کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

براساس تصویب شورای عالی فضای مجازی / تولید‌کنندگان محتوا از درآمد فروش ترافیک سهم می‌برند

شورای عالی فضای مجازی در نودوهشتمین نشست خود، سندی با عنوان «سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» به تصویب رساند. براساس این سند، پلتفرم‌های تولیدکننده محتوا، افراد فعال در سکوها و شبکه‌های اجتماعی، تولیدکنندگان محتواهای تخصصی و حرفه‌ای و همچنین رسانه‌های اجتماعی کوچک و محلی در درآمد حاصل از فروش ترافیک سهم خواهند داشت.

ترافیک اینترنت به معنای داده‌هایی است که بین دستگاه کاربران و وب‌سایت‌ها، سرورها یا سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت مبادله می‌شود. این داده‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به متن، تصویر، فیلم و سایر محتواها اشاره کرد.

البته جزئیات این سند هنوز شفاف نبوده و مشخص نیست که آیا پلتفرم‌ها نیز شامل دریافت این درآمد می‌شوند یا نه، زیرا بیشتر تأکید این سند بر افراد و مشاغل کوچک بوده است. همچنین در این سند بر تقویت سامانه‌ها و سکوهای مورد نیاز مردم تأکید شده است.

آن‌طور که اعلام شده، این سند پیش از این در جلسات کارشناسی متعدد و با حضور اعضای حقیقی، حقوقی و خبرگان این حوزه در بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته بود و در جلسه روز گذشته شورا به بحث گذاشته شده بود.

به موجب این سند تولیدکنندگان محتوا از قبیل کاربران فعال در سکوها و شبکه‌های اجتماعی، تولیدکنندگان محتواهای تخصصی و حرفه‌ای و همچنین رسانه‌های اجتماعی کوچک و محلی در درآمد حاصل از فروش ترافیک سهیم خواهند شد.

گفتنی است در جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی همچنین مقرر شد پیشنهادات جدید اعضای شورا نسبت به جزئیات این سند در دبیرخانه مطرح و پس از جمع‌بندی، تشریفات قانونی تصویب و ابلاغ آن طی شود.

در این جلسه رئیس‌جمهور نیز حضور داشت او در این جلسه بر نکاتی که اعضای شورا مبنی بر اشتغال‌زایی و توسعه فعالیت‌های مردمی بیان کردند، تأکید و ابراز کرد که تولید محتوا و حمایت از تولیدکنندگان محتوا موضوعی مهم است و از دستگاه‌های مرتبط خواست در توجه به سیاست‌ها و الزامات این سند نگاهی ملی داشته باشند.

شایان ذکر است که تمام توسعه و اهداف و همچنین سهیم شدن از درآمد فروش ترافیک که در این سند مطرح شده، مختص اینترنت داخلی بوده و فعالیت‌هایی که روی اینترنت آزاد انجام می‌شود سهمی از این فروش ترافیک نخواهد داشت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nck4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.