کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جزئيات معافيت كاربران ايرانى از تحريم‌های فناوری آمریکا اعلام شد

ثریا حقی / وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای جدید، جزئیات معافیت‌های اینترنتی کاربران ایرانی از تحریم‌های فناوری آمریکا را اعلام کرد.

به دنبال شروع اعتراض‌ها در ایران، همچنین قطع و شدید شدن محدودیت‌های اینترنت از اواخر شهریور سال جاری،‌ در ابتدای مهرماه دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (OFAC)، مجوز عمومی شماره دو ایران (General License D-2) را در راستای حمایت بیشتر از ارائه ابزارهای ارتباطی به ایرانیان عادی و کمک به تلاش‌های آنها برای مقاومت در برابر سانسور اینترنتی و ابزارهای نظارتی استقراریافته توسط دولت ایران، در دسترس عموم قرار داده بود.

 مجوزی که خود، نسخه توسعه‌یافته و به‌روز‌شده‌ای از مجوز عمومی شماره یک ایران (General License D-1) است که با هدف کمک به کاربران ایرانی در گردش اطلاعات، در تاریخ 7 فوریه 2014 منتشر شده بود.

بر اساس بیانیه جدید منتشرشده از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تغییراتی کلیدی در مجوز عمومی شماره دو ایران صورت گرفته که نه‌تنها دسترسی کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، نرم‌افزارهای تماس ویدئویی، خدمات ابری، نقشه‌های آنلاین و مبتنی بر وب،‌ بازی‌های کامپیوتری و… را فراهم می‌آورد، بلکه ارائه خدمات از سوی غول‌های بزرگ فناوری نظیر متا، گوگل، اپل و نظایر آن را نیز برای کاربران ایرانی میسر می‌سازد.

در حقیقت، مجوز عمومی شماره دو ایران، مجوزهای پیشین صادرشده برای کشورمان را در یکسری تغییرات توسعه داده و شفاف‌سازی کرده که وزارت خزانه‌داری، بخشی از این تغییرات را تشریح می‌کند.


جزئیات شامل چه مواردی هستند


نخستین تغییرات صورت‌گرفته در مجوز‌ عمومی شماره دو ایران که در این بیانیه آمده، حذف شرط استفاده «شخصی» از ابزارهای مربوط به «ارتباطات شخصی» است. شرطی که باعث شده بود بار انطباق بر دوش شرکت‌هایی که به دنبال تأیید ماهیت شخصی ارتباطات پشتیبانی‌شده توسط نرم‌افزار یا خدمات خود هستند به شدت سنگین باشد.

بسط و شفاف‌سازی فهرستی از نمونه ابزارهای ارتباطی شامل شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، نرم‌افزارهای تماس ویدئویی، خدمات ابری، نقشه‌های آنلاین و مبتنی بر وب،‌ بازی‌های کامپیوتری، پلتفرم‌های آموزشی، ابزارهای ترجمه و احراز هویت، آنتی‌ویروس‌ها، تلفن‌های هوشمند و سیستم عامل آنها، تلفن‌های ماهواره‌ای، گجت‌های دیجیتال، سیم‌کارت‌ها، روترها، مودم‌ها، کامپیوترهای شخصی و هرگونه فعالیت ابزارها و فعالیت دیگری که توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی (ITSR) مجاز دانسته یا معرفی شده، به منظور قابلیت دسترسی کاربران ایرانی از دیگر جزئیات اعلام‌شده جدید است.

از سوی دیگر طبق این بیانیه جدید، گسترش مجوز ابزارهایی که به‌عنوان واسط یا کمکی، شرایط لازم برای ارائه خدمات ارتباطی ابری و غیرابری و همچنین تبادل اطلاعات در بستر اینترنت را فراهم می‌کنند نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

و در نهایت، ارائه مجوزهای مورد به مورد به شرکت‌هایی که فاقد مجوز عمومی هستند و در عین حال از آزادی خدمات اینترنت در ایران پشتیبانی می‌کنند.

به موجب تغییرات جدید اعمال‌شده در مجوز عمومی شماره دو ایران، از این پس فعالیت‌های خاص مربوط به توسعه و میزبانی نرم‌افزارهای ضد نظارت (توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ایرانی) مورد حمایت وزارت خزانه‌داری آمریکا خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/skli
1 نظر
  1. ماهان می گوید

    سلام و وقت به خیر
    با این تغییرات، الان شرکت های ایرانی میتونند محصولات خودشون رو در پلتفرم های خارجی ارائه کنند؟
    یا اینکه کاربران ایرانی بتونند در سایت های خارجی با ملیت ایرانی شون ثبت نام کنند و از خدمات شون استفاده کنند؟

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.