کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
گذشت زمان موجب شده بسیاری از مبانی مختلف تجارت تغییر کند و مشاغل و برندهای مطرحی که نمیخواهند از این روند جا بمانند، سعی میکنند خود را با آن تطبیق دهند! در سالهای اخیر، محبوبیت بلاکچینها و توکنهای غیرقابل معاوضه یا انافتی، دوچندان شده و از این رو، بسیاری از برندها در صنعت مد، تلاش زیادی برای جذب، تأیید و ارتباط با مشتریان از سراسر جهان از طریق این فناوریهای جدید کردهاند؛ حال ممکن است که سؤالاتی در ذهن شما نقش ببندد؛ نظیر آنکه کدام برندها انافتیها را در سبد محصولاتشان جای دادهاند یا بهترین انافتی در بین آنها کدامها هستند؟! اگر کنجکاوید تا با پنج ترند برتر مد انافتی آشنا شوید، ادامه این متن را از دست ندهید.
رابطه دنیای مد با فناوری بلاکچین و انافتی
تجربه معامله در فضاهای دیجیتال بدون مرز، مزایای بسیاری از جمله ایجاد فرصتهای تازه، امکان خریدوفروش در نقاط مختلف جهان و ارتباط بیشتر برندها با مخاطبان و همچنین تبلیغات مؤثرتر و امکان دیدهشدن را به ارمغان آورده است.
بسیاری از برندهای مطرح صنعت مد به دنیای تجارت دیجیتال علاقهمند شدهاند و یا وارد آن شده یا برنامههایی برای ورود به این عرصه در آیندهای نزدیک دارند؛ بهعنوان مثال، برندهایی نظیر پرادا، ریچمونت و LVMH و برند مشهور لویی ویتون از انافتیها و استفاده از فناوری بلاکچین بهعنوان بخشی از استراتژی تجاری خود استقبال کرده و با همکاری یکدیگر گروه بلاکچین Aura را ایجاد کردهاند تا مشتریان و طرفداران بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند.
این عرصه به مشتریان اجازه خواهد داد تا تاریخچه و اصالت محصول را ردیابی کرده و منشاء مواد خام مورد استفاده برای سفارش خرید خود را شناسایی کنند. البته به آنها فرصت جستوجو و مشاهده یک کالای خاص در یک فروشگاه و فعالیتهای تجاری در بازار مصرفشده را نیز هدیه خواهد داد!
فناوری بلاکچین و انافتیها برای برندهای صنعت مد و هنرمندان این امکان را به وجود آورده تا کارهای خود را به نمایش گذاشته و به فروش برسانند و به همین دلیل، برندهای لوکس صنعت مد همچون Bulgari، Cartier، Hublot، Louis Vuitton و Prada همگی به این بازار پیوستهاند. همچنین برندهایی مانند Burberry،Coach وLongines شروع به فروش انافتی در نمایشگاه مد مجازی خود از طریق دنیای مجازی متاورس کردهاند. حال میخواهیم به فهرستی شامل پنج مورد از بهترین انافتیهای این صنعت، اشارهای داشته باشیم.
پنج ترند برتر مد انافتی
با توجه به شرایط جدید فعالیتهای تجاری و همچنین با وقوع همهگیری کووید ۱۹، هفته مد به فرمت دیجیتال تغییر کرد و انافتیها نقش بسیار مهمی در این صنعت یافتند که از جمله آنها میتوان به هفته مد پاییز و تابستان ۲۰۲۲ در پاریس و سایر نمایشگاههای اینچنینی اشاره کرد.
اما پنج مورد از بهترین انافتیها در صنعت مد:
RTFKT
برند RTFKT در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد و پس از مدتی، به یکی از بهترینهای فروش کفشهای کتانی مجازی بدل شد. در اوایل سال ۲۰۲۱، این کسبوکار یک پروژه همکاری با Fewocious، یک هنرمند در عرصه رمزارزها، راهاندازی کرد تا به یکی از بهترین انافتیهای بازار نیز تبدیل شود. سه کفش کتانی مجازی طراحی شد که پیشنهاددهندگان میتوانستند آنها را از طریق اسنپچت امتحان کرده و پس از تأیید، برای خرید وارد حراجی شوند.
سپس بالاترین قیمت پیشنهادی نیز این شانس را به دست میآورد تا جفت کفش کتانی فیزیکی را خریداری کند؛ این همکاری با فروش ۶۰۰ جفت کفش کتانی در کمتر از هفت دقیقه و رسیدن به درآمد ۳.۱ میلیون دلاری، یک موفقیت بزرگ برای این مجموعه بهشمار میرفت.
اکنونRTKFT با همکاریThe Fabricant برای ایجاد مجموعه جدیدی از هفت آیتم مجازی با دریافت هشت میلیون دلار در آخرین دور جمعآوری سرمایه، محصولات خود را توسعه داده است. همچنین گفتنی است که کمپانی آمریکایی نایکی قصد دارد به جوامع خلاق RTFKT خدمت کرده و در توسعه آن سهیم باشد و ردپای دیجیتال خود را گسترش دهد.
Gucci
گوچی، برند مطرح ایتالیایی، اولین برند لوکسی بود که وارد دنیای انافتیها شد و فیلمی با همکاری الساندرو میکله به نمایش درآورد؛ این کلیپ چهاردقیقهای در حراج کریستی به قیمت ۲۵ هزار میلیون دلار فروخته شد.
لویی ویتون و بازی جمعآوری انافتی
برند مشهور لویی ویتون، با معرفی Louis the Game، بازیای در سبک ماجراجویی، دو دنیای مد و فناوری را ترکیب کرد و گذشته از آنکه بازیکنان برای جمعآوری ۲۰۰ شمع بهعنوان نماد تولد ۲۰۰سالگی این برند، به سرزمینهای مختلف سفر میکنند، این ماجراجویی شامل ۳۰ انافتی مخفی با ۱۰ انافتی با همکاری «بیپل»، هنرمند محبوب انافتی همراه خواهد بود. البته ناگفته نماند که انافتیها در این بازی برای جمعآوری کاملاً در دسترس بوده و بهمنظور فروش عمومی نیستند!
H&M Looop Island
یکی از بزرگترین برندهای صنعت مد در سالهای اخیر ابتکارات بسیاری را رو کرده که از جمله آنها میتوان به راهاندازی یک سیستم بازیافت در فروشگاهی به نام Looop اشاره کرد.
H&M Looop با Animal Crossing همکاری کرد تا از طریق ترغیب مشتریان، اولین ایستگاه بازیافت بازی ترویج کند تا نهتنها در دنیای فیزیکی، بلکه در دنیای دیجیتالی که اخلاق و ارزشها را به اشتراک گذاشته، فرهنگ بازیافت و بازسازی و استفاده دوباره را ترویج کرده و بهعنوان یکی از بهترین انافتیهای این حوزه شناخته شود.
Dolce & Gabbana در UNXF
برند مطرح Dolce & Gabbana مجموعهای شامل ۹ قطعه را در هفته مد ونیز، با قیمت ۵.۵۶ میلیون دلار به حراج گذاشته و خریداران هر انافتی نهتنها انافتی، بلکه نسخههای فیزیکی اقلام و دسترسی انحصاری به رویدادهای D&G را دریافت کردند. علاوه بر این، پلتفرم لوکس NFT UNXD برنامهریزی کرده که یک صندوق فرهنگی ۱۰ میلیون دلاری با هدف گسترش استفاده از انافتی در صنعت مد راهاندازی کند.
هم هنرمندان و هم تولیدکنندگان
برخی افراد بر این عقیده بودند که انافتی تنها برای هنرمندان مناسب خواهد بود، اما با نگاهی به خانههای مد و مشاهده مواردی از بهترین انافتیهای بازار در این عرصه و اخباری که از ادامه این روند و حتی برنامهریزی برندهای بیشتر برای ملحقشدن فناوری بلاکچین و توکنهای غیرقابل معاوضه به گوش میرسد، نمیتوان آینده صنعت مد را از این فناوری جدا دانست.