کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به چهار خطای رایج در محل کار / وقتی مرتکب اشتباه می‌شویم باید چکار کنیم؟

اشتباه کردن در محل کار باعث حس شرمندگی و خجالت‌زدگی می‌شود؛ مخصوصاً اگر تازه شروع به کار کرده باشید و عضو جدیدی از تیم محسوب شوید. اما حقیقت این است که همه مرتکب اشتباه می‌شوند. در واقع، این اشتباهات برای بهبود مستمر ضروری هستند. اگر مرتکب خطایی شدیم به‌ جای پنهان کردن یا فرار کردن از اشتباه‌مان، می‌توانیم به آن به چشم یک فرصت برای یادگیری و ارتقای مهارت‌های خود نگاه کنیم. البته همه اشتباهات مانند هم نیستند و ممکن است اشتباهات مختلفی در محل کار مرتکب شوید. روش یادگیری از هر اشتباهی تعیین‌کننده چگونگی تأثیر آن اشتباه بر رشد شماست. در این گزارش چهار اشتباهی که ممکن است در محل کار تجربه کنید و نحوه برگشتن و یادگیری از هر کدام بررسی شده است.


اشتباهات لحظه‌ای


 اشتباهات لحظه‌ای به اشتباهاتی گفته می‌شود که شما کاری را همان‌طور که می‌خواستید انجام داده‌اید، اما بعداً متوجه می‌شوید که آن کار اشتباه بوده است. برای مثال شما از یک مشتری مهم سؤالی را می‌پرسید که نباید بپرسید، اما فکر می‌کردید رئیس‌تان از شما توقع پرسیدن آن سؤال را دارد.

 اشتباهات لحظه‌ای دقیقاً همان موقعی رخ می‌دهند که شما فکر می‌کنید بهترین خودتان هستید و کاری را به بهترین شکل انجام داده‌اید. در چنین مواقعی، معمولاً احساس شرمندگی دارید و سعی می‌کنید اشتباه خود را انکار کنید و از زیر مسئولیت دربروید. در چنین لحظاتی به‌ جای اینکه اجازه دهید احساسات بر شما غلبه کند، مکث کنید و نفس بکشید و در نظر بگیرید که چگونه می‌خواهید این موقعیت را مدیریت کنید. وقت گذاشتن برای تأمل و شناسایی آنچه می‌توانید از این اشتباه یاد بگیرید و در آینده به کار ببرید، تعیین می‌کند که آیا این اشتباه به شما کمک می‌کند بهتر شوید یا قرار است دوباره آن را تکرار کنید.
باید از خود بپرسید چه چیزی به این اشتباه منجر شد؟ چه درس (هایی) را می‌توانم از این اشتباه یاد بگیرم؟ برای جلوگیری از تکرار این اشتباه، چه چیزی را می‌توانم تغییر دهم؟ اگر آسیبی ایجاد کرده‌ام، راهی برای جبران آن وجود دارد؟ به‌علاوه می‌توانید از دیگر اعضای تیم یا مدیران بازخورد بگیرید. تجربیات، راهنمایی‌ها و برداشت‌های آنها به شما کمک می‌کند به بینش جدیدی از نقاط قوت و ضعف خود برسید. درخواست بازخورد همچنین قصد شما برای یادگیری و رشد مداوم را به خودتان و همکاران‌تان یادآوری می‌کند.


اشتباهات شلخته


اشتباهات شلخته به علت فرسودگی شغلی، ازدیاد وظایف و عجله در انجام یک کار رخ می‌دهند. با اینکه شما یک کار را به‌خوبی بلد هستید، اما ممکن است در مواقعی مرتکب اشتباه شوید. برای مثال فراموش می‌کنید نکته‌ای را به تیم منتقل کنید و این مسئله به مشکلاتی منجر می‌شود. در این نوع اشتباهات همان اندازه که جبران سریع خطا مهم است، شناسایی علت یا عادتی که به این خطا منجر شده هم اهمیت زیادی دارد.

برای شناسایی علت اصلی اشتباه از خود بپرسید آیا باید مرحله‌ای را در فرایند کارهایم اضافه یا اصلاح کنم؟ آیا باید برای کارهایم یادآوری تنظیم کنم؟ این اشتباهات معمولاً زمانی رخ می‌دهند که شما سعی دارید چندین کار را با هم انجام دهید؛ در نتیجه حواس‌تان پرت می‌شود و فراموش می‌کنید برخی کارها را انجام دهید. می‌توانید با تنظیم یادآوری یا تهیه چک‌لیست مانع از قلم افتادن برخی کارها شوید.

در مورد اشتباهات تأمل کنید که چه چیزی را باید تغییر دهید تا از تکرار آنها جلوگیری کنید. روی اشتباهات تمرکز نکنید، بلکه تفکر کنید. وقتی تشخیص دادید چه چیزی باید تغییر کند می‌توانید براساس آن برنامه‌ریزی کنید و ادامه دهید. به‌علاوه می‌توانید این اشتباهات را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارید. چون اگر این اشتباه به علت سیستم یا فرایند معیوب رخ داده باشد، سایر اعضای تیم نیز ممکن است مرتکب چنین اشتباهی شوند. دلیل دیگر به اشتراک گذاشتن اشتباهات‌تان با سایر اعضای تیم این است که می‌توانید بینش‌های ارزشمندی از آنها کسب کنید. شاید بتوانید به تنهایی هم راه‌حلی برای مشکل‌تان ارائه دهید، اما هم‌فکری با هم‌تیمی‌هایتان مؤثرتر خواهد بود.


اشتباهات چالشی


اشتباهات چالشی اشتباهاتی هستند که وقتی کاری فراتر از توانایی‌های فعلی‌مان به ما سپرده می‌شود، رخ می‌دهند. برای رشد باید از مرزهای خود فراتر برویم و این مسئله اغلب باعث اشتباه می‌شود. وقتی چالش‌های جدید یا رویکرد جدیدی را امتحان می‌کنیم، اشتباه کردن اجتناب‌ناپذیر است و هیچ راهی وجود ندارد که مانع رخ‌دادن این‌گونه اشتباهات شود. مرتکب شدن این نوع اشتباهات باعث ناراحتی می‌شود، اما در اکثر موارد رخ‌ندادن آنها بدتر است. اگر هرگز از منطقه امن خود خارج نشوید، در معرض خطر رکود یا عقب‌ماندگی قرار می‌گیرید. اما توجه کنید که با تکرار گام‌های اشتباه، از اشتباهات چالشی چیزی یاد نخواهید گرفت. شما باید در مورد خطاهایتان فکر کنید و تشخیص دهید که چه چیزی را باید تغییر دهید.

برخی از سؤالاتی که می‌توانید برای یادگیری از اشتباهات چالشی از خود بپرسید عبارت‌اند از: «سعی دارم چه مهارتی را بهبود بخشم؟ چه استراتژی‌ای را می‌توانم امتحان کنم و چگونه متوجه شوم که منجر به رشد من شده است؟ چه چیزی یا چه کسی می‌تواند منبع ایده و بازخورد باشد؟»

وقتی خود را به چالش می‌کشید از منطقه امن خود دور می‌شوید. اما اگر مدام شکست می‌خورید سطح چالش را کمتر کنید و گام‌به‌گام پیش روید. سطح چالش باید به اندازه‌ای باشد که برای ارتقای شما بی‌اثر نباشد و آسیب قابل‌توجهی هم ایجاد نکند. با اینکه اشتباهات چالشی فرصت‌های یادگیری ارزشمندی فراهم می‌کنند، مراقب انجام آنها در موقعیت‌های پرخطر باشید. بهتر است زمانی که احتمال آسیب کم است، امتحان کنید. به‌علاوه می‌توانید در رابطه با کار و چالش جدیدی که در حال انجام آن هستید از اطرافیان‌تان بازخورد بگیرید.


اشتباهات پرخطر


اشتباهات پرخطر عواقب قابل توجهی دارند، در نتیجه ما معمولاً از انجام آنها اجتناب می‌کنیم. برای مثال گذشتن از ددلاین یک پروژه که باعث می‌شود تیم آن پروژه را از دست بدهد یا یک اشتباه تایپی فاحش روی جلد مجله. این اشتباهات بسیار مشهود هستند و عواقب نسبتاً زیادی دارند. گاهی این اشتباهات ناشی از کوشش برای رشد هستند. اما اکثر آنها به این دلیل رخ می‌دهند که ما در دنیایی پیچیده و بسیار سریع زندگی می‌کنیم.

 پس وقتی مرتکب یک اشتباه بزرگ می‌شوید، چکاری باید انجام دهید؟ اگر فرهنگ سازمانی که در آن کار می‌کنید سالم باشد، باید درک کنید که همه اشتباه می‌کنند و باید اشتباه خود را به تیم و رئیس‌تان منتقل کنید. مسئولیت‌پذیری نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس و اشتیاق به یادگیری و پیشرفت است.

رئیس و هم‌تیمی‌های شما می‌توانند کمک کنند بهتر به اشتباه‌تان فکر کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهتر از آن درس بگیرید. آنها می‌توانند کمک کنند که جواب این سؤال‌ها را بگیرید: «چه چیزی اشتباه پیش رفت؟ چه چیزی منجر به این اشتباه شد؟ عواقب این اشتباه چیست؟ چگونه می‌توانیم خسارت را جبران کنیم؟ آیا راهی برای تنظیم سیستم‌ها و فرایندهایمان برای جلوگیری از اشتباهات بعدی وجود دارد؟ آیا باید درس‌های آموخته‌شده خود را با دیگران در شرکت به اشتراک بگذاریم تا آنها نیز بتوانند از آنها سود ببرند؟»

 اگر از مطرح کردن اشتباه خود احساس امنیت نمی‌کنید و تصمیم می‌گیرید آن را پنهان کنید، ممکن است بعداً دوباره دامن شما را بگیرد و عواقب بدتری داشته باشد. اگر فرهنگ سازمانی که در آن کار می‌کنید سمی باشد و پذیرای تلاش شما برای جبران اشتباهات‌تان نباشد، به دنبال شغل در سازمانی باشید که کارکنان خود را تشویق می‌کند از شکست‌شان درس بگیرند.

واقعیت این است که اشتباه کردن در محل کار ممکن است باعث ناراحتی یا تنهایی شود؛ حتی در بعضی مواقع، انتخاب افراد عقب‌نشینی و استعفاست، اما باید بتوانید اشتباهات خود را مدیریت کنید و از آنها درس بگیرید. باید جرئت داشته باشید در مورد آنها با هم‌تیمی‌های خود صحبت کنید و از نظرات آنها بهره ببرید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/yxhe
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.