رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خداحافظی با اضطراب آخر هفته / کوییک از تجربیات خود می‌گوید

هفته‌های کاری کوتاه‌تر می‌تواند میزان اضطراب کارمندان در تعطیلات آخر هفته‌ها را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یک هفته کاری چهارروزه می‌تواند به کارمندان کمک کند تا با ترس خود از تعطیلات آخر هفته خداحافظی کنند. این حداقل چیزی است که «کوییک»؛ یک شرکت مستقر در ایالات متحده که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کند، پس از آزمایش یک هفته کاری چهارروزه دریافت.

این شرکت با استناد به نظرسنجی‌هایی که انجام داده، می‌گوید: «پس از اینکه کوییک در سال گذشته هفته کاری خود را به ۳۲ ساعت کاهش داد، کارمندانی که گزارش دادند در روز دوشنبه احساس استراحت و آمادگی برای کار داشتند، ۳۲ درصد افزایش یافتند. کارمندانی که گزارش می‌کردند اغلب در طول ساعات کاری احساس استرس می‌کنند، ۱۲ درصد کاهش داشتند و به طور کلی کارمندان بهبود در تعادل کار و زندگی را گزارش دادند.»


یک چرخش بزرگ


رتا ککیچ، مدیر ارشد اجرایی کوییک به اینسایدر می‌گوید که این نتایج نشان‌دهنده یک چرخش بزرگ برای شرکت است. یکی از دلایلی که موجب شد کوییک در آوریل ۲۰۲۲ به اعمال تغییرات روی آورد، کاهش فرسودگی بسیاری از ۱۶۰ کارمند تمام‌وقتش بود.

یافته‌های کوییک تنها ارائه‌دهنده تصویری از چگونگی تأثیر کاهش هفته کاری بر شرکت و کارکنان آن است، اما تجربه این شرکت به تحقیقات، آزمایش‌ها و گفتمان‌های ثابت درباره هفته کاری چهارروزه می‌افزاید.

کوییک از کسب‌و‌کار‌های شرکت‌کننده در مطالعه آزمایشی هفته کاری چهارروزه که توسط «فور دی ویک گلوبال» در ماه دسامبر بررسی شد، نبود. نتایج آن مطالعه که شامل ۳۳ شرکت در شش کشور بود، نشان داد که هفته کاری کوتاه‌شده برای کارمندان و در نتیجه برای شرکت بهتر است. شرکت‌ها افزایش درآمد را تجربه کردند و کارمندان بهبود در وضعیت سلامت خود را.

ککیچ می‌گوید اکنون با گذشت بیش از یک سال از دوره آزمایشی، کوییک نتایج مشابهی را مشاهده کرده است. این شرکت فناوری هفته کاری چهارروزه را به‌عنوان یک دوره آزمایشی چهارماهه آغاز کرد و سپس آن را تا ژوئن ۲۰۲۳ تمدید کرد. ککیچ می‌گوید: «پاسخ تیم ما بسیار مثبت بوده است. من فکر می‌کنم پاسخ تیم ما بر اساس تحقیقاتی که در هفته‌های کاری چهارروزه انجام شده، برای هیچ‌کس تعجب‌آور نیست.»

ککیچ می‌افزاید: «در مورد مکانیسم نحوه عملکرد یک هفته کاری چهارروزه در مکانی مانند کوییک، ایده این است که کارمندان همان مقدار کاری را که معمولاً در پنج روز انجام می‌شود، در چهار روز انجام دهند. بیشتر کارمندان جمعه را کار نمی‌کنند، اما برخی بر اساس برنامه‌ کاری که از پنجشنبه شروع می‌شود، فعالیت می‌کنند.»

ککیچ می‌گوید بهره‌وری کارکنان آنها تاکنون کاهش نیافته است. برخلاف سایر شرکت‌ها که ۸۰ درصد حقوق اولیه را برای هفته‌های چهارروزه ارائه می‌دهند، حقوق‌ها نیز کم نشده است.


به عقب برنمی‌گردیم


تصمیم به تغییر در کوییک تقریباً به یک ضرورت تبدیل شده بود، زیرا آنها شاهد فرسودگی شدید کارمندان خود بودند. ککیچ می‌گوید: «در سال ۲۰۲۰ که همه‌گیری شروع شد، کوییک شاهد کاهش درآمد تقریباً ۸۰درصدی در یک شب بود. این امر باعث شد شرکت حدود ۶۵ درصد از تیم خود را اخراج کند. سپس در فوریه ۲۰۲۱، زمانی که کوییک تنها به اسکلت یک تیم تبدیل شده بود، درآمد ناگهان تغییر کرد.»

ککیچ می‌افزاید: «کلید چراغ‌های ما در بازارهای خاصی که در آنها خدمات ارائه می‌دادیم، ناگهان روشن ‌شد و متوجه شدیم که با یک‌سوم تیم اولیه، درآمدمان سه‌برابر قبل شده است.»

یک ماراتن دوی سرعت در بین تیم کوییک رخ داد تا در این نقطه عطف ناگهانی بهتر عمل کنند. با وجود نیروی کاری کمتر، تیم کم‌جمعیت کارمندان سخت‌تر از همیشه کار می‌کردند. برای کمک به رشد شرکت، کوییک گزینه آزمایشی یک هفته کاری چهارروزه را بررسی کرد. این یک راه‌حل برای کاهش فرسودگی بسیاری از کارکنان بود و امیدوار بودند این روش به حفظ روند رشد شرکت در بلندمدت منجر شود.

شرکت دوباره شروع به استخدام کرد و شاهد رشد خود بود. هفته کاری چهارروزه نیز به روند کمک کرد. ککیچ توضیح می‌دهد که پس از اعلام آزمایشی چهار روز کاری در هفته، کوییک شاهد افزایش ۲۳۰درصدی در درخواست‌های شغلی بوده است. او معتقد است کوییک از زمان تغییر، استعدادهای باکیفیت بیشتری را در سازمان دیده است.

اینکه آیا کوییک پس از پایان دوره آزمایشی در ماه ژوئن به هفته کاری چهارروزه پایبند خواهد ماند، هنوز مشخص نشده است. اما ککیچ می‌گوید پس از بیش از یک سال تلاش در هفته کاری چهارروزه و مشاهده مزایای آن، بازگشت مجدد به روزهای قبل برای شرکت سخت خواهد بود.

ککیچ تأکید می‌کند: «برای ما واقعاً سخت خواهد بود که دقیقاً به همان روش قبلی برگردیم. چشمان ما باز شد و متوجه شدیم که راه‌های دیگری نیز وجود دارد. به‌عنوان یک شرکت می‌توانید کارهای بزرگی را انجام دهید، بدون اینکه به هفته کاری پنج‌روزه و سنتی نیازی داشته باشید.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xpyl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.