کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیا آمازون‌فرش شکست خورده؟ / حذف صدها شغل در فروشگاه‌ها

فروشگاه‌های زنجیره‌ای «آمازون‌فرش» صدها شغل در فروشگاه‌ها را حذف می‌کند. سیاست کاهش هزینه‌ها ادامه دارد.

صدها نفر از کارکنان فروشگاه‌های مواد غذایی که برای «آمازون‌فرش» کار می‌کنند، متوجه شده‌اند که مشاغل آنها برای همیشه حذف شده است.

آمازون دارای ۴۴ فروشگاه آمازون‌فرش در شهرهای ایالات متحده از جمله لس‌آنجلس، فیلادلفیا و ناپرویل است. به گفته سه کارمند سابق آمازون‌فرش که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، موقعیت‌هایی که کاهش می‌یابند «مدیران منطقه» هستند که بخش‌هایی از فروشگاه‌های فردی را مدیریت می‌کنند. به کارکنان گفته شده که این کاهش بخشی از طرح کاهش هزینه است.

یکی از کارمندان سابق آمازون می‌گوید کارمندان اخراج‌شده پس از سه‌شنبه به محل کار خود مراجعه نخواهند کرد، اما به مدت ۶۰ روز حقوق دریافت می‌کنند.

این اخراج‌ها در حالی رخ می‌دهد که عدم قطعیت اقتصادی آمازون را به کاهش هزینه‌ها در سراسر زنجیره عملیات خود و ایجاد یک مدل سودآور برای کسب‌و‌کارهای خواربارفروشی‌اش سوق می‌دهد.


رسیدن به موفقیت مالی


جسیکا مارتین، سخنگوی آمازون در بیانیه‌ای گفته که این شرکت در حال ایجاد تغییراتی در ارزیابی عملکرد آمازون‌فرش است. مارتین افزوده است: «ما تصمیم گرفتیم مدل کارکنان و عملیات در فروشگاه را برای خدمات بهتر به مشتریان و تیم‌های خود توسعه دهیم. ما همچنان به تجارت خواربارفروشی‌مان متعهد هستیم و از نزدیک با کارمندان آسیب‌دیده همکاری می‌کنیم تا به آنها کمک کنیم شیفت‌ها یا نقش‌های جدیدی در آمازون پیدا کنند.»

کارکنان آسیب‌دیده می‌توانند برای موقعیت‌های دیگر در آمازون درخواست دهند یا پرداختی را بپذیرند. آمازون در سال ۲۰۰۷ آمازون‌فرش را به عنوان یک برند تحویل راه‌اندازی کرد.

10 سال بعد، هول‌فودز را به مبلغ 13.7 میلیارد دلار خریداری کرد، به این امید که یاد بگیرد چگونه یک زنجیره خواربارفروشی را با موفقیت اداره کند. در سال ۲۰۲۰ شروع به افتتاح فروشگاه‌های فیزیکی فرش، از جمله بیش از ده‌ها فروشگاه در بریتانیا کرد.

اما اخیراً آمازون این گسترش را مورد ارزیابی مجدد قرار داده است. از آنجا که این غول فناوری تلاش کرده رشد خود را مهار کند و هزینه‌های خود را به دنبال جنون خرید آنلاین در اوج شیوع ویروس کرونا کاهش دهد، هزاران کارگر را اخراج، شبکه تدارکات خود را سازمان‌دهی مجدد و پروژه‌ها و بخش‌های مختلف را حذف کرده است.

آمازون در بهار ۲۰۲۲ اعلام کرد که در حال کاهش هزینه‌ها در خرده‌فروشی، حذف کتاب‌های آمازون، فروشگاه‌های چهارستاره و کاهش تعداد فروشگاه‌های رفاهی «آمازون‌گو» است.

اندی جاسی، مدیرعامل آمازون گفته که این شرکت متعهد به تولید مواد غذایی است، اما او در یک تماس که درباره درآمد آمازون در سال جاری بود، گفت شرکت افتتاح مکان‌های فیزیکی جدید فرش را متوقف می‌کند تا استراتژی خود را دوباره ارزیابی کند و تلاش ‌کند راهی برای دستیابی آمازون‌فرش به موفقیت مالی بیابد.

حذف مشاغل در آمازون‌فرش در بحبوحه یک سال کاهش مشاغل در سراسر صنعت فناوری رخ می‌دهد. آمازون تاکنون ۲۷۰۰۰ کارگر را در سال ۲۰۲۳ اخراج کرده و کاهش زیادی در منابع انسانی، تبلیغات، بازی‌ها و حتی بخش اصلی پول‌سازی خود ایجاد کرده است؛ محاسبات ابری. شرکت مادر فیس‌بوک، متا در سال جاری بیش از ۲۰۰۰۰ کارگر، مایکروسافت ۱۰۰۰۰ نفر و آلفابت ۱۲۰۰۰ نفر را اخراج کرده است.


تصمیم‌گیری در زمان پریشانی


فناوری بدون صندوق‌دار آمازون‌فرش، به نام «جاست واک اوت»، به‌علاوه سبدهای خرید رایانه‌ای و کیوسک‌های دستیار صوتی الکسا قرار بود به این برند کمک کنند تا در زمینه خواربارفروشی برجسته شود. اما دو کارمند سابق که برای محافظت از شغل خود به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، می‌گویند مشتریان اغلب بیشتر از اینکه جذب راحتی آن شوند، از این فناوری گیج و ناامید می‌شوند.

در تماسی که در ماه فوریه با جاسی گرفته شد، او گفت: «امروز در آن فروشگاه‌ها کمی آزمایش می‌کنیم تا بتوانیم قالبی را پیدا کنیم که فکر می‌کنیم مشتریان با آن همراه می‌شوند.»

یک «سرپرست منطقه» در ایلینوی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، در حالی که هنوز از آمازون حقوق می‌گیرد، می‌گوید روز سه‌شنبه متوجه شده که شغل خود را از دست داده است. او و سایر کارمندان فروشگاهش پیامی دریافت کردند که به آنها می‌گفت در شیفت‌های عادی خود به محل کار مراجعه نکنند.

در عوض به آنها دستور داده شد که با یک کنفرانس تلفنی تماس بگیرند که در آن یک مدیر منطقه به آنها گفت مشاغل آنها در راستای «کاهش نیرو» حذف می‌شود.

این کارمند می‌گوید اگرچه آنها می‌دانستند فروشگاه با مشکل مواجه شده، با این حال «پریشان» بودند. در یک انبار آمازون در فاصله ۳۰مایلی، فرصت‌های شغلی بازی وجود دارد، اما او با توجه به هزینه رفت‌و‌آمدش، مطمئن نیست که برای آن مشاغل درخواست دهد.

وظایف کارمند به‌عنوان «مدیر منطقه» شامل سازمان‌دهی قفسه‌های جوراب ساق‌بلند است که به گفته او باید به دقت انجام گیرد تا با دوربین‌هایی که فناوری جاست واک اوت را فعال می‌کنند، هماهنگ باشند. با توجه به فهرست‌های شغلی، دیگر «مدیران منطقه» وظیفه پاسخگویی به سؤالات مشتریان، انبار کردن قفسه‌ها، مدیریت موجودی و آموزش کارکنان جدید را داشتند.

این کارمند می‌گوید: «مدیران منطقه سخت تلاش کردند تا فروشگاه‌های آمازون‌فرش را فعال نگه دارند. افراد در آن موقعیت، بازیکنان کلیدی هستند که آن را با هم حفظ می‌کنند. من نمی‌توانم به افرادی که پشت سر مانده‌اند فکر نکنم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/di7z
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.