کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

درخواست ماکسیم از دادستانی کل کشور / جلوی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در مسیرهای برون‌شهری را نگیرید

تاکسی اینترنتی ماکسیم در نامه‌ای به دادستانی کل کشور خواسته است مانع از توقف فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سفرهای برون‌شهری شوند. در این نامه تأکید شده که با توجه به شرایط حاکم بر کشور و تعطیلی برخی کسب‌وکارها و بیکاری قشر زیادی از جامعه، مجاز بودن انجام سفر بین‌شهری تا حد زیادی می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد اشخاص و بهبود اوضاع کشور اثرگذار باشد.

به گزارش «کارنگ»، چهارم دی‌ماه معاونت حمل‌ونقل و مهندسی ترافیک پلیس راه راهور فراجا در نامه‌ای به رئیس پلیس‌ راه‌های استان‌های کشور، خواستار جلوگیری از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در جاده‌های برون‌شهری شده است. طبق این نامه، فعالیت به‌عنوان راننده در جاده‌های کشور نیازمند طی مراحل قانونی و دریافت مدارک و مجوزهای لازم از قبیل پروانه فعالیت شرکت ارائه‌کننده خدمات، کارت سلامت راننده، کارت هوشمند رانندگی، کارت هوشمند ناوگان، دفترچه ثبت ساعت و گواهی معاینه فنی است که تاکسی‌های اینترنتی و رانندگان با پلاک شخصی هیچ‌ کدام از این مجوزها را ندارند.

نامه ماکسیم به دادستانی کل کشور برای فعالیت در مسیرهای برون‌شهری

حمید بذرگر، مدیرعامل ماکسیم در گفت‌وگو با کارنگ اعلام می‌کند که ابلاغیه جدید پلیس راه راهور برای جلوگیری از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در مسیرهای برون‌شهری، می‌تواند خسارات و ضررهای هنگفتی به این تاکسی اینترنتی وارد کند.

آن‌طور که بذرگر می‌گوید از سه سال گذشته تا به حال، ماکسیم سرمایه‌گذاری بزرگی روی انجام سفر‌های برون‌شهری انجام داده و در حال‌ حاضر بیشترین سهم از بازار سفرهای برون‌شهری در اختیار این تاکسی اینترنتی است.

او با اشاره به استانداردهای دوگانه در این زمینه به درخواست‌های دولت برای انجام سفر‌های برون‌شهری در ایام اربعین به کمک تاکسی‌های اینترنتی اشاره و اعلام می‌کند که بعد از کمک تاکسی‌های اینترنتی برای جابه‌جایی زائران در زمان اربعین، حالا پلیس راه تصمیم گرفته جلوی فعالیت این تاکسی‌ها در مسیرهای برون‌شهری گرفته شود.

مدیرعامل ماکسیم در مورد جزئیات این اتفاق می‌گوید: «چون قرار بود در ایام اربعین برنامه‌های بزرگی در کشور برپا شود، در جلسه‌ای با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، معاون اول رئیس‌جمهوری و پلیس راه از تاکسی‌های اینترنتی خواسته شد از ظرفیت‌های خود برای جابه‌جایی زائرین در ایام اربعین استفاده شود و اگر در این زمینه مشکلی وجود دارد ما اعلام کنیم تا آنها مشکلات را حل کنند. ما نیز تمام توان و سرمایه خود را در این زمینه به کار گرفتیم و توانستیم به سفرهای زائران در این مراسم کمک کنیم.»

حمید بذرگر، مدیرعامل ماکسیم

بذرگر بیان می‌کند بعد از پایان اربعین به‌صورت ناگهانی پلس راهور با آنها جلسه‌ای برگزار و اعلام می‌کند که انجام سفر‌های برون‌شهری برای آنها ممنوع است.

او با انتقاد از این سیاست‌های دوگانه اعلام می‌کند: «این یک موضوع واقعاً ناراحت‌کننده است؛ زمانی که به کمک ما نیاز داشتند، ما کوتاهی نکردیم و به جابه‌جایی مسافران برون‌شهری کمک کردیم، اما حالا ما را از کاری که به نحو عالی انجام داده‌ایم منع می‌کنند.»

مدیرعامل ماکسیم در پاسخ به اینکه آیا آنها در این جلسه به این تصمیم اعتراض کرده‌اند، اظهار می‌کند: «در همان جلسه ما اعتراض خود را مطرح کردیم و گفتیم به جای ممنوع کردن کامل، اجازه بدهند در این زمینه دستورالعملی تعیین شود و با برگزاری سلسله‌جلساتی نکات مد نظر آنها را پیاده‌سازی کنیم تا بتوانیم به انجام سفر برون‌شهری خود ادامه دهیم.»

بذرگر اعلام می‌کند پلیس راهور به این اعتراض‌های آنها توجهی نداشته و اعلام کرده این تصمیمی است که گرفته شده و تا تعیین تکلیف در این خصوص باید فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در مسیرهای برون‌شهری متوقف شود.

او به کارنگ اعلام می‌کند که با این تصمیم، شاید ماکسیم بیشتر از دو تاکسی اینترنتی شناخته‌شده در این زمینه خسارت ببیند؛ چراکه از سه سال گذشته بعد از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی به‌صورت جدی وارد بازار سفرهای برون‌شهری شده است. طبق گفته او بخش قابل توجه‌ای از سفرهای ماکسیم در سه سال گذشته مربوط به سفرهای برون‌شهری بوده است.

بذرگر در ادامه می‌گوید آنها دست از تلاش برنداشته و در نامه‌نگاری‌های جداگانه به دادستانی کل کشور، پلیس راهور، وزارت صمت، وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، هیئت مقررات‌زدایی، معاون اول رئیس‌جمهوری و… تلاش کرده‌اند جلوی این تصمیم معاونت حمل‌و‌نقل و مهندسی ترافیک پلیس راه راهور فراجا را بگیرند؛ هرچند تاکنون هیچ بازخوردی نسبت به این نامه‌ها دریافت نکرده‌اند.

مدیرعامل ماکسیم امیدوار است همچون زمان ابتدای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی که با ورود دادستانی مشکلات کمتر و در نهایت دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترتی در کشور استخراج شد، در این موضوع نیز دادستانی ورود کرده و چالش را حل کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6g42
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.