کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

یک گام به جلو

پذیرش بیشتر رمزارزهای ملی از سوی بانک‌های مرکزی ادامه دارد

مدت‌هاست که بانک‌های مرکزی کشورها در اندیشه پذیرش یا عدم پذیرش رمزارزها، بحث‌های مختلفی را در لایه سیاست‌گذاری مالی و پولی دنبال می‌کنند. بانک‌هایی که حالا به نظر می‌رسد با عرضه رمزارزهای ملی نه‌‌تنها اصل ماجرای رمزارزها را پذیرفته‌اند، بلکه خود می‌خواهند بازیگر مهمی در این فضا باشند.

به گفته تحلیلگران شرکت حسابداری PwC، اکثریت قریب به اتفاق بانک‌های مرکزی کشورها در حال بررسی راه‌اندازی یک ارز دیجیتال ملی یا همان CBDC هستند. تحلیلگران PwC در گزارش سالانه خود درباره رمزارزهای ملی و استیبل‌کوین‌ها که هفته گذشته منتشر کرده‌اند، گفته‌اند: «CBDCها پرداخت‌های بین‌المللی مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر را برای صنعت خدمات مالی تسهیل می‌کنند. انتظار می‌رود CBDCها تجارت بین‌المللی را روان‌تر و جذاب‌تر کنند.»

طبق گزارش این مؤسسه پروژه‌های خرد CBDC که بر طراحی ارزهای دیجیتال برای استفاده عموم تأکید دارند، نسبت به پروژه‌های کلان رمزارزهای ملی که ارزهای دیجیتالی هستند که توسط مؤسسات مالی دارای حساب در بانک‌های مرکزی استفاده می‌شوند، به سطوح بلوغ بیشتری رسیده‌اند. اگرچه در سال‌های اخیر نمونه‌های آزمایشی رمزارزهای کلان ملی افزایش یافته است.

چین اولین اقتصاد بزرگی بود که CBDC خرد را در سال 2020 با یوان دیجیتال آزمایش کرد و این طرح از مارس 2022 در 12 شهر این کشور اجرا و عملیاتی شد. Sand Dollar که توسط بانک مرکزی باهاما به‌عنوان پول قانونی در اکتبر 2020 صادر شد، اولین پروژه در نوع خود بود. بانک مرکزی نیجریه بلافاصله پس از آن اولین رمزارز ملی را در آفریقا به نام eNaira راه‌اندازی کرد.

در بخش رمزارزهای کلان‌، تلاش مشترک اداره پول هنگ‌کنگ و بانک تایلند برای راه‌اندازی mBridge را می‌توان یک همکاری موفق نامید. دیگر پروژه‌های برتر و قابل توجه این حوزه، این روزها در کانادا، سنگاپور، فرانسه و آفریقای جنوبی در حال توسعه هستند. حتی این روزها بانک‌های مرکزی در حال کار روی توسعه یک نمونه اولیه اثبات مفهوم هستند تا امکان پرداخت‌های ارزی برون‌مرزی در زمان واقعی روی فناوری دفترکل توزیع‌شده را فراهم کنند.

تحلیلگران PwC برای اولین‌بار یک نمای کلی از استیبل‌کوین را در گزارش سالانه شاخص CBDC گنجاندند و خاطرنشان کردند که توکن‌های صادرشده خصوصی به تکامل خود در کنار CBDC‌ها ادامه خواهند داد.

در این گزارش اشاره شد که استیبل‌کوین‌ها در اوایل سال 2022 به ارزش بازار حدود 190 میلیارد دلار رسیدند و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند؛ زیرا این توکن‌ها، بسیاری از مزایای مشابه رمزارزهای ملی را بدون نظارتی که همراه با ارز صادرشده توسط دولت ارائه می‌شود، عرضه می‌کنند.

مت بلومنفلد، مدیر و متخصص دارایی‌های دیجیتال در PwC گفت: «نقش استیبل‌کوین در بازارهای رمزنگاری با افزایش پذیرش کریپتو، به رشد خود ادامه خواهد داد و نقش برجسته‌تر استیبل‌کوین‌ها در اکوسیستم مالی بزرگ‌تر را همه‌گیر می‌کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ogod
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.