کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای مطرح کرد / اطلاعات کاربران باید توسط سکوها رمزنگاری شود

امروز ۲۷ دی‌ماه رئیس مرکز ملی فضای مجازی از تنظیم پیش‌نویس اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای در حفاظت از داده‌ها و سامانه‌های حیاتی و مهم خبر داده است.

به گفته سید محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی دغدغه بسیار زیادی در حوزه حفاظت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی داشته و دارد؛ از این رو از مدت‌ها پیش جلسات کارشناسی و تخصصی زیادی با حضور مسئولان، کارشناسان، متخصصان، مدیران سکوها و… به منظور تدوین یک دستورالعمل جامع در این خصوص برگزار کرده است.

او درباره جلسات برگزارشده گفت: «این جلسات با محوریت کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور که در مرکز ملی فعال است، برگزار شده و در آن ساعت‌ها بحث و تبادل نظر برای رسیدن به یک سازوکار مشخص به منظور تدوین دستورالعملی که بتوان بر اساس آن شرایط حفاظت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی را ارتقا داد، صورت گرفته است.»


دستورات جدید در پیش‌نویس اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای


آقامیری همچنین افزود: «در این جلسات پس از بحث و تبادل نظر کارشناسی درباره موضوع، به این جمع‌بندی رسیدیم که باید قواعد جدیدی در حوزه امنیت سایبری داده‌های مردم در سکوها و سامانه‌ها جهت ابلاغ به دستگاه‌های مختلف و سکوها تدوین شود که امروز این دستورالعمل تدوین و ابلاغ شد.»

روز گذشته نیز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه از تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای خبر داد و بیان کرد که این پیش‌نویس به رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده است.


پلیس فتا، قوه قضائیه و وزارت ارتباطات در اجرای قانون دخیل‌اند


آقامیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد نهادهایی که در دستورالعمل جدید برای اجرای قوانین دخیل هستند توضیح داد: «این دستورالعمل در چهار ماده تدوین شده و کاملاً اجرایی است؛ در این دستورالعمل، دستگاه‌های مختلف ازجمله پلیس فتا، وزارت ارتباطات و حتی دستگاه قضایی دخیل هستند و اقداماتی را به صورت تنظیم‌گر بخشی یا ناظر جزئی انجام خواهند داد.»


فرصت دوماهه سکوها برای عمل به دستورالعمل جدید


یکی از مواردی که می‌تواند پلتفرم‌ها را در پیش‌نویس اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای به میز محاکمه بکشاند، مسئله «رمزنگاری کردن اطلاعات کاربران» است.

در این بخش پلتفرم‌ها و سامانه اعم از فروش دارو، غذا یا خودرو یا پیام‌رسان‌ها و دیگر سکوها موظف شده‌اند دریافت اطلاعات اختیاری و اجباری را مشخص کنند. تمام اطلاعات داده‌شده توسط کاربران باید رمزنگاری شود و در نهایت نیز کاربر باید قادر باشد قسمتی از اطلاعات خود یا همه آن را حذف کند. همچنین سکوها موظف شده‌اند به صورت شفاف اطلاعات مورد نیازشان را اعلام کنند.

آقامیری در پایان ذکر کرده که از امروز تا دو ماه دیگر، تمام سکوها موظف هستند به دستورالعمل جدید عمل کنند؛ در غیر این صورت مجوز ادامه فعالیت آنها تمدید نخواهد شد.

البته رئیس شورای عالی فضای مجازی و سخنگوی قوه قضائیه توضیحی درباره دستورالعمل جدید برای هک‌های نهادها و سازمان‌های دولتی نداده‌‌اند و قوانین جدید فعلاً متوجه اپلیکیشن‌ها و کسب‌وکارها هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rlc9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.