کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اسپیل،‌ صدای سیاه‌پوستان / در توییتر سیاه چه می‌گذرد؟

کمتر نیروی فرهنگی‌ای تابه‌حال توانسته مانند توییتر سیاه تغییرات بزرگ ایجاد کند. توییتر سیاه به یک گروه از کاربران سیاه‌پوست گفته می‌شود که تعامل و مکالمات آنها اغلب ترند می‌شوند.

یکی از این ترندها هشتگ «جان سیاهان مهم است» بود که توانست یک جنبش عدالت اجتماعی راه بیندازد. با این ‌حال کاربران سیاه‌پوست اغلب هدف و قربانی بسیاری از موضوعات نفرت‌برانگیز و نژادپرستانه هستند.

این مسئله دقیقاً همان مسئله‌ای است که «آلفونزو ترل» و «دیواریس براون» سعی دارند آن را با شبکه اجتماعی خود، اسپیل، تغییر دهند. این دو نفر شبکه اجتماعی اسپیل را به‌طور خاص برای سیاه‌پوستان (و برخی دیگر از گروه‌های به حاشیه رانده‌شده) ساخته‌اند تا صدای آنها باشد.

جالب است بدانید که ترل قبلاً رئیس بخش شبکه‌های جهانی و براون هم مهندس توییتر بودند. براون سال ۲۰۲۰ این شرکت را ترک کرده بود و ترل هم جزو ۳۷۰۰ کارمندی بود که ایلان ماسک پس از خرید توییتر آنها را اخراج کرد. پس از آن ترل کارمندان سابق خود را جمع و هشتگ «توییتراپی» را راه‌اندازی کرد. وقتی این دو نفر با هم آشنا شدند، ایده اسپیل مطرح شد. اسپیل به معنای چای‌ریختن و مخفف اصطلاح صحبت‌کردن و چت‌کردن در مورد جزئیات است.


طراحی گفت‌وگو


در این پلتفرم متن و تصویر با هم آمیخته شده‌اند و به شکل Meme درمی‌آیند و همان‌طور که نام این پلتفرم نشان می‌دهد، پیام‌ها به ۹۰ کاراکتر محدود نمی‌شوند و می‌توانند طولانی باشند و روی تصاویر یا گیف‌ها قرار گیرند.

کاربران می‌توانند برای شروع مکالمه به Reach Other’s Spills پاسخ دهند. پیام‌های اسپیل به ترتیب زمانی معکوس نمایش داده می‌شوند، اما کاربران می‌توانند پیام‌ها را از اول به آخر یا آخر به اول جست‌وجو کنند.

تفاوت تجربه کاربری در اسپیل با سایر پلتفرم‌ها در میانه‌رو بودن محتواست. در حال حاضر پیوستن به این شبکه اجتماعی از طریق دعوت امکان‌پذیر است.

این بدان معنی است که شرکت می‌تواند ورود افراد به این پلتفرم را کنترل کند. ترل در این‌باره می‌گوید که او و براون امیدوارند بعداً این برنامه را برای همه افرادی که دوست دارند به اسپیل بپیوندند، باز کنند؛ زیرا در حال حاضر روی میانه‌رو بودن محتوا کار می‌کنند و می‌خواهند اطمینان یابند که متن مکالمه‌ها محترمانه و متمدنانه باشد.

ویژگی دیگر اسپیل این است که داده‌های کاربران خود را برای طراحی ابزارهای هوش مصنوعی‌ای که می‌توانند محتوای مضر را ردیابی کنند و تشخیص دهند، تجزیه‌وتحلیل می‌کند. این مشکلی است که سایر سیستم‌عامل‌های اجتماعی همچنان با آن روبه‌رو هستند.


مدل درآمد


پلتفرم‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک قبل از اتخاذ یک استراتژی کسب درآمد ساخته شدند، اما اسپیل از ابتدا شروع به جذب دلار از طریق تبلیغات کرده است.

اسپیل برای شرکت‌های BET ،Variety و Uncmmn محتوا تولید و آنها را تبلیغ می‌کند. ترل در این‌باره می‌گوید این استراتژی مناسبی برای اسپیل است، اما او نمی‌خواهد پلتفرم‌ را به سمتی ببرد که کاربران برای عضویت‌شان پول پرداخت کنند؛ زیرا قصد دارد اسپیل برای تمام افراد جامعه با هر توان مالی قابل استفاده باشد.

اما مشخص نیست که آینده این شبکه اجتماعی چه خواهد شد و وقتی به روی کاربران بیشتری باز شود، محتوای آن به چه سمت‌وسویی می‌رود. باید پذیرفت که افراد مشهور و شرکت‌های بزرگ به این راحتی از توییتر نمی‌روند و شاید جایگزین توییتر شدن یک رؤیا باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r6qm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.