کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تیپاکس گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ خود را منتشر کرد / ارائه خدمات به بیش از ۱۰ میلیون مشتری

شرکت تیپاکس، زیرمجموعه هلدینگ فاخر که به‌عنوان یک شرکت خصوصی حوزه پست بیش از ۶۲ سال قدمت دارد، اخیراً اقدام به انتشار گزارش سالانه (عملکرد سال ۱۴۰۱) مجموعه خود کرده است.

براساس آمار ارائه‌شده در این گزارش در سال مذکور این شرکت به بیش از ۱۰ میلیون و ۴۴۷ هزار مشتری خدمت‌رسانی کرده و ۲۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۳۰ بسته را به مقصد رسانده است.

ارسال بین‌شهری، درون‌شهری، بین‌الملل، تی‌بار، یک‌روزه، پرداخت در محل، پس‌کرایه و… در کنار خدمات دیگر شامل بسته‌بندی، جبران خسارت، رهگیری آنلاین، پلتفرم «ای‌تیپاکس» برای مشتریان کسب‌وکار و اپلیکیشن «مای‌تیپاکس» برای مشتریان خانگی ازجمله خدماتی است که این مجموعه به مشتریان خود ارائه می‌دهد.


افزایش یک میلیون و ۳۴۵ هزار نفری مشتریان تیپاکس


تیپاکس در گزارش خود از خدمت‌رسانی به بیش از ۱۰ میلیون و ۴۴۷ هزار مشتری خبر داده است. این شرکت خصوصی حوزه پست بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشتری فرستنده داشته و بیش از هفت میلیون و ۹۴۴ هزار مشتری، گیرنده مرسولات بوده‌اند.

در سال ۱۴۰۱، نزدیک به یک میلیون و ۳۴۵ هزار نفر به مشتریان این مجموعه اضافه شده‌اند. میزان مشتریانی که به‌عنوان فرستنده از خدمات تیپاکس در سال ۱۴۰۱ استفاده کرده‌اند به نسبت سال ۱۴۰۰ با ۲۲ درصد افزایش همراه بوده‌اند و آمار مشتریان گیرنده این شرکت پستی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

تعداد بسته‌هایی که در طول سال ۱۴۰۱ توسط تیپاکس از مبدأ به مقصد رسیده، ۲۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۳۰ بسته بوده است. تعداد بسته‌های ارسالی توسط تیپاکس در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ میلیون گزارش شده بود. همچنین در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ تیپاکس عنوان شده که بیشترین تعداد مشتری که در یک روز از خدمات این مجموعه استفاده کرده‌اند، ۶۰ هزار و ۴۲۷ نفر بوده‌اند.

در این گزارش بیشترین میزان پاکت‌ها و بسته‌های جمع‌آوری‌شده در یک روز ۱۶۰ هزار و ۹۲۳ عدد عنوان شده و همچنین تعداد بسته‌های جابه‌جاشده در یک روز ۱۲۸ هزار و ۵۰۱ بسته و پاکت‌های جابه‌جا‌شده در یک روز ۳۲ هزار و ۴۲۲ عدد بوده است.


تجهیز ۹۷درصدی ناوگان تیپاکس به جی‌پی‌اس


تیپاکس خدمات خود را در سال ۱۴۰۱ با کمک ۸۰۰۰ نفر نیروی انسانی، بیش از ۳۵۰۰ حامل سبک و سنگین و ۱۰۵۲ نمایندگی در سراسر کشور (۵۷۰ شهر)، انجام داده است. تعداد ناوگان لجستیک درون‌شهری تیپاکس ۳۰۰۰ عدد و در حوزه بین‌شهری ۷۸۰ عدد عنوان شده است. ۹۷ درصد از مجموع ناوگان‌های درون‌شهری و بین‌شهری تیپاکس به جی‌پی‌اس مجهز شده‌اند. همچنین این شرکت برای اولین‌بار در راستای کاهش هزینه و افزایش سرعت و همچنین حجم بارگیری، از حامل‌های ۱۰چرخ با ظرفیت حمل ۲۶ تن بار در مسیرهای اصلی استفاده کرده است.


کاهش میزان شکایات ثبت‌شده


براساس گزارش ارائه‌شده از سوی تیپاکس، تعداد شکایات به طور متوسط برای هر هزار بسته در سال ۱۴۰۱، پنج مورد بوده است. این میزان برای سال ۱۴۰۰، شش مورد برای هر ۱۰۰۰ بسته عنوان شده بود که نشان از کاهش میزان ثبت شکایات از خدمات این مجموعه دارد.


پوشش شهرها با جمعیت کم


یکی از نکات قابل توجه درباره گزارش عملکرد تیپاکس در سال ۱۴۰۱ افزایش تعداد نقاط تماس این مجموعه در سراسر کشور است. در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد نقاط تماس تیپاکس در کشور ۸۱۳ بود؛ در حالی که در پایان سال ۱۴۰۱ این آمار به ۱۰۵۲ نقطه تماس رسیده است. بیشترین میزان گستردگی نقاط تماس تیپاکس متعلق به استان‌های تهران (۲۱۷ نقطه)، فارس (۸۱ نقطه)، اصفهان (۷۱ نقطه) و گیلان (۶۴ نقطه) است. کهگیلویه و بویراحمد (۹ نقطه)، خراسان شمالی (۸ نقطه) و خراسان جنوبی (۷ نقطه) نیز استان‌هایی هستند که کمترین نقاط تماس تیپاکس را دارند.

یکی از اقداماتی که این شرکت در سال ۱۴۰۱ انجام داده، افتتاح نمایندگی در شهرهایی با جمعیت کم بوده است. «علامرودشت» با چهار هزار نفر، «بنجار» با ۳۷۰۰ نفر و «لیسار» با ۳۴۰۰ نفر جمعیت ازجمله شهرهای کم‌جمعیتی بودند که در این سال دارای نمایندگی تیپاکس شدند.


رشد ۱۴۰درصدی نیروهای آموزش‌دیده تیپاکس


روند رشد و آموزش نمایندگی‌های تیپاکس از دیگر حوزه‌هایی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است. تعداد افراد آموزش‌دیده در نمایندگی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن با رشد ۱۴۰درصدی همراه بوده است.


تیپاکس و تجارت الکترونیک


پلتفرم جامع e-tipax خدمتی بـا تمرکز بر حوزه تجارت الکترونیکی است کـه در بستر وب به ارائه راه‌حل‌های دیجیتالی مدیریت سفارش‌های پستی برای فروشنده و مشتری می‌پردازد.

این خدمت می‌تواند یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های حمل‌ونقل پستی مانند ثبت سفارش، جمع‌آوری پلاک‌به‌پلاک، ارسال، رهگیری و گزارش‌گیری را به شکلی ساده و مدرن به مشتریان ارائه دهد. در سال ۱۴۰۱، سفارش‌های ثبت‌شده در این سرویس ۴۲۰ هزار عدد بوده است.

در این گزارش همچنین آمار مرتبط با دیگر سرویس‌های ارائه‌شده توسط شرکت تیپاکس ازجمله اکسپرس بین‌شهری، اکسپرس ویژه بین‌شهری (روز آتی)، درون‌شهری یک‌روزه و تی‌بار ارائه شده است. از دیگر اطلاعاتی که در این گزارش به آن پرداخته شده حوزه خدمات تکمیلی شامل جبران خسارت، بسته‌بندی، لینک پرداخت، پرداخت وجه کالا در مقصد و لاکر هوشمند می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kfj0
1 نظر
  1. نیلوفر می گوید

    همه ش دروغه محضه!!! شکایت ها بخاطر این کم شدن چون اصلاااااا شکایت ها رو ثبت نمی کنن!!!
    فقط دروغگویی و دزدی کردن رو بلدن!

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.