کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تپسی پس از دو سال به بازار سرمایه وارد شد

گفت‌وگو اهالی رسانه با مدیران تپسی و کاردان در نشست خبری

تپسی توانست پس از دو سال تلاش به بازار سرمایه وارد شود و گزارش ارزش‌گذاری سهام شرکت تپسی در روز سه شنبه بیست‌وسوم اسفند در سایت کدال منتشر شد. طبق این گزارش، سود خالص تپسی در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در در ۶ ماهه نخست، تپسی سود خالص ۱۳ میلیارد ریالی را محقق کرده است. ارزش کل سهام این شرکت براساس ارزش‌گذاری انجام شده ۱۷۰۲ میلیارد تومان و ارزش هر سهم آن ۱۴۵۴ تومان برآورد شده است. در یک نشست خبری که روز سه شنبه بیست‌وسوم فروردین برگزار شد، مدیران به سوالات و ابهامات اهالی رسانه در خصوص این ارزش‌گذاری پاسخ دادند.

در ابتدای نشست میلاد منشی‌پور، مدیرعمل تپسی، ضمن اشاره به اینکه ورود تپسی به بازار سرمایه اتفاق بزرگی است، گفت: اهمیت این موضوع از این جهت است که ورود اولین شرکت استارت‌آپی به بازار سرمایه فارغ از تمام سختی‌ها و مسیر دشوار آن، باعث می‌شود که دارایی‌هایی مانند تپسی عملا با اقتصاد رسمی کشور پیوند بخورند. امیدواریم که این اتفاق منجربه ورود سرمایه بیشتر از بخش خصوصی به این صنعت شود. در سال‌های اخیر سرمایه‌های خوبی وارد و رشد خوبی تجربه شده است، اما در مقایسه با پتانسیل این حوزه کافی نیست.


تعهد شرکت کاردان در قبال ارزش‌گذاری تپسی


مرادی، مدیرعامل تامین سرمایه کاردان، اظهار داشت: مدیران این شرکت در بلندمدت نشان دادند که دانش و اهتمام کافی را دارند. بنظر من اگر این عرضه صورت بگیرد و این شرکت از نظر مالی هم تامین شود، حتما  توسعه این شرکت مفید خواهد بود. از طرف دیگر، طی سال‌های گذشته از سال 68 که معاملات جدی بورس شروع شده است، همیشه با شرکت‌هایی که دارایی‌های قابل رویت داشته‌اند، مواجه بوده‌ایم. اما در دنیا این مسئله که ما میتوانیم با یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن از دارایی‌های دیگران هم استفاده بکنیم، موردقبول واقع شده است. خوشبختانه اکنون فرابورس و سازمان هم به این مسئله توجه شده نشان داده‌اند.

مرادی ضمن اشاره به اینکه شرکت کاردان مشاوره پذیرش و عرضه تپسی بوده است، گفت: ما ارزش‌گذاری و به تبع آن پذیره‌نویسی را هم بر عهده گرفتیم. ما آنقدری به ارزش‌گذاری خود اطمینان داریم که اگر فرد دیگری علاقمند نبود، شرکت ما متعهد پذیره‌نویس خواهد بود و آن سهام را می‌خرد.


ضوابط ۱۷گانه برای استارت‌آپ‌ها


ضوابط ۱۷گانه استارت‌آپ‌ها به بورس، طبق گفته امیر هامونی، مدیرعامل وقت فرابورس، توسط کارگروه ساماندهی استارت‌آپ‌های معاونت علمی رئیس ‌جمهور تدوین شده است و به تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس رسیده اما مشخص نیست این ضوابط دقیقا چه چیزهایی هستند اما میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران، پیش از این اعلام کرده بود: «ما در جریان ضوابط ۱۷گانه ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه هستیم و آن ضوابط به منظور تصویب برای سازمان بورس ارسال شده و در سازمان بورس نیز در مرحله تصویب قرار دارد؛ پیش‌نویس اولیه‌ای که در آن برخی از موارد اصلاح شده‌اند به دست ما رسیده اما چون قطعی نیست فعلاً نمی‌توان آن را به صورت عمومی اطلاع‌رسانی کرد. او توضیح می‌دهد که بخش زیادی از این ضوابط در خصوص بحث سهامداری، امنیت نرم‌افزاری و زیرساخت‌های فنی آن مجموعه، سهام وثیقه، نحوه عرضه و موضوعاتی از این دست است.

میلاد منشی‌پور، در مورد ضوابط منتشر شده در گزارش مذکور توضیح داد: فکر نمی‌کنم این ضوابط محرمانه باشد. حداقل در اختیار متقاضیان ورود قرار گرفته است. این ضوابط برای حفظ حقوق سهام‌داران آتی با درنظر گرفتن ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها است. سه مورد از این شروط را تشریح می‌کنم.

مورد اول این است که تمام وجوه ارز اولیه به شرکت برگردد که صرف توسعه آتی و سرمایه‌گذاری شود نه خروج سهام‌داران. مورد دوم بحث این است که سهام‌داران اصلی و بطور خاص تیم‌های مدیریتی از استارت‌آپ‌ خارج نشوند و به همین دلیل سهام آنها وثیقه شود.

مورد سوم که به بازار سرمایه بی‌ربط است اما برای شرکت‌های استارت‌آپی اهمیت دارد این است که شرکت‌های استارت‌آپی از لحاظ یکسری نیازمندی‌های بنیادی، مانند محافظت از داده، گواهی‌هایی دریافت کرده باشند. بنا است که این گواهی‌ها از سازمان افتا دریافت شود.


سه برابر شدن رشد فروش تا سال آینده


منشی‌پور در ادامه گفت: برنامه داخلی ما سه برابر شدن رشد فروش تا سال آینده است. این رشد از توسعه و رشد تپسی از سه جهت به دست خواهد آمد. اولین مورد رشد جغرافیایی و ورود به شهرهایی است که در آنها فعال نبودیم، فعالیت کمی داشتیم یا در ابتدای کرونا فعالیت خود را آغاز کرده بودیم. ما در شش ماه اول پس از عرضه، در هر ماه سه شهر را لانچ خواهیم کرد.

بخش دیگر رشد از شهرهایی است که امروز در آن فعالیت داریم. ما در شانزده شهر فعال هسیم که نصف این تعداد به بازدهی بالا رسیده‌اند. رشد در این شهرها به دو صورت تحقق خواهد یافت. بخش اول افزایش عمق بازار است و بخش دوم گرفتن سهم بازار از رقیب اصلی‌مان اسنپ و دو سه رقیب کوچک‌تر حاضر در بازار است.

بخش سوم رشد ما از ایجاد لاین‌‌های جدید در حیطه حمل‌ونقل شهری است. ورد به کسب‌وکار‌های جدید در برنامه یک سال آینده ما قرار دارد. سه کسب‌وکار آماده رونمایی هستند که در سه یا چهار ماه آینده رونمایی خواهند شد.

در گزارش ارزش‌گذاری، کسب‌کارهای جدید ما دیده نشده است. درواقع، رشد فقط از سوی حمل‌ونقل درون شهری در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7p2e
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.