محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات در روز جهانی پست اعلام کرد: «با توجه به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته و فیلتر پلتفرمهای خارجی مثل اینستاگرام و واتساپ، درآمد شرکت پست یکسوم کاهش یافته است و این موضوع نشان میدهد یکسوم مرسولههای پستی و معاملات از طریق اینترنت بینالملل و پلتفرمهای خارجی انجام میگرفته است.»
لیائی در ادامه با اشاره به آغاز هفته پست و روز جهانی پست، سرانه پستی کشور را ناچیز اعلام کرد و گفت: «سرانه پستی یعنی هر یک نفر در سال چه میزان مبادله پستی انجام میدهد. سرانه پستی در کشور چین عدد ۱۸۰۰، آمریکا ۱۲۰۰، اتحادیه اروپا ۹۰۰ و در ایران عدد ۷ است و از این مبادلات نزدیک به ۳/۳ آن مربوط به پست است. این عدد خود نشانگر این موضوع است که باید در حرکتی جهادی این سرانه را افزایش دهیم و کاربران را با خدمات پستی آشنا کنیم. در حال حاضر ۱۷۰ خدمت پستی ارائه میشود و افراد فقط با تعداد انگشتشماری از این خدمات آشنا هستند.»
لیائی در ادامه تأکید کرد که صنعت پست باید برای فرایندهای تجارت الکترونیکی پیشتاز باشد و این هدف مهم آنهاست. او در این باره توضیح داد: «پست لازمه تجارت الکترونیکی است و اولویت شرکت ملی پست خدمترسانی است و کسبوکار در وهله بعد خدمترسانی قرار دارد. اما چون پست شرکتی درآمد – هزینهای است، در تلاش است در کنار خدمترسانی، بار بیشتری را از روی دوش دولت و افراد جامعه بردارد.»
معاون وزیر ارتباطات همچنین تشریح کرد بنا به اصل ۴۴ در تلاشاند فرایندهایی را که در اختیارشان قرار دارد، به بخش خصوصی برون سپاری کنند و به سمت پلتفرمیشدن بروند. وی افزود: «عمده فعالیتهایی را که امکان برونسپاری دارند، به طور حتم به بخش خصوصی واگذار میکنیم، اما به طور کل پستهای دولتی اغلب زیانده هستند و ما نمیتوانیم یکسری از فرایندها را به بخش خصوصی بسپاریم. مشکلات پست هم در بسیاری از کشورها یکسان است و این معضلات تنها در ایران نیست.»