کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دانش ما وارداتی نیست

روز فناوری اطلاعات؛ روزی برای ایرانِ قرنِ جدید

یادداشتی از علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نصر تهران\ اواخر سال 1398 پس از آنکه به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره و نیز رئیس کمیسیون تبلیغات و اطلاع‌رسانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، 22 تیرماه، زادروز دانشمند بزرگ ایرانی، محمدبن موسی خوارزمی، پدر علم انفورماتیک را به‌عنوان روز فناوری اطلاعات پیشنهاد کردم، با پیگیری‌های مستمر و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، در نهایت، این پیشنهاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری و 19 خرداد سال گذشته توسط رئیس‌جمهور در قالب ماده واحده «تعیین مناسبت‌های جدید جهت درج در تقویم رسمی کشور» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد تا برای اولین‌بار در تاریخ کشور، اهالی فناوری اطلاعات نیز صاحب روزی در تقویم شوند.

امسال، در طلیعه قرن جدید خورشیدی، اولین سالی است که روز فناوری اطلاعات در تقویم‌ رسمی کشور درج شد و افتخار ثبت این روز، برای همیشه بر پیشانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ نقش بست.

اگر شالوده دانش انفورماتیک و صنعت آی‌تی را مبتنی بر روش‌های الگوریتمیک بدانیم، باید اذعان کنیم نام حکیم خوارزمی با دانش انفورماتیک، آنچنان درآمیخته که حتی واژه الگوریتم، طی یک فرایند تاریخی از الخوارزمی به الگوریسمی و الگوریسم و نهایتاً الگوریتم به وجود آمده که مبتنی بر روشی است که حکیم خوارزمی در کتاب معروف «جبر و مقابله» ارائه کرده است. از این منظر، «چارلز بابیج» (مبدع کامپیوتر) در واقع دستگاهی را ابداع کرد که دانش ساخت آن، قرن‌ها قبل از او توسط یک دانشمند بزرگ ایرانی، پایه‌گذاری شده بود.

در واقع نام‌گذاری زادروز تولد حکیم خوارزمی، به‌عنوان روز فناوری اطلاعات، بیانگر دو پیام مهم است؛ اول اینکه «دانش رایانه یک دانش وارداتی نیست، یعنی ما مصرف‌کننده یک دانش وارداتی نیستیم، بلکه خالق و آفریننده این دانشیم. اما غربی‌ها، در غفلت ما، از این دانش استفاده کردند و مبتنی بر روندهای روز، آن را به کشور ما صادر کردند» و دوم آنکه «اگر ما چنین روزی را ثبت نمی‌کردیم، ممکن بود کشورهای خارجی یکی دیگر از نخبگان سرزمین ما را به نام خود مصادره کنند».

فناوری اطلاعات، دریای عظیم و گسترده‌ای است که بسیاری از حوزه‌ها را دربر می‌گیرد؛ از زندگی روزمره‌ مردم در سطوح فردی و اجتماعی گرفته تا حوزه‌های نسبتاً جدیدالورودی از جمله متاورس، بلاکچین، رمزارز و… که طرحی نو در فضای کسب‌وکاری درانداخته‌اند. تا جایی که رسوخ آن به بطن زندگی مردم، دیگر نه صرفاً از روی علاقه، که از روی نیاز است و این خود، نمودی جدی از ایرانِ قرنِ جدید است که به‌سرعت در حال پیشرفت است.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و نوظهور، از ملزومات اساسی حکمرانی این روزگار است و طبیعتاً هرچه نهادهای حاکمیتی، زیرساخت‌ها و بسترهای مناسبی برای به‌کارگیری آنها فراهم کنند، به رضایت بیشتر و افزایش کیفیت کسب‌وکارها و به تبع آن زندگی هم‌وطنان منجرخواهند شد. اما موضوعی که به نظر می‌رسد تاکنون مغفول مانده، استفاده از متخصصانی است که جمع کثیری از ایشان در رسته‌های مختلف سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای جمع‌اند.

روز فناوری اطلاعات فرصت و بهانه‌ خوبی است تا ضمن همراهی و همدلی هرچه بیشتر عموم مردم با این حوزه و بزرگداشت سردمداران حوزه‌ فاوا، در راستای حل مطالبات، چالش‌ها و دغدغه‌های اهالی این صنف نیز بکوشیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/eemv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.