ضرورت تلاش برای ایجاد شفافیت و فضای قانونی رمزارزها

رسالتی که بار اصلی آن بر دوش اکوسیستم رمزارز ایران است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در حال حاضر آرامش نسبی بر فضای کسب‌وکارهای رمزارز ایران حاکم شده است؛ ولی این آرامش آتش زیر خاکستر است و قطعاً دو گروه مایل نیستند این آرامش ادامه داشته باشد؛ یکی آنهایی که منفعت‌شان در گرو فضای غبارآلود و غیرشفاف است و دیگری آنهایی که آگاهی کافی ندارند و بولتن‌هایی که به دست‌شان رسیده، به‌طور کلی یک ذهنیت منفی نسبت به فناوری و مصداق‌هایی مانند بلاکچین و رمزارز برایشان ایجاد کرده است. متأسفانه گروه اول که منافع‌شان را به عدم شفافیت گره زده‌اند، توانسته‌اند با بمباران محتوای منفی زمینه سنگ‌اندازی بر سر راه فعالیت‌های قانونی را فراهم کنند.

در همه جای جهان کسب‌وکارها در تعامل با رگولاتور در حال چاره‌جویی برای مسائل دنیای جدید هستند و در هیچ‌کدام از کشورهای توسعه‌یافته رویکرد قهری و برخورد سلبی انتخاب نشده است؛ حالا اینکه ما می‌خواهیم تجربه‌های جهانی را نادیده بگیریم و راه خود را برویم، موضوع دیگری است؛ اما حداقل بدانیم که دنیا چه مسیری را رفته و چه راهی را انتخاب کرده است.

متأسفانه برخی فرصت‌های این فضا را درک کرده‌اند و وارد این فضا شده‌اند، ولی تصور می‌کنند سودشان در این است که فرد دیگری وارد این فضا نشود؛ بنابراین تلاش می‌کنند تا حد ممکن با ایجاد محدودیت‌ها و کوبیدن بر طبل منفی‌بافی زمینه پسرفت بیشتر این حوزه را فراهم کنند.

متأسفانه رگولاتورهای کشور هم عموماً ارتباط جدی با حوزه‌های جدید ندارند و فعالان حوزه‌های جدید نیز تعامل جدی با رگولاتورهای سنتی ندارند. برخی قدرت‌طلبی‌های صنفی و برخی فعالیت‌های انحصارطلبانه هم کار را سخت‌تر کرده و در چنین فضای مبهمی نمی‌توان از فعالیت قانونی صحبت کرد.

قاعدتاً دنیای جدید چالش‌های جدی خودش را دارد و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بدون چهارچوب‌های مناسب زمینه مدیریت کژکارکردها را فراهم کنیم. بنابراین همان اندازه که از دنیای جدید می‌گوییم، باید زمینه مدیریت کژکارکردها را هم فراهم کنیم.

هر راه‌حلی مسائلی با خودش می‌آورد که برای حل آنها نیز باید به راه‌حل‌هایی متوسل ‌شویم که آنها هم مسائل خودشان را به همراه می‌آورند. این چرخه پایانی نداشته و هیچ راه‌حل جامع و مانعی وجود ندارد؛ مهم جریان‌داشتن است و پیوسته در مسیر بودن و اصلاح اشتباهات قبلی و انتخاب راه‌های جدید.

بنابراین اکوسیستم رمزارز ایران باید خودش دست‌به‌کار شود و زمینه رشد قانونی را فراهم کند؛ در صورتی که این فضا، یله و رها به حال خود گذاشته شود و عدم تعامل، افتخار برخی باشد، در نهایت شاهد این خواهیم بود که با یک حرکت انقلابی زمینه نابودی همه کسب‌وکارها فراهم شود. مافیا فعالیت خود را با قدرت ادامه می‌دهد و از ناآگاهی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان سوءاستفاده می‌کند.

کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در فضای قانونی و شفاف فعالیت کنند، باید زمینه رشد تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را فراهم کنند؛ چراکه با کناری نشستن و غر زدن و گفتن اینکه مسئولان این فضاها را درک نمی‌کنند، چیزی حل نمی‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zgtp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.