کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جذب سرمایه ریتیلوی سعودی‌ها از سیلیکون‌ولی

جذابیت بازار خرده‌فروشی ۷۰۰ میلیونی منطقه مناپ

استارتاپ سعودی ریتیلو در آخرین دور سرمایه‌گذاری خود ۳۶ میلیون دلار جمع‌آوری کرد. این سرمایه به شرکت اجازه می‌دهد تا به بازارهای جدید گسترش یابد و محصولات بیشتری را به مجموعه خود اضافه کند. این دور تأمین توسط گرافن ونچرز مستقر در سیلیکون‌ولی و با مشارکت سایر سرمایه‌گذاران از جمله گلوبال 500، آگیلیتی، آئوجان، تک‌اینوست کام و منتورز فاند هدایت شد.

این شرکت گفته سرمایه جدید به ریتیلو کمک می‌کند تا به جغرافیا و محصولات جدید گسترش یابد. ریتیلو که مقر آن در ریاض است و در سال ۲۰۲۰ تأسیس شد، یک پلتفرم B2B است که با صدها برند همکاری می‌کند تا با کمک او زنجیره تأمین خرده‌فروشی خود را دیجیتالی کنند.

طلحه انصاری، مدیر اجرایی ریتیلو گفت: «از آنجایی که زنجیره‌های تأمین جهانی تحت فشار قرار می‌گیرند، قیمت‌های کالاها را بالا می‌برند و رشد تولید ناخالص داخلی را کاهش می‌دهند، ارزش زنجیره‌های تأمین هوشمند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

بخش خرده‌فروشی با خدمت به ۷۰۰ میلیون نفر در مناپ [خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان]، تقریباً ۲۰ درصد به تولید ناخالص داخلی کمک و ده‌ها میلیون نفر را استخدام می‌کند. انصاری گفت: «با ارائه راه‌حل‌های فناوری برای این بازار ضعیف، ما نه‌تنها زندگی را بهبود می‌بخشیم، بلکه اقتصاد کل منطقه مناپ را نیز ارتقا می‌دهیم.»

ریتیلو گفت صنعت خرده‌فروشی در منطقه مناپ (که ارزش آن ۵۰۰ میلیارد دلار است)، از بیش از ۱۰ میلیون کسب‌وکار کوچک تشکیل شده است. با این حال، بیشتر صنعت خرده‌فروشی غیررسمی و دیجیتالی‌نشده است. کسب‌وکارهای کوچک باید به زنجیره‌های تأمین ناکارآمد و منابع مالی محدود تکیه کنند، در حالی که با حاشیه‌ سود کم کار می‌کنند.

ریتیلو قصد دارد با ساختن مجموعه‌های فناوری برای این مشاغل کوچک، به آنها کمک کند. این پلتفرم یک جامعه تجارت B2B ساخته که در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار خرده‌فروش در ماه از آن استفاده می‌کنند.

«نبیل آبرهانو»، شریک گرافن ونچرز گفت: «ما تحت تأثیر چیزی هستیم که ریتیلو در مدت‌زمان بسیار کوتاهی به دست آورده است. چشم‌انداز آنها بلندپروازانه و الهام‌بخش است و ما معتقدیم مشارکت با آنها یک سرمایه‌گذاری تجاری مناسب است.»

ریتیلو با جمع‌آوری ۴۵ میلیون دلار سرمایه در کمتر از ۱۸ ماه فعالیت، تجارت خود را به بیش از ۱۰ شهر در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان گسترش داده است.

در اپلیکیشن ریتیلو، کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند کاتالوگ وسیعی از بیش از پنج هزار محصول پیدا کنند که در کمتر از ۲۴ ساعت مقابل منزل تحویل داده می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند از خدمات «الان بخر، بعداً پرداخت کن» استفاده کنند که گزینه‌های پرداخت و خطوط اعتباری انعطاف‌پذیری را به آنها می‌دهد. همچنین خدمات تجزیه‌وتحلیل داده را به فروشندگان ارائه می‌دهد تا به آنها کمک کند عملکرد فروش و روند مصرف را ارزیابی کنند.

«هیماگ وایدیا»، رئیس استراتژی ریتیلو گفت: «استراتژی چندبازاری از روز اول غیرمتعارف و چالش‌برانگیز بود… کرونا نیز آن را چالش‌برانگیزتر کرد.» اما اکنون ریتیلو یک شرکت مقیاس‌پذیر است که با ساخت فناوری به ۱۰ میلیون خرده‌فروش در منطقه قدرت می‌دهد و صدها میلیون دلار درآمد سالانه و همکارانی از ملیت‌ها و پیشینه‌های مختلف دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0yjf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.