کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد / جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن‌ها مخاطب عمومی ندارد

یکم اسفندماه شورای‌ عالی فضای مجازی مصوبه‌ای را در شش ماده ابلاغ کرد که در آن استفاده از فیلترشکن‌ها ممنوع و جرم‌انگاری شده است. جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن‌ها که از آن با عنوان «پالایش‌شکن‌ها» یاد شده در فضای مجازی بسیار واکنش‌برانگیز بود.

به دنبال این خبر، محمدامین آقامیری،‌ دبیر شورای عالی فضای مجازی برای تبیین ماده مربوط به جرم‌انگاری مصوبه جدید این شورا، در گفت‌وگوی خود با شبکه خبر صداوسیما اعلام کرد جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن‌ها مخاطب عمومی ندارد.

آقامیری در این‌باره به شبکه خبر گفت: «مصوبه اخیر شورای‌ عالی فضای مجازی یک سند سیاستی است و مخاطب آن، دستگاه‌های قیدشده در ابتدای ابلاغیه هستند.»

دستگاه‌های مد نظر ابلاغیه اخیر شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی، مرکز ملی فضای مجازی کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

او در ادامه بیان کرد: «برداشت‌های صورت‌گرفته درباره اینکه مخاطب این مصوبه مردم هستند، نادرست است؛ بلکه این مصوبه دستگاه‌ها و تنظیم‌گران بخشی را ملزم کرده که امکان دسترسی مردم به سکوها و خدمات پرمخاطب خارجی را در چهارچوب قوانین و با سازوکارهای جدید فراهم کنند.»

بر اساس گفته آقامیری و بند 3 این مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی موظف به فراهم کردن امکان ارائه خدمات دولتی فراگیر و ضروری به‌ صورت انحصاری در بستر سکوهای داخلی شد.

اما امروز (دوم اسفندماه) عیسی زارع‌پور در حاشیه نشست هیئت وزیران و با حضور خبرنگاران گفت که کلیت این مصوبه را از طریق صداوسیما شنیده و هنوز این ابلاغیه به صورت رسمی به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است.

همچنین او اضافه کرده که در وزارت ارتباطات به دنبال تمهیدات بخشی از مصوبه که وظیفه این وزارتخانه است، هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b62d
1 نظر
  1. محسن برجی می گوید

    فعلا مخاطب عمومی ندارد، ولی در ادامه به مخاطب عام هم خواهد رسید!

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.