کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جان تازه کشتیار

سارا میرشکاری، بنیان‌گذار «کشتیار»، درباره سرمایه‌گذاری «پرسال» روی این کسب‌وکار می‌گوید

استارتاپ کشتیار با امضای قراردادی با شرکت پرسال توانست سرمایه‌گذاری این شرکت را جذب کند. سارا میرشکاری، مدیرعامل این استارتاپ، درباره این جذب سرمایه به «کارنگ» می‌گوید: «پرسال در حوزه کشاورزی نقش بسیار پررنگی دارد و برای ما بسیار ایده‌آل بود که در این حوزه شریکی پیدا کنیم که این‌قدر فعال باشد.

با توجه به اینکه پرسال از تکنولوژی‌های جدید استقبال می‌کند و ما هم با تکنولوژی جدیدی کار می‌کردیم، این تکنولوژی را به آن‌ها معرفی کردیم و با طی فرایند ارزیابی سرمایه‌گذاری کسب‌وکار ما برای سرمایه‌گذاری تأیید شد.»

حراست ماهواره‌ای از زمین
ایده کشتیار در سال ۱۳۹۷ شکل گرفت. بر اساس این ایده، تکنولوژی ماهواره در خدمت کشاورزی قرار می‌گیرد و داده‌های ماهواره‌ای برای استفاده در زمین‌های کشاورزی به شکلی ساده و قابل‌فهم درمی‌آید. سامانه مدیریت هوشمند کشاورزی این استارتاپ توانسته نظر گروه سرمایه‌گذاری شرکت پرسال را به خود جلب کند.

میرشکاری می‌گوید کاری که با کشاورزها شروع شده بود، با شرکت‌های کشت و صنعت ادامه پیدا کرده است و حالا این استارتاپ یک محصول جدید هم برای سازمانی دولتی عرضه کرده است.

او می‌گوید: «اخیرا کار روی سامانه پایش تغییرات کاربری اراضی را برای جهاد کشاورزی استان البرز شروع کرد‌ه‌ایم و علاوه بر محصول اصلی کشتیار که یک پنل مدیریت زمین‌های کشاورزی است، سامانه دیگری برای استان البرز طراحی کردیم تا بتوانیم زمین‌های زراعی‌ای را که تبدیل به ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز می‌شوند، شناسایی کنیم و از اینکه نابود شوند، جلوگیری کنیم.» میرشکاری می‌گوید با سرمایه‌گذاری پرسال، این استارتاپ قصد دارد بیشتر بر همان سامانه مدیریت مزارع متمرکز باقی بماند.


یکی از مشتریان کشتیار، کشاورزان هستند که بسیاری از آن‌ها آشنایی چندانی با فناوری ندارند. کشتیار برای جذب این مشتریان بخشی از بازاریابی خود را به صورت رودررو و ارتباط میان‌فردی انجام می‌دهد. مدیرعامل کشتیار در این باره توضیح می‌دهد: «ما سعی کردیم در ابتدا کشاورزان خبره هر منطقه را شناسایی کنیم.

این کشاورزان تا حدی پذیرای تکنولوژی‌های جدید هم هستند تا بتوانند بهره‌وری زمین‌های کشاورزیشان را بالا ببرند. ما سعی می‌کنیم اول این کشاورزان را شناسایی کنیم و بعد از آن، از طریق این افراد که کشاورزان منطقه هم قبولشان دارند، به دیگران وصل شویم.»
کارخانه‌ها، کشت‌وصنعت‌ها، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نهاده‌ها و سازمان‌های دولتی از دیگر مشتریان این استارتاپ هستند و کشتیار با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور، به آ‌ن‌ها در مدیریت استفاده از زمین‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر این، کشتیار با توجه به تجربه‌اش در پیش‌بینی خسارت زمین‌های کشاورزی در سیل، می‌تواند به کسب‌وکارهای دیگری مثل شرکت‌های بیمه هم خدمت‌رسانی کند؛ هرچند مدیرعامل کشتیار می‌گوید این استارتاپ هنوز به صورت جدی سراغ چنین مشتریانی نرفته است.

قطعی اینترنت مشکل‌ساز می‌شود، نه تحریم‌ها
تصاویری که کشتیار از آن‌ها برای تحلیل زمین‌ها استفاده می‌کند، از ماهواره‌های سازمان فضایی اروپا گرفته می‌شود که این تصاویر را به‌رایگان منتشر می‌کند. میرشکاری با اشاره به اینکه ایران ماهواره فعالی در فضا ندارد، می‌گوید تحریم‌ها در حوزه فضا اثری ندارد.

او می‌افزاید: «بحث فضا چندان شامل تحریم نمی‌شود و عموما تصاویر این ماهواره‌ها در قالب مسئولیت اجتماعی ماهواره‌سازها منتشر می‌شود. آن‌ها تصاویر ماهواره‌ها را در اختیار همه قرار می‌دهند و طبق قوانین، فضا شامل تحریم نمی‌شود. تنها نکته‌ای که می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود، قطعی احتمالی اینترنت است که باعث می‌شود به آن تصاویر دسترسی نداشته باشیم.»

پرسال سرمایه‌اش را به کشتیار می‌آورد
گروه شرکت‌های پرسال را پدرام سلطانی در سال ۱۳۷۵ تأسیس کرد. این شرکت نخست در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی فعالیت می‌کرد، اما رفته‌رفته پا به عرصه‌های دیگری چون تجارت فرآورده‌های کاغذ و چوب، حمل‌ونقل جاده‌ای و عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معدن هم گذاشت و بالاخره این شرکت در سال ۱۳۹۵ در حوزه تجارت محصولات کشاورزی و صادرات آن‌ها به روسیه هم فعال شد.

پرسال در حوزه کشاورزی پیش از سرمایه‌گذاری روی کشتیار، در اردیبهشت ۹۹ روی استارتاپ کشمون نیز سرمایه‌گذاری کرده بود. مدیرعامل کشتیار معتقد است: «با ورود پرسال اتفاقات بسیار خوبی در کشتیار رقم می‌خورد.» میرشکاری می‌افزاید: «با توجه به اینکه پرسال شریکی است که در این حوزه بسیار فعال است و نقش پررنگی دارد، فکر می‌کنم پیشرفت خوشایندی در انتظار کشتیار باشد.»

او درباره اهمیت این سرمایه‌گذاری به امکان ورود به بازارهای منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما تا به حال از حمایت‌ها استفاده می‌کردیم ولی برای اینکه بتوانیم چشم‌اندازی را که داریم محقق کنیم، نیاز به سرمایه داشتیم. با توجه به اینکه استارتاپ‌ها در سال‌های اول انرژی زیادی دارند، هرچه تزریق سرمایه زودتر انجام شود، پیشرفت هم سریع‌تر انجام می‌گیرد.

ما هم قصد داریم همین روند را داشته باشیم و بتوانیم محصولاتمان را ارتقا دهیم تا وارد بازار منطقه هم بشویم.»میرشکاری می‌گوید کشتیار در حال حاضر حدود ۳۰ هزار هکتار زمین را پوشش می‌دهد و این سرمایه‌گذاری کمک می‌کند کشتیار زمین‌های بیشتری را پوشش دهد و کشاورزان بیشتری بتوانند زمین‌هایشان را به شیوه‌های نوین مدیریت کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pj8h
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.