کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌و‌گوی سازمان نصر با رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان/ به دنبال خودتنظیم‌گری در حوزه فین‌تک هستیم

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، صنعت فین‌تک در سال 1402 فراز و فرودهای متعددی را تجربه کرده و در کنار دستاوردها، چالش‌های مختلفی کسب‌وکارهای این حوزه را تحت فشار قرار داده است. در این گفت‌وگو با رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره وضعیت این صنعت در سال 1402 صحبت شده است.

قربانی با اشاره به مهم‌ترین اتفاقات این حوزه گفت: «در سال 1402 دو روند در صنعت فین‌تک پررنگ‌تر بود. نخست بحث توسعه لندتک‌ها که در این سال رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. با این حال، لندتک‌ها در سال آینده به‌واسطه‌ آیین‌‌نامه‌ای که معاونت نظارت بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده، حداقل با سه چالش جدی مواجه خواهند شد. مهم‌ترین این چالش‌ها بحث کارمزدهاست. نقشی که لندتک‌ها در اقتصاد داشته‌اند، این بوده که بخشی از تسهیلات خردی را که بانک‌ها در سال‌های گذشته موفق نشده بودند به مردم اعطا کنند، ارائه دادند و شرایط دسترسی به تسهیلات خرد را آسان کردند. دسترسی به این تسهیلات از طریق شعب بانکی و حتی خدمات کانال‌های الکترونیکی بانک‌ها در سال‌های گذشته امکان‌پذیر نبود.»

او ادامه داد: «اساساً بانک‌ها به سمت ارائه تسهیلات کلان رفته بودند و تسهیلات خرد در سال‌های گذشته مغفول مانده بود. خوشبختانه در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای لندتکی رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. در کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران با همراهی سایر تشکل‌های صنفی سعی کردیم به رشد و توسعه این حوزه کمک کنیم و به دریافت تسهیلات خرد توسط اقشار مختلف سرعت بخشیم. خوشبختانه تا امروز هیچ‌کدام از کسب‌وکارهای لندتکی مشکلی برای مشتریان خود به وجود نیاورده‌اند. در حال حاضر اعضای کمیسیون‌های فین‌تک و لندتک سازمان نصر تلاش دارند چالش‌های موجود را نیز برطرف کنند.»

قربانی در خصوص رشد حوزه رمزارزها بیان کرد: «اما روند دیگری که در سال 1402 اهمیت دارد، بحث دارایی‌های دیجیتال است. شاهد بودیم که با همراهی و همکاری نهادهای تصمیم‌ساز در این حوزه، قدم‌های خوبی در زمینه‌ رگولاتوری حوزه رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال برداشته شد. در سال‌های گذشته شاهد رشد صرافی‌های رمزارز در کشور بودیم و صرافی‌های رمزارز در سایه فعالیت‌های صنفی توانستند تعاملات خوبی با تنظیم‌گر داشته باشند. خوشبختانه با افتخار می‌توانم بگویم در این حوزه نیز هیچ مسئله و دردسری از جانب کسب‌و‌کارهای شناخته‌شده حوزه رمزارز که در فضای صنفی فعالیت می‌کنند برای مردم ایجاد نشده است. اگر هم افراد و مجموعه‌هایی مشکلاتی ایجاد کرده‌اند، هیچ ارتباطی با فعالان صنفی نداشته‌اند. در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تلاش کرده‌ایم در تعامل با تنظیم‌گرها به یک ایده و جمع‌بندی برای تنظیم‌گری دارایی‌های دیجیتال و به صورت خاص، رمزارزها دست یابیم و زمینه را برای رشد بقیه اکوسیستم فراهم کنیم.»

او افزود: «در نهایت ایده SRO مطرح شد و ما امروز شاهد هستیم که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در تعامل با نهادهای صنفی دیگر به این سمت رفته که بتوانیم کسب‌و‌کارهای رمزارزی را از طریق خودتنظیم‌گری تنظیم کنیم. در فضایی که قرار است از طرفی خودتنظیم‌گری اتفاق بیفتد و از طرف دیگر قوانین هم روشن و مشخص نیست، گام برداشتن در این مسیر بسیار سخت است و ابهام‌های زیادی وجود دارد. در سال‌های گذشته تلاش بسیار زیادی کردیم که فعالیت در حوزه رمزارزها جرم‌انگاری نشود و نابخردی بر این فضا حاکم نباشد. در حال حاضر خوشبختانه جرم‌انگاری نشده، ولی به رسمیت هم شناخته نشده است. یعنی ما قوانین و مقرراتی که حقوق مردم را در حوزه رمرزارزها به صورت خاص و دارایی‌های دیجیتال به صورت عام تأمین کند نداریم. تلاش شد با ایده SRO با کنار هم قرار گرفتن فعالان صنفی و تنظیم‌گرها بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که با کمترین آسیب برای مردم و بیشترین منافع برای کسب‌و‌کارها و به نوعی حاکمیت همراه باشد. این هدفی است که SRO دنبال می‌کند.»

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران ادامه داد: «افرادی از طرف نصر در این خصوص مأموریت پیدا کرده‌اند و در تعامل با نهادهای صنفی مختلف هستند. نهادهای صنفی متعددی در این موضوع طرف هستند و امیدوارم در گذر زمان شرایط به این سمت برود که SRO تأثیرگذار باشد و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بتواند شرایطی ایجاد کند که کم‌ترین مشکلات برای مردم و فعالان اقتصادی این حوزه ایجاد شود. SRO ایده‌ای است که در سطح جهان به طور خاص در کشور آمریکا پیاده شده و ما نهادهای متعددی داریم که در این سال‌ها برای مدیریت فضای کسب‌و‌کارهای بلاکچینی یا حتی فین‌تک و کمک به فعالیت کسب‌وکارهای این حوزه با کمترین آسیب، به وجود آمده‌اند.»

قربانی در پایان درباره‌ رشد سندباکس‌ها در سال جاری نیز اظهار داشت: «اما در این سال شاهد فعال شدن سندباکس‌ها نیز بودیم و در حال حاضر شاهد شکل‌گیری سندباکس‌های بخشی هستیم. متأسفانه در سال‌های قبل سندباکس به‌رغم پتانسیل‌های بسیار زیادی که داشت نتوانست شرایط را به سمتی ببرد که در حوزه تنظیم‌گری، اثربخشی کاملی داشته باشد، اما امیدوارم با تغییرات شروع‌شده شاهد این باشیم که سندباکس هم تأثیرگذارتر از گذشته باشند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wfs5
منبع سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.