داده‌های مختلف؛ دیدگاه‌های متفاوت

نهادهای بررسی‌کننده آمار فروش و بازدید از خرده‌فروشان در جمعه سیاه، اختلاف نظر اساسی با هم دارند.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دسامبر با اخبار خوش‌بینانه‌ای شروع شد؛ تعداد بی‌سابقه‌ای از آمریکایی‌ها در آخر هفته روز شکرگزاری که از جمعه سیاه شروع شد و در دوشنبه سایبری به پایان رسید، به خرید رفتند.

اتحادیه ملی خرده‌فروشی گزارش داد: «این اعداد انتظارات اولیه بیش از ۳۰ میلیون نفر را از بین بردند. خرید در فروشگاه نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱۷ درصد افزایش داشته، اما خرید آنلاین تنها دو درصد بیشتر شده است.» میانگین هزینه‌های مربوط به تعطیلات در آخر هفته حدود هشت درصد افزایش یافت و از ۳۰۱ دلار در سال ۲۰۲۱ به ۳۲۵ دلار در سال جاری رسید. اتحادیه ملی خرده‌فروشی هشدار داد فشار تورم و تخفیف که هر دو در سال جاری بیداد می‌کنند، تصویر کلی هزینه‌ها را پیچیده خواهد کرد.

در حالی که تورم طبق شاخص قیمت مصرف‌کننده حدود هشت درصد است، متیو شای، مدیرعامل اتحادیه ملی خرده‌فروشی آمریکا هشدار داد که تورم را از اعداد مخارج کم نکنید تا تورم را عامل رشد در نظر بگیرید. با توجه به اینکه خرده‌فروشان در این فصل به‌شدت از اهرم‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا قیمت‌های بسیاری از کالاها نسبت به سال گذشته کاهش یابد، او گفت: «رشد واقعی در هزینه‌های آخر هفته نسبت به یک سال قبل وجود داشته است.»

شای پیش‌بینی اتحادیه ملی خرده‌فروشی از شش تا هشت درصد رشد خرده‌فروشی برای نوامبر و دسامبر را دوبرابر کرد. معیار اتحادیه ملی خرده‌فروشی برای خرید خرده‌فروشی در تعطیلات آخر هفته شکرگزاری، توسط پلیسر (شرکت تجزیه‌وتحلیل داده مبتنی بر منطقه) تجزیه‌وتحلیل شده و به چالش کشیده شده است. اتحادیه ملی خرده‌فروشی داده‌های خود را از گزارش پراسپر اینسایت و آنالکتیک به دست آورده که از سه هزار و 326 بزرگسال آمریکایی نظرسنجی کرده‌اند.

پلیسر از داده‌های تلفن همراه ناشناس میلیون‌ها مصرف‌کننده آمریکایی استفاده می‌کند و تصویری کاملاً متفاوت ارائه می‌دهد. بازدیدهای جمعه سیاه از ۱۰۰ مرکز خرید سرپوشیده سطح بالا، ۱۰۰ مرکز خرید معمولی و ۱۰۰ مرکز سبک زندگی در فضای باز در مناطق شهری و حومه شهر نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲، ۴ و ۰/۵ درصد کاهش داشته است. در برابر پیش از همه‌گیری ۲۰۱۹، بازدیدهای جمعه سیاه امسال در هر سه مدل مرکز خرید دورقمی بود.

بقیه تعطیلات آخر هفته، این تفاوت را جبران نکرد و بازدید از مراکز خرید سرپوشیده چهاردرصد نسبت به سال گذشته و ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. بازارهای اوت لت بدترین عملکرد را داشتند؛ شش درصد نسبت به سال گذشته و ۱۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ برای کل تعطیلات آخر هفته کاهش بازدید داشتند. در حالی که داده‌های جمعه سیاه دیگری در حال حاضر وجود دارد، پلیسر رویکردی سخت‌گیرانه برای گزارش داده‌های خود اتخاذ می‌کند و اکنون این اعداد را فقط برای اطمینان از صحت منتشر می‌کند.

این شرکت اگرچه گفته است انگشت اتهام به سمت اتحادیه ملی خرده‌فروشی یا هیچ منبع معتبر دیگری نشانه نرفته، ولی فقط داده‌های خود را معتبر می‌داند. البته برخی خرده‌فروشان و مراکز خرید آمار متفاوتی داشته‌اند. فروشگاه‌های تخفیف‌دار نسبت به سه سال قبل ۱۵ درصد افزایش بازدید داشتند و بازدیدهای خرده‌فروشی زیبایی و اسپا نیز ۲۰ درصد بیشتر بوده است.

تی‌جی مکس، ترکتور ساپلای و اولتا نسبت به سال ۲۰۱۹، به ترتیب پنج، ۱۴ و ۳۱ درصد افزایش بازدید داشته‌اند. راس درس فور لس تغییری نداشت و هوم گودز فقط یک درصد کاهش بازدید را نشان می‌داد. اما این همه اخبار خوبی بود که پلیسر از ۳۰ خرده‌فروش گزارش داد.

روند نزولی ترافیک آخر هفته، چه در مقایسه با ترافیک خرده‌فروشی در سال ۲۰۱۹ و چه در سال ۲۰۲۱، هیچ‌ کدام خوب به نظر نمی‌رسیدند. بازدیدهای آخر هفته از فروشگاه‌های الکترونیکی در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۲۸ درصد کاهش داشته، در حالی که بازدیدهای بست‌بای و اپل حدود ۳۰ درصد کم شده است. بازدیدهای فروشگاه‌های کالاهای تفریحی و ورزشی ۱۴ درصد و کالاهای ورزشی دیک ۱۶ درصد کاهش یافت. ترافیک فروشگاه‌های بزرگ در آخر هفته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به طور کلی ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نورداستورم و نیمن مارکوس با کاهش بازدید ۲۳ و ۲۴درصدی در ترافیک آخر هفته‌شان بهترین آمار را در رده خود داشتند. البته کارشناسان استدلال می‌کنند که مقایسه داده‌های اتحادیه ملی خرده‌فروشی با پلیسر، مقایسه سیب با پرتقال است و اینها ربطی به یکدیگر ندارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/t64g
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.