کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در انتظار یک بازار 1134 میلیارد دلاری

فراز و فرودهای آژانس‌های مسافرتی آنلاین در سه پرده

شرایط اقتصادی و اوضاع کسب‌و‌کار آژانس‌های آنلاین مسافرتی (OTA) این روزها مثل دیگر بخش‌های صنعت گردشگری خوب نیست و اکثر آن‌ها در پی جذب سرمایه برای دوران پساکرونا هستند. برای آنکه بهتر بفهمیم آژانس‌ها از کجا به کجا رسیده‌اند، وضعیت آن‌ها را در سه دوره پیش از کرونا، وقوع کرونا و پساکرونا بررسی می‌کنیم.

پیش از کرونا
در دوران پیشاکرونا کسب‌وکارهای آنلاین فعال در صنعت گردشگری در زمینه سفرهای سبز، سفرهای تجاری و نیز مسافرت‌های تفریحی دوستانه و خانوادگی بین‌المللی یا درون‌مرزی رشد بالایی را تجربه کردند. مزایایی که استفاده از آژانس‌های آنلاین مسافرتی در اختیار گردشگران می‌گذاشت، در افزایش سهم این کسب‌و‌کارها از بازار گردشگری نیز نقش زیادی ایفا کرد.

از جمله این مزایا می‌توان به دسترسی به امکان رزرو هتل و اقامتگاه در اقصی‌ نقاط جهان و منطبق با قوانین هر کشور، ارائه خدمات جامع و پکیج‌های کامل مسافرتی تنها با استفاده از یک حساب کاربری و همچنین صرفه‌جویی چشمگیر در وقت و هزینه اشاره کرد. عواملی چون استفاده گسترده از فناوری‌های پیشرفته، سیستم پخش جهانی و افزایش اتصال به اینترنت نیز در بالا رفتن سهم بازار پلتفرم‌های آنلاین فعال در حوزه گردشگری مؤثر واقع شد.

مشوق‌هایی که آژانس‌های آنلاین گردشگری برای پیروزی در رقابت بازار به پکیج‌های مسافرتی خود اضافه کردند، تجربه متفاوتی از گردشگری را برای توریست‌ها نسبت به دهه‌های قبل رقم زد و به رشد بازار نیز کمک کرد.

سپس همه‌گیری کرونا آغاز شد
شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی به صنعت گردشگری زد و همین مسئله تمام این روند‌های روبه‌رشد را متوقف کرد. متوقف شدن کامل سفرها در پنج، شش ماه ابتدای بحران همه‌گیری، بسیاری از شرکت‌های نوپای این حوزه را زمینگیر کرد و از سوی دیگر هم فعالان بزرگ و شناخته‌شده صنعت گردشگری برای توسعه و گسترش بین‌المللی محصولات و خدمات خود به راه‌حل‌های جدید مثل سفرهای تک‌نفره، گردشگری تجربه‌گرا و محلی، سرمایه‌گذاری بر اقامتگاه‌های بومی و… روی آوردند که به‌سرعت نیز روندهای رایج گردشگری را دگرگون کرد.

برنامه‌ریزی در دوران پساکرونا
همه متخصصان هم‌نظرند که آژانس‌های آنلاین گردشگری با سرعت زیادی به سمت ثبات اقتصادی و رسیدن به شرایط پیش از کرونا در حال حرکت هستند. با این حال تغییرات در شکل و ظاهر گردشگری همچنان ادامه‌دار است. بسیاری از کسب‌وکارهای این صنعت به همکاری و ادغام با همتایان خود در حوزه بین‌المللی گرایش پیدا کرده‌اند و حوزه جغرافیایی فعالیت خود را گسترش داده‌اند.

از سوی دیگر استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید به عنوان واقعیتی مهم پذیرفته شده و این کسب‌و‌کارها در راستای جلب رضایت کاربران و افزایش کیفیت تجربه سفر تلاش می‌کنند. رو آوردن به استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) از جمله روندهای جدید در این حوزه است.

دیگر جریانی که آژانس‌ها برای دوران پساکرونا به آن توجه می‌کنند، گسترش دامنه عرضه خدمات و همکاری با خرده‌فروشی‌های آنلاین است که بازارشان را بزرگ‌تر می‌کند و فرصت‌های تازه‌ای به آن‌ها می‌دهد تا در فضای به‌شدت رقابتی گردشگری به سود بیشتری برسند.

از سوی دیگر بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند هند، با توجه به اختلاف قیمت هزینه‌های پزشکی با تکیه بر بازار گردشگری سلامت در راستای احیای گردشگری خود هستند. بنا بر گزارش Market Research Future پیش‌بینی می‌شود مجموع سهم بازار حوزه آنلاین گردشگری تا سال 2023 با نرخ رشد سالانه 16/13 درصد به ارزشی حدود 1134 میلیارد دلار برسد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lja4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.