۷۴ درصد درآمدها نصف شده‌اند

گزارش تحلیلی نصر تهران از زیان کسب‌وکارها به دلیل قطعی اینترنت منتشر شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

گزارش آماری و تحلیلی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از ضرر و زیان کسب‌وکارها به دلیل اختلال و قطعی اینترنت منتشر شد. در این گزارش تأثیر محدودیت‌‌های اینترنت بر کسب‌وکارها از منظر کاهش درآمد، افزایش هزینه‌ یا اختلال در عملیات جاری شرکت از طریق نظرسنجی و مشارکت ۱۰۴ شرکت زیرمجموعه سازمان از تاریخ ۷ تا ۱۰ مهر بررسی شده است. بر اساس اعلام نصر تهران، به‌وضوح مشخص است که این محدودیت‌ها لطمات شدیدی به شرکت‌ها وارد کرده‌ است.

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای تهران به آن پاسخ داده‌اند، تأثیر محدودیت‌های اینترنت بر میزان فروش آنهاست. بر اساس آمارهای این شرکت‌ها، بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. ۱۱ درصد شرکت‌ها کسانی هستند که کمتر از ۲۵ درصد درآمدشان را از دست داده‌اند و ممکن است تحت تأثیر نوسان‌های کوتاه‌مدت باشند. همان‌گونه که در نمودار مشخص است، نسبت شرکت‌هایی که کاهش درآمد نداشته‌اند، تقریباً صفر است.

در پرسشی دیگر از شرکت‌ها پرسیده شده در صورت تداوم این محدودیت‌ها، میزان خسارت روزانه آنها، یعنی ترکیب فروش ازدست‌رفته و هزینه اضافه‌شده چقدر خواهد بود. ۵۳ درصد آنها روزانه ۵۰ میلیون تومان، ۲۱ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، حدود ۱۸ درصد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و قریب به هشت درصد هم روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند.

اگر تعداد کارکنان را شاخصی برای بزرگی شرکت‌ها بدانیم، می‌توان گفت تقریباً همان هشت‌درصدی که بالای ۲۰۰ نفر نیرو دارند، احتمالاً روزانه بالای ۵۰۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید و همان ۷۳درصدی که زیر ۵۰ نفر نیرو دارند، روزانه ۵۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید. این اعداد نشان می‌دهد هیچ بخشی از صنعت رایانه از گزند این خسارات مصون نمانده‌ و در صورت تداوم این محدودیت‌ها خسارت‌ها هم ادامه خواهد داشت.

از پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ اختلالات اولیه تقریباً در تمام دیتاسنترها آغاز شد. این روند تا زمان تهیه این گزارش (۱۰ مهر ۱۴۰۱) با روند ثابتی ادامه دارد. در روز شنبه دوم مهر، اختلالات داخلی در ارتباط بین دیتاسنتری و ارتباط با اینترنت بین‌الملل افزایش چشم‌گیری داشت و شدیدترین اختلالات را به‌ویژه در بخش داخلی تجربه کرد. در باقی روزها، اختلالات در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، هفتم و هشتم مهر شدت بیشتری داشت و تمرکز این اختلالات از ساعت ۱۶ تا ۲۴ هر روز بود.

در بخش دیگری از گزارش به عوامل مؤثر بر ضرر و زیان شرکت‌ها به دلیل محدودیت‌های ایجادشده در اینترنت پرداخته شده است. ارتباط مستقیم کاهش فروش با درآمد شرکت‌ها به‌دلیل اختلال در کانال‌های فروش، کاهش فروش یا درآمد شرکت به دلیل اختلال در استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، لطمه به عملیات روزانه استفاده از ابزارهای ارتباط با مشتریان، صدمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در استفاده از ابزارهای طراحی و توسعه محصول، افزایش آسیب در عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در استفاده از سامانه‌های داخلی شرکت، صدمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در استفاده از ابزارهای ارتباط درون‌سازمانی، صدمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در تعامل با اشخاص و مؤسسات غیرایرانی، لطمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در تعامل با مؤسسات آموزشی و پژوهشی، لطمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در تعامل با پیمانکاران و اشخاص همکار و لطمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در دورکاری کارکنان مهم‌ترین عوامل ضرر و زیان شرکت‌ها به دلیل محدودیت‌های ایجادشده در اینترنت هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/a98z
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.