کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دائو و آمارهایش

گزارش جدیدی از فضای وب 3 که نشان می‌دهد «سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز» در کدام حوزه‌ها، با چه سرمایه‌ای و به چه تعداد راه افتاده‌اند

در سپتامبر 2021، بود که خبر آمد صرافی کوین‌بیس به دنبال یک وام 1.5 میلیارد دلاری است.
آن‌موقع بسیاری می‌گفتند این ایده خوبی برای یک شرکت در حال رشد نیست. اما کوین‌بیس تقریباً یک دهه است که در بازار رمزارز فعالیت می‌کند و هیچ شرکتی هم بدون یادگیری یک درس بسیار مهم، نمی‌تواند در یک بازار به مدت طولانی سرپا بماند و رشد کند: زمانی که می‌توانید پول جمع کنید، نه زمانی که به آن نیاز دارید. چراکه در بسیاری مواقع وقتی نیازمند هستید دیگر امکان به دست آوردن پول را ندارید!

آن وام 1.5 میلیارد دلاری کوین‌بیس سیگنال واضحی بود که این صرافی بزرگ در حال آماده شدن برای زمستان کریپتو بوده است. بدیهی است که هر شرکتی که از چندین چرخه رکود در این صنعت جان سالم به در برده، اهمیت مدیریت پول نقد را یاد گرفته است. در دوران رکود و مواقع بحرانی، و در زمستان‌های طولانی برای هر پرنده‌ای داشتن یک تخم در لانه اغلب تفاوت بین مرگ و زندگی است!

اما می‌دانید چه کسی این درس را درست نیاموخته است؟ DAOها یا همان سازمان‌های خودران غیرمتمرکز. گزارش تازه‌ای که سایت معتبر چین‌آنالیزز از فضای وب 3 منتشر کرده نشان می‌دهد بیشتر دارایی دائوها تشکیل شده از یک یا نهایتا دو استیبل‌کوین! در این سازمان‌ها اغلب خبری از نقدینگی برای مواقع بحران نیست و به نظر می‌رسد این پاشنه آشیل اصلی این شرکت‌ها در این روزهای سخت باشد.

اما این گزارش داده‌های جذاب دیگری هم درباره دائوها دارد. ازجمله اینکه بیشترین حجم سرمایه را دائوهای دی‌فای در اختیار دارند. جدول زیر نشان می‌دهد که در حوزه دائو کدام بخش‌ها بیشتر سرمایه جذب کرده و شرکت‌های بیشتری راه انداخته‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/utlf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.