جایزه نوآوری پلاستیکی تام فورد

طراح و برند معروف مد ساعتی از پلاستیک اقیانوس‌ها تولید کرده است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آمارها واقعا نگران‌کننده است. هرساله نُه میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود، یعنی در هر دقیقه یک کامیون زباله به دریاها ریخته می‌شود. با این روند، وقتی به سال ۲۰۵۰ برسیم، تعداد پلاستیک‌های اقیانوس‌ها از تعداد ماهی‌هایش پیشی می‌گیرد.
تام فورد، طراح مد آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت تام فورد، آلودگی اقیانوس‌ها را «یکی از مهم‌ترین مسائلی که با آن مواجهیم» می‌داند.

برند تام فورد برای مقابله با این مسئله ساعتی را روانه بازار کرده که صددرصد از پلاستیک‌های اقیانوسی ساخته شده است. جایزه نوآوری پلاستیکی تام فورد هم تلاشی دیگر برای مبارزه با آلودگی اقیانوس‌هاست. این جایزه یک میلیون و 200 هزار دلاری به مبتکری تعلق می‌گیرد که بهترین جایگزین را برای پلاستیک‌های فیلم‌نازک که رایج‌ترین نوع پلاستیک هستند، طراحی کند. تعداد این پلاستیک‌ها بسیار حیرت‌آورتر است. هرسال بین یک تا پنج تریلیون از این پلاستیک‌ها استفاده می‌شود و بلافاصله دور ریخته می‌شود.

پلاستیک‌های یکبار مصرف نخستین‌بار حدود پنج ‌سال پیش برای تام فورد تبدیل به مسئله شد. او آن زمان آدریان گرنیر، بازیگر آمریکایی، را در تلویزیون دید که درباره نی‌ها صحبت می‌کند. فورد با خود گفت: «این احمقانه است! مگه یه نی چیه؟» با این حال او خیلی زود به این نتیجه رسید که این واقعا یک مسئله است و می‌توان مصرف آن‌ها را متوقف کرد.حالا شرکت فورد با چند شرکت دیگر برای یاری اقیانوس‌ها متحد شده است و جایزه نوآوری پلاستیکی تام فورد را معرفی کرده است.

شرکت فورد و همکارانش برای این مسابقه فرایندی پنج ‌ساله تعریف کرده‌اند. برنده در سال ۲۰۲۲ معرفی می‌شود و قرار است تا سال ۲۰۲۵ محصول نهایی به بازار عرضه شود. فورد می‌گوید: «این راهکار باید مقیاس‌پذیر، واقعی و حقیقی باشد و بتوان آن را تولید کرد.»

ساعت پلاستیک اقیانوسی یکی از راهکارهای کاهش پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌هاست. برای تولید هریک از این ساعت‌ها معادل ۳۵ بطری زباله پلاستیکی از اقیانوس‌ها جمع‌آوری می‌شود. با فروش هر هزار ساعت مچی، تقریبا ۴۹۰ پوند (حدودا ۲۲۲ کیلوگرم) زباله پلاستیکی از اقیانوس‌ها جمع می‌شود.

فورد می‌گوید این ساعت مچی اولین محصولی است که از پلاستیک اقیانوس‌ها تولید کرده و محصولات زیاد دیگری هم در راه است: «این ساعت فوق‌العاده بادوام است؛ به زیبایی ساخته شده و روی آن نوشته شده است: پلاستیک اقیانوس. شما آن را در دست خود می‌بینید و فکر می‌کنید: وای! می‌توان از پلاستیک‌های اقیانوسی چیزهای عالی ساخت.»

البته که برای تغییر مسیر تاریخ زمین دخالت‌ دولت‌ها الزامی است اما فورد یادآوری می‌کند که «ما در فرهنگ سرمایه‌داری به سر می‌بریم». فورد می‌گوید چاره تغییر قوانین است، اما او تا آن زمان به محصول نوآورانه خود افتخار می‌کند. او می‌گوید: «مثل یک نی می‌مونه! این یک شروعه.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lca8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.