کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

درباره صحبت‌های عجیب ضرغامی درباره رونالدو، «بله» و «ایتا»/ مرزهای نامشخص شوخی و جدی

شاید دیگر باید به شنیدن جملاتی از زبان مسئولان‌ که در آنها مرز میان جدی و شوخی مشخص نیست، عادت کنیم. شاید هم دولتمردان ما عادت کرده‌اند خبرنگاران و سؤالات جدی آنها را با شوخی از سر خود باز کنند.

عزت‌الله ضرغامی همین چند ماه گذشته با پیشنهاد ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی خبرساز شده بود و در این‌باره گفته بود: «گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را دریافت کنند. بعضی دوستان تحلیل می‌کنند که چرا گردشگر خارجی به ایران نمی‌آید که دلایلی دارد. یکی از مهم‌ترین نیازهای آنها اینترنت و سکوهای بین‌المللی و خارجی است.»

زمانی که این صحبت‌ها به نقل از ضرغامی در رسانه‌ها منتشر شد، مهم‌ترین سؤال این بود که چرا چنین حقی را برای گردشگران خارجی قائل هستیم، اما به مردم و کسب‌وکارهای ایرانی حق داشتن چنین امکانی را نمی‌دهیم. وزیر گردشگری در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حضور رونالدو در ایران اظهار کرده است: «برخی می‌گویند رونالدو به ایران بیاید تکلیف سیم‌کارتش چه می‌شود؟ فکر می‌کنند ما در جیب خود سیم‌کارت آزاد داریم و به رفقای خود می‌دهیم. چنین امکانی نداریم. اگر رونالدو به ایران بیاید، باید سکوی بله و ایتا را نصب کند و با خانواده و دوستان خود تماس بگیرد و به آنها بگوید این سکوها را نصب کنند و از آنها استفاده کنند؛ خیلی هم دلش بخواهد این کار را بکند.»

این صحبت‌های عجیب از زبان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حالی بیان می‌شود که این روزها فضای شبکه‌های اجتماعی مملو از محتواهایی است که در آنها پیشرفت کشورهای همسایه از جمله عربستان در حوزه فوتبال با ایرانی مقایسه می‌شود که تنها دلخوشی هواداران فوتبال در آن، حضور رونالدو به‌عنوان بازیکن حریف در ورزشگاه آزادی است؛ ورزشگاهی که شاید شانس دیدن ستاره بزرگ فوتبال جهان را به خاطر نداشتن شرایط استاندارد از فوتبال‌دوستان ایرانی بگیرد. در چنین شرایطی گفتن اینکه رونالدو باید دلش بخواهد که از پلتفرم‌های ایرانی استفاده کند، حتی اگر به قصد شوخی هم بیان شده باشد، شوخی خنده‌داری نیست.

وزیر گردشگری که تا همین چند ماه پیش خودش به این موضوع اذعان داشته که ارائه اینترنت آزاد به گردشگران یکی از مهم‌ترین نیازهای آنهاست، اکنون با چنین لحنی درباره ارائه سیم‌کارت به رونالدو صحبت می‌کند؛ ابرستاره فوتبالی که اگر به ایران بیاید، احتمالاً مشهورترین فردی است که در سال‌های گذشته به کشور ما سفر کرده است. با چنین تغییر رویکردی چه انتظاری می‌توان از کسب‌وکارهای نوآورانه به‌ویژه در بخش گردشگری داشت که به وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند، امید داشته باشند؟

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hbb1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.