کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

توضیحات اسنپ در مورد حذف گزینه «عجله دارم» / با وجود داشتن استدلال‌های حقوقی و تجاری، این گزینه را حذف کردیم

در پی اخطار و تذکر جدی سازمان تعزیرات و اتمام حجت رئیس این سازمان با تاکسی‌های اینترنتی، اسنپ از عصر روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند، گزینه «عجله دارم» را حذف کرد.

سخنگوی سازمان تعزیرات در همان روز خواستار حذف گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی شده و هشدار داده بود که این امر تخلف و گران‌فروشی است. وی تأکید کرده بود: «گزینه «عجله دارم» فقط یک گزینه است که فرد به موجب آن باید مبلغ بیشتری پرداخت کند. کسی که این گزینه را انتخاب می‌کند، نه زودتر به مقصد رسانده می‌شود و نه امکان اضافه‌تری به مردم داده می‌شود. معمولاً متقاضی را دو، سه بار در انتظار می‌گذارند و نهایتاً زمانی که گزینه عجله دارم را انتخاب کرد، سفر را با رقم ۲۵، ۳۰ درصد بالاتر قبول می‌کنند.»

این بار سومی بود که سازمان تعزیرات به تاکسی‌های اینترنتی در مورد حذف این گزینه اخطار می‌داد. پیش از این احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات این گزینه را مصداق گران‌فروشی دانسته بودند و از تاکسی‌های اینترنتی خواسته بودند نسبت به حذف آن اقدام کنند.

اسنپ نیز با ارسال توضیحاتی به رسانه‌ها اعلام کرد با وجود داشتن استدلال‌های حقوقی و تجاری در دفاع از گزینه «عجله دارم»، بنا بر دستور مقامات ذیصلاح، این خدمت را از اپلیکیشن خود حذف کرده است. به گفته این شرکت، به‌رغم حذف «عجله دارم»، به‌واسطه کاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر دو گروه کاربران، همچنان از طریق مذاکرات، جلسات و گفت‌وگوها به دنبال اثبات کارکرد این گزینه به دستگاه‌های مربوطه است.

اسنپ در مورد گزینه «عجله دارم» توضیح داد: «گاهی در ساعات اوج ترافیک، کم بودن تعداد کاربران راننده و بالا بودن تعداد درخواست‌های سفر در یک محدوده موجب طولانی شدن زمان پذیرش درخواست سفر می‌شود. گزینه «عجله دارم» راهکاری است که کاربران مسافر از طریق آن می‌توانند شانس پذیرفته شدن درخواست‌شان را افزایش دهند و زودتر به مقصد برسند. با انتخاب این گزینه، قیمت جدیدی برای سفر محاسبه می‌شود که بر اساس الگوریتم‌های تنظیم‌شده توسط واحد تجاری اسنپ تعیین شده است.»

به گفته این شرکت، درخواست سفرهایی که با گزینه «عجله دارم» در اپلیکیشن ثبت می‌شود، بدون هیچ مشخصه متمایزی برای کاربران راننده ارسال می‌شود. تنها ویژگی این درخواست‌ها قیمت بالاتر سفر است که انگیزه بیشتری برای کاربران راننده ایجاد می‌کند و موجب می‌شود درخواست سفر زودتر پذیرفته شود. گفتنی است که پس از محاسبه قیمت جدید، کاربر مسافر امکان انتخاب «تأیید جست‌وجو بر اساس قیمت جدید» یا «ادامه جست‌وجو با همان قیمت قبل» را دارد.
اسنپ باور دارد که با ایجاد شناخت و آگاهی کامل از ماهیت این گزینه دیگر به آن نسبت گران‌فروشی داده نخواهد شد. درصد خیلی کمی از سفرهای اسنپ با گزینه «عجله دارم» انجام می‌شود. از سوی دیگر، کاربر راننده متوجه نمی‌شود که کاربر مسافر گزینه «عجله دارم» را انتخاب کرده است. در حقیقت کاربر مسافر با انتخاب گزینه «عجله دارم»، زمان پذیرش درخواست سفر خود را مدیریت می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vwfa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.