رسانه اقتصاد نوآوری ایران

حرکت اول پیشرو است

گزارش آماری عملکرد سالانه اعضای انجمن سرمایه‌گذاران خطرپذیر ایران منتشر شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به عملکرد اعضای این انجمن در سال ۱۴۰۰ پرداخته است. طبق این گزارش سال گذشته ۱۰۴ شرکت عضو این انجمن بوده‌اند؛ ۴۳ صندوق پژوهش و فناوری، ۳۵ شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر خصوصی، ۱۰ شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار فرشته، ۱۰ شرکت توسعه خدمات فناوری و شش صندوق جسورانه بورسی و تأمین سرمایه اعضای این انجمن را تشکیل می‌داده‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌و‌کارها اعطا شده که هم از نظر حجم و هم از نظر تعداد کمتر از سال ۹۹ بوده است. در حالی که در سال ۱۳۹۹، ۱۸۸۳ میلیارد تومان به ۵۴۸۸ کسب‌و‌کار تعلق گرفته، تهسیلات ۹۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ میان ۳۷۷۶ کسب‌و‌کار توزیع شده است. در این میان صندوق توسعه فناوری‌های نوین با ۱۷۳ میلیارد تومان در صدر ارائه‌دهندگان تسهیلات قرار دارد، اما با توجه به اینکه این مبلغ بین ۱۱۶۳ کسب‌و‌کار توزیع شده، به نظر می‌رسد این صندوق تسهیلات خرد بیشتری اعطا کرده است.


۴۸۲ میلیارد تومان و شش کسب‌و‌کار


اما مهم‌ترین بخش این گزارش آماری، نه پرداخت تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه که بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر آن است. بخشی که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و رگولاتوری‌های یک‌شبه و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، همچنان تا حدود زیادی در کشور مغفول مانده و تمام ظرفیت‌های بالقوه آن بالفعل نشده‌اند.

با این‌همه بر اساس گزارش سالانه انجمن، در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۶۷۶ میلیارد تومان روی ۲۵۷ کسب‌و‌کار سرمایه‌گذاری شده و این «حرکت اول» بوده که در سال گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری را روی اکوسیستم استارتاپی انجام داده است.

این شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با ۴۸۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر را انجام داده و بعد از آن شناسا با حجم سرمایه‌گذاری ۱۹۴ میلیارد تومانی و فناپ با ۱۸۰ میلیارد تومان قرار دارند. این یعنی حرکت اول حدوداً ۲/۵ برابر رتبه دوم در اکوسیستم نوآوری دست به سرمایه‌گذاری زده است.

به‌علاوه این شرکت رقم ذکرشده را روی شش کسب‌و‌کار سرمایه‌گذاری کرده، در حالی که شناسا که خود را شرکتی با مأموریتی نزدیک به یک مجموعه سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر معرفی می‌کند، در سال گذشته سرمایه خود را در اختیار ۳۹ کسب‌و‌کار قرار داده که این نشان می‌دهد رویکرد حرکت اول انجام سرمایه‌گذاری‌های نسبتاً بزرگ است.

این مسئله‌ای است که محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل حرکت اول پیش‌تر نیز در گفت‌و‌گو با کارنگ به آن اشاره کرده و گفته بود تمرکز این شرکت روی سرمایه‌گذاری در مرحله رشد است، نه مراحل اولیه.


ایجاد زنجیره ارزش


ردپای حضور حرکت اول را که به گفته عباسخانی فعالیت جدی خود را از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ آغاز کرده، در کسب‌و‌کارهای متفاوت و بنامی می‌توان دید؛ آچاره، اوبار، همراه‌مکانیک، جاجیگا و دیجی‌شی بخشی از پورتفولیوی این شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر را نشان می‌دهند.

عباسخانی اواخر سال گذشته در گفت‌و‌گویی با کارنگ تأکید کرده بود که علاوه بر سرمایه‌گذاری روی حمایت از زیرساخت‌های استارتاپ‌های خود تمرکز زیادی دارند: «اولین کارمان این است که برای استارتاپ، حاکمیت شرکتی تعریف کنیم. برای مثال ساختار سازمانی، استاندارد‌های مالی، تک‌دفتره کردن‌، حسابرسی خارجی، صورت‌های مالی شش‌ماهه و یک‌ساله، برگزاری مجامع و… از جمله اقداماتی است که در یک استارتاپ محقق می‌کنیم.

یعنی دقیقاً الزامات یک هلدینگ را برای آن اجرا می‌کنیم که البته انرژی زیادی از ما و استارتاپ مربوطه می‌گیرد، اما نتیجه‌بخش است.»

حرکت اول سعی دارد یک زنجیره ارزش در سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران ایجاد کند و تشکیل هاب‌هایی در دانشگاه شهید بهشتی و شهرهای شیراز و اصفهان برای شتاب‌دهی به تیم‌های نوآوری که در زنجیره ارزش حرکت اول قرار می‌گیرند، در همین راستاست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mrhe
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.