کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

درخواست فعالان آی‌تی از رئیس‌جمهوری برای پایان دادن به معضل محدودیت اینترنت / مناطق آزاد فناوری با اینترنت پایدار ایجاد کنید

گروهی از فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دیدار با رئیس جمهوری خواستار پایان دادن به فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت بیش از ۷ ماه اینترنت شده‌اند. در این دیدار عباس عسگری، مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس و حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از جمله کسانی بوده‌اند که در مورد وضعیت اینترنت و محدودیت‌های روی آن در ۷ ماه گذشته که باعث خسارت به بسیاری از کسب‌وکارها شده صحبت کرده‌اند. 

در این دیدار عسگری ضمن انتقاد از وضعیت اینترنت و ادامه فیلترینگ در کشور از رئیس جمهوری خواسته تا با توجه به اینکه حاکمیت بر سر اینترنت به یک سیاست مشخص نمی‌رسد، حداقل مناطق آزاد فناوری با اینترنت پایدار ایجاد شود تا کسب‌وکارها به جای مهاجرت به کشورهای همسایه برای دسترسی به اینترنت با ثبات از این مناطق برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنند.

همچنین حسین اسلامی، هم از رئیس جمهوری خواسته‌ است تا به اختلال‌های شدید و محدودیت‌های ادامه‌دار اینترنت پایان داده شود و فیلترینگ برخی سرویس‌ها مانند گوگل‌پلی و یوتیوب با دریافت پیشنهاد‌هایی از بخش خصوصی برداشته شود.


درخواست برای برداشتن فیلترینگ با کمک بخش خصوصی


عصر روز گذشته جمعی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دیدار با رئیس جمهوری خواسته‌های خود برای بهبود فعالیت کسب‌وکارهای این صنعت را اعلام کردند. در هیچ کدام از خبرهایی که در مورد این نشست از طریق رسانه‌های دولتی منتشر شده اشاره‌ای به درخواست این فعالان از رئیس جمهوری در مورد بهبود وضعیت اینترنت که در ۷ ماه گذشته به بسیاری از کسب‌وکارها خسارت وارد کرده منتشر نشده است.

حال آنکه موضوع محدودیت اینترنت و فیلترینگ در چند ماه گذشته بزرگترین دغدغه فعالان این حوزه بوده که مانع رشد کسب‌وکارشان شده است. 

براساس آنچه حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به کارنگ می‌گوید در این نشست با توجه به فرصت کمی که به حاضران داده شده، با تقسیم‌بندی صورت گرفته هر فرد در مورد حوزه تخصصی خود صحبت کرده است و در این نشست از جمله کسانی که در مورد برداشتن محدودیت‌های اینترنت از رئیس جمهوری درخواست‌‌هایی را مطرح کرده‌اند او به همراه مدیرعامل سروش پلاس بوده است.

اسلامی در این مورد به کارنگ گفت: «از رئیس جمهور خواستیم به اختلال‌های ادامه‌دار روی اینترنت پایان داده شود. در حال حاضر علاوه بر محدودیت‌های چند ماه روی اینترنت اختلال‌هایی هم داریم که بسیاری از کسب‌وکارها را فلج کرده است و باید به این اختلال‌ها پایان داده شود.»

او با اشاره به درخواست برای برداشتن فیلترینگ برخی سرویس‌ها از رئیس جمهوری ادامه داد: «برخی سرویس‌ها از جمله گوگل‌پلی بدون هیچ دلیل منطقی فیلتر شده‌اند و بسیاری از کسب‌وکارها مخصوصا کسب‌وکارهای حوزه بازی لطمه وارد کرده‌اند. در این جلسه از رئیس جمهوری خواستیم تا فیلترینگ این سرویس و دیگر سرویس‌ها مانند یوتیوب برداشته شود. ایشان هم از دبیر شورای عالی فضای مجازی خواستند تا با دریافت پیشنهادهای بخش خصوصی این مشکل رفع شود. اگرچه در این زمینه دبیر شورای عالی فضای مجازی به دغدغه‌های نهادهای امنیتی و قضایی در این زمینه اشاره کردند، اما رئیس جمهوری خواستند تا این دغدغه‌ها با کمک بخش خصوصی رفع شود.»

اسلامی می‌گوید در پله اول آنها آماده هستند تا با ارائه پیشنهادهایی به شورای عالی فضای مجازی فیلتر گوگل‌پلی را متوقف کنند و در گام بعد نیز با ارائه پیشنهاد‌های مشخص به فیلتر پلتفرم‌های خارجی دیگر پایان دهند.


ساخت مناطق آزاد فناوری با اینترنت پایدار


همچنین در ادامه عباس عسگری، مدیرعامل شرکت مهیمن، که پیام‌رسان سروش پلاس را در سبد محصولات خود دارد از رئیس جمهوری خواستار توقف فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت شده است.

عسگری در گفت‌وگو با کارنگ در مورد جزییات سخنانش به رئیس جمهوری گفت: «تصمیمات زیادی برای این حوزه گرفته می‌شود که در این تصمیم‌گیری‌ها بخش خصوصی حضور ندارند و در نهایت این تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها حیات و ممات بخش خصوصی را به خطر می‌اندازد. حوادث چند ماه گذشته به طور مشخص سیاست فیلترینگ گسترده و اختلال وسیع متاثر از آن در شبکه اینترنت که نقش خون را مخصوصا در صنعت آی‌تی بازی می‌کند خسارت سهمگین به این صنعت وارد کرده است.»

او ادامه داد: «کسب و کار مبتنی بر آی‌تی  به شدت به بازار بین المللی وابسته هستند و اساسا شکلگیری و رشد این کسب و کارها در پهنه ملی سقفی محدود دارد. بنابراین از رئیس جمهوری خواستم  اگر مصمم هستند که این صنعت در عرصه بین‌المللی رشد کند و اگر نمی‌توانند در مورد اینترنت در سطح حاکمیت به اجماع مشخص برسند شاید بهترین راهکار این باشد که مناطق ازاد فناوری اطلاعات با تضمیمن اینترنت پایدار راه‌اندازی شود.»

به باور او شکل‌گیری این مناطق شاید بتواند راهکار میانی برای گذر وضعیت موجود باشد تا فعالان این صنعت بدون دغدغه اختلال و قطع سرویس به جای مهاجرت به کشورهای همسایه و غیر همسایه، حداقل کسب کار خود را بسط دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/iydb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.