کلاهبرداران از کجا می‌آیند؟

نقدهای تند بیلی مارکوس، هم‌بنیان‌گذار دوج‌کوین به رواج کلاهبرداری در فضای رمزارز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

«بیلی مارکوس» (Billy Markus)، هم‌بنیان‌گذار دوج (DOGE)، در توییتی نظر خود را در مورد کلاهبرداری در فضای ارزهای دیجیتال بیان کرده است. مارکوس معتقد است دلیل اعمال کلاهبردارانه در این فضا، عدم توانایی در پاک‌سازی این جامعه از کلاهبرداران از یک سو و خطاهای خود کاربران از سوی دیگر است.

بیلی در سال 2012 همراه با جکسون پالمر ارز دیجیتال دوج را پایه‌گذاری کرد، اما در همان زمان از این پروژه خارج شد. با اینکه بیلی سال‌هاست از این پروژه خارج‌ شده، اما به‌طور مدام در مورد دوج‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اظهارنظر می‌کند و توییت می‌زند. آخرین نظر او هم همان‌طور که می‌بینید، در مورد دلیل ازدیاد کلاهبرداران در فضای کریپتویی است. جالب است بدانید که مارکوس در توییتر با نام «شیبتوشی ناکاموتو» شناخته می‌شود.


از هر دست بدهی با همان دست پس می‌گیری!


شیبتوشی یا همان بیلی در توییتر گفته است که توقع بیشتری هم نمی‌توان داشت. این فضا کلاهبردارپرور است؛ چراکه به ‌جای کنترل و حذف کلاهبرداران، نه‌تنها آنها را فعال‌تر، بلکه از آنها دفاع هم می‌کند، چون فضای رمزارزها قوانین و مقررات خود را تنظیم کرده و تلاش و اصرار بر اعمال و اجرای این قوانین دارد. فضای کریپتو از هر دست بدهد از همان دست هم پس می‌گیرد. این اصرار بیجاست و این مقررات باعث تقویت کلاهبرداران می‌شوند.

بیلی مارکوس اظهار داشت که از حدود هشت سال پیش یعنی زمانی که دوج‌کوین را ایجاد کرد، به هدف حمله سودجوترین کاربران در فضای رمزارزی تبدیل شده و پس از آن اظهارات فوق را در رشته توییتی منتشر کرد. بیلی چندی پیش نیز ادعا کرده بود که 95 درصد ارزهای دیجیتال پروژه‌های کلاهبرداری هستند.

او گفته بود که ارزهای دیجیتال نسخه پشتیبان نظارتی ندارند و هر قانون و مقرراتی هم هست، توسط خود آنها تنظیم ‌شده است. این امر باعث می‌شود فضای رمزارزی در برابر کلاهبرداری به‌شدت آسیب‌پذیر شود. بیلی خطاب به مردم گفت: «این اوضاع را شما می‌توانید تغییر دهید. طرز رفتار شما در این فضا و چیزی که موردحمایت قرار می‌دهید، می‌تواند این فضا را تغییر دهد.»


زمین کشت کلاهبرداران؟


البته بیلی تنها کسی نیست که از فضای رمزارزها به‌تندی انتقاد می‌کند. «جکسون پالمر» (Jackson Palmer)، یکی دیگر از هم بنیان‌گذاران دوج، در مصاحبه‌ای با «سیدنی مورنینگ هرالد» (The Sydney Morning Herald) اظهار داشت که دنیای رمزارزها یک فناوری مستعد رشد آدم‌ها و پروژه‌هایی است که صرفاً به‌دنبال سوءاستفاده از منابع دیگران‌اند. به همین دلیل این فناوری کلاهبردارپرور است و این فضا انواع کلاهبرداری را امکان‌پذیر می‌کند. تناقض این اظهارنظر آنجاست که بسیاری همین موارد را درباره دوج‌کوین مطرح می‌کنند!

پالمر معتقد است درصد زیادی از مردم به این دلیل جذب این فضا می‌شوند که افراد مشهور و سلبریتی‌ها آن را تأیید می‌کنند. افراد مشهور و سلبریتی‌ها مدام به مردم سیگنال و نوید سودهای کلان می‌دهند. پالمر برای تأیید حرف‌هایش از ان‌اف‌تی‌هایی نام می‌برد که طی پنج سال گذشته برای خنده و شوخی ساخته ‌شده بودند، اما امروز با تبلیغ و تأیید سلبریتی‌ها ارزش بالایی پیدا کرده‌اند.


ماسک جیب‌بر است؟!


انتقادات پالمر دامن ایلان ماسک را هم گرفته است. ایلان ماسک از طرفداران اصلی دوج‌کوین است، اما پالمر ماسک را با انتقادات شدید مورد حمله قرار داده و او را «جیب‌بر» نامیده است. لازم به ذکر است که ماسک به‌دلیل تأثیری که روی ارزهای دیجیتال دارد، در موفقیت مدام دوج‌کوین نقش بسزایی داشته است.

این میلیاردر قبلاً اعلام کرده بود که هر دو شرکت او، استارلینک و اسپیس‌ایکس، به‌زودی شروع به پذیرش پرداخت با استفاده از دوج‌کوین خواهند کرد. علاوه بر این، ایلان در پست‌های قبلی خود در توییتر از برخی شرکت‌های معتبر خواسته بود پرداخت با دوج‌کوین را آغاز کنند. اما این روزها او تیم بنیان‌گذاران این کوین را زیر حملات توییتری خود قرار داده و آنها را به بی‌کفایتی متهم کرده است.

دوج‌کوین توسط بیلی مارکوس از پورتلند، اورگان و جکسون پالمر از سیدنی، استرالیا بر اساس یک الگوی رفتاری اینترنتی محبوب به نام «doge» ساخته شده است. پس‌ از آن شیبا از این الگو استفاده کرد. دوج‌کوین یک ارز دیجیتال منبع‌باز است و از آنجایی‌ که یک ارز رمزنگاری سرگرم‌کننده و ساده است، سازندگان آن معتقدند که می‌تواند حتی بیش از بیت‌کوین مخاطب جذب کند؛ ادعایی که البته در ماه‌های گذشته بارها توسط چهره‌های قدیمی‌تر بازار رمزارزها مورد نقد جدی قرار گرفته است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pes1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.