین جامع وجود دارد.»
نگاهداری در خصوص روند انجام تنقیح قوانین با استفاده از هوش مصنوعی عنوان کرد: «این موضوع در طول سال ۱۴۰۱ توسط یک تیم پژوهشی متشکل از متخصصان حقوقی، سامانههای قوانین و مقررات و هوش مصنوعی به نحوی برنامهریزی شد که ضمن تدوین نظری و بومی الگوی هوش مصنوعی در نظام تنقیح و قوانین بتواند در قالب محصول آموزشی و پژوهشی به عنوان کتاب، بایستهها و لوازم استفاده از هوش مصنوعی در نظام تنقیح قوانین و مقررات را طراحی کند که این کتاب بهزودی چاپ میشود و در اختیار جامعه علمی کشور قرار میگیرد.»
به گفته او مرکز پژوهشهای مجلس از سال ۱۴۰۱ افق اجرای الگوهای استخراجشده را در قالب سامانه هوشمند مد نظر قرار داده و با ایجاد سامانهای، تنقیح قوانین و مقررات را بهصورت هوشمند طراحی کرده است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس یکی از شاخصههای این سامانه را استفاده از نظرات خبرگان و مردم در خصوص طرحها و لوایح برشمرد و تصریح کرد: «در فاز نخست این پروژه مبتنی بر بانک داده قوانین و مقررات مرکز پژوهشهای مجلس با وجود چالشها، نواقص و مشکلات متعدد، الگوی استخراجشده در امر تنقیح قوانین و مقررات بهصورت آزمایشی اجرا شده و خروجیهای آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.»
او ادامه داد: «از جمله خروجیهای مهم فاز نخست میتوان به استخراج تمامی نسخ صریح در قوانین، استخراج تمامی موارد با انقضای زمان، استخراج موارد نسخ ضمنی در سه کد از عناوین قوانین جامع شامل کدهای ثبت، تجارت و مبارزه با مفاسد با ضریب تطبیق استخراجشده با موارد دستی بهصورت مناسب اشاره کرد.»
نگاهداری با تأکید بر اینکه نخستین گام در تنقیح قوانین و مقررات، تدوین و جمعآوری است، گفت: «در فاز نخست این پروژه مبتنی بر بانک داده قوانین و مقررات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بهصورت فایل متنی در پایگاه آزمایشی داده، ذخیره و جمعآوری شده است. این سیستم بر اساس پردازش متن و جستوجوی متون برنامهریزی و طراحی شده تا بتواند با بازیابی واژگان و تحلیل و ارتباطدهی آنها، نمودار درختی آنها را ایجاد کند.»
به گفته او گامهای بعدی هوشمندسازی سامانه تنقیح قوانین بخشهایی چون طراحی مدل کدگذاری هوشمند کلیه قوانین، ارائه مدل نسخ ضمنی برای همه کدها، طراحی سامانه جامع هوشمند و تعاملی قوانین، تطبیق هوشمند طرحها و لوایح با قوانین و طراحی مدل تنظیم هوشمند قوانین جامع را شامل میشود.
او تأکید میکند که پس از حدود دو سال کار پژوهشی در زمینه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی، خروجی کار بیانگر آن است که این مهم بهصورت کارا و عملیاتی و با اتقان کافی قابل انجام است.