کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جنگ سرد کریپتویی

آیا یوان دیجیتال در آمریکا ممنوع می‌شود؟

شاید بدون هیچ شکی بتوان چین را از نظر رگولیشن «پیشرفته‌ترین» کشور در زمینه رگولیشن رمزارزها نامید. شاید روند رگولیشن تمامیت‌طلب این کشور در مقایسه با روند کند و تأمل‌برانگیز بسیاری دیگر از کشورها و مناطق اقتصادی مانند آمریکا و اتحادیه اروپا از نوآوری کمتری برخوردار باشد، اما نمی‌توان منکر شد که وقتی به تأثیر عملی رگولیشن در کشورهای مختلف نگاه می‌کنیم، ‌شاید فقط روسیه بتواند رقیبی برای چین باشد.

خریدوفروش و ماینینگ رمزارزها در چین ممنوع شده، با این حال اینکه تا چه حد این ممنوعیت‌ها در قشرهای بالاتر طبقه دارای یوان دیجیتال چین دنبال می‌شود، بحث دیگری است.

این ممنوعیت‌ها اما تنها شروع مقابله چین با رمزارزهاست. در واقع می‌توان چین را مسئول ایجاد تئوری استفاده رمزارزها علیه رمزارزها دانست؛ طرز فکری که این روزها در سیاست‌های مالی به واسطه بحث در مورد دلار دیجیتال نیز تأثیر آن را می‌بینیم.

در چنین عملیاتی، فناوری رمزارزی حفظ می‌شود تا به واسطه یک بلاکچین مرکزی تحت پوشش بانک مرکزی به رقیب اصلی دیگر رمزارزها تبدیل شود؛ رقابتی که واسطه حمایت قانونی از رمزارز ملی و سرکوب دیگر رمزارزها از ابتدا به نفع رمزارز ملی است. در این حوزه هم چین کشوری پیشرو محسوب می‌شود.

یوان دیجیتال چین یکی از معدود رمزارزهای ملی تحت پوشش بانک مرکزی (CBDC) در دنیاست که با موفقیت به مرحله اجرایی رسیده است. با توجه به قدرت فزاینده این کشور در عرصه سیاسی و اقتصادی، وجود یک یوان دیجیتال کاربردی و عملیاتی تهدیدی برای اصلی‌ترین رقیب آنها یعنی ایالات متحده به‌شمار می‌رود؛ حقیقتی که از حالا سیاسیون آمریکا به آن پی برده و درصدد خنثی‌سازی آن هستند.

پنجشنبه گذشته، سه سناتور سرشناس از حزب جمهوری‌خواه این کشور از قصد جدی خود برای معرفی لایحه‌هایی سخن گفتند که به‌دنبال محدود کردن یا حذف کامل یوان دیجیتال به‌عنوان شیوه‌ پرداختی قابل قبول در برنامه‌ها و فضای اینترنتی ایالات متحده هستند.

این سه سناتور که هر سه اهمیت واکنش نشان‌دادن یوان دیجیتال را به‌عنوان یک مسئله در خصوص «امنیت ملی و اقتصادی» آمریکا توصیف کرده‌اند، سناتور «مارکو روبیو» از فلوریدا، سناتور «مایک براون» از ایندیانا و سناتور «تام کاتن» از آرکانزاس هستند.

در معرفی مقدماتی لایحه پیش روی این سه سناتور که در حال تنظیم است، هدف محدود کردن ابرشرکت‌های فناوری مانند اپل، گوگل و متا از ارائه خدمات از طریق درگاه‌های پرداختی یوان دیجیتال است. همچنین در صورت تصویب، گوگل و اپل از ارائه اپلیکیشن‌هایی که در آنها از یوان دیجیتال استفاده ‌شود، منع خواهند شد.

مایک کاتن در مصاحبه درباره اهداف این لایحه گفت: «حزب کمونیست چین بدون شک از این واحد پولی دیجیتال برای جاسوسی هر کسی که از آن استفاده کند، بهره خواهد برد. صادقانه بگویم، نمی‌توانیم به چین چنین فرصتی را بدهیم. ایالات متحده باید در برابر تلاش‌های چین در راستای آسیب‌زدن به اقتصاد ما در اساسی‌ترین سطح ممکن جلوگیری کند.»

این سه سناتور تنها کسانی نیستند که در این خصوص نگرانی‌های ویژه‌ای دارند. «پت تومی»، سناتور سرشناس پنسیلوانیا نیز که در گذشته در حمایت از استیبل‌کوین‌ها لایحه ارائه کرده بود، درباره خطر احتمالی یوان دیجیتال سخن گفته است.

به‌طور همزمان چین در تلاش بوده تا استفاده از یوان دیجیتال را تا حدی در داخل مرزهای خود گسترش دهد که طی دهه‌های آتی استفاده از پول کاغذی و سکه منسوخ شود. چنین روندی در بلندمدت شرکای تجاری این کشور را که ایالات متحده نیز در میان آنهاست، وادار به استفاده از یوان دیجیتال خواهد کرد.

چین همچنین در طول المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن به تبلیغ گسترده یوان دیجیتال پرداخت و بسیاری از ورزشکاران و پرسنل دخیل در طول این المپیک به استفاده آزمایشی و البته موفق آن پرداختند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/af1i
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.