در رؤیای گسترش صادرات/ گفت‌و‌گو با مینا جوان، تولیدکننده محصولات چرمی برند جوان

مینا جوان می‌گوید هرچند شیوع کرونا، مسیر صادرات محصولات آنها را با اختلال مواجه کرده، اما امیدوار است قوی‌تر از گذشته به بازارهای جهانی برگردند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

صنعت چرم دست‌دوز در ایران قدمت طولانی دارد و تصور نوآوری در این صنعت کمی سخت است. کلمه نوآوری معمولاً مفاهیم جدید و نوپا را به ذهن ما متبادر می‌کند، اما کسانی هستند که در مسیر خود صبوری پیشه کردند تا بتوانند رویکرد تازه و خلاقیت خود را به جامعه مخاطب عرضه کنند و چشم و خواست مخاطب را با خود همراه سازند.

کسب‌وکار چرم جوان که حدود 20 سال قدمت دارد، در همین دسته جای می‌گیرند. کسب‌و‌کاری که توسط دو خواهر، مینا و نیلوفر جوان تأسیس شده است. مینا، متولد 1363، کارشناسی خود را در رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا دریافت کرده است. او در سال 1381 همزمان با تحصیل، کار ساخت محصولات چرمی را می‌آموزد و با تشویق اطرافیان و همراهی خواهرش، این کسب‌و‌کار را راه می‌اندازد.

چه شد که این کسب‌و‌کار را ایجاد کردید؟
من و خواهر کوچک‌ترم نیلوفر، مجموعه چرم جوان را در ابتدای دوران دانشجویی من آغاز کردیم. نیلوفر متولد سال 1367 است. او کارشناسی کشاورزی از دانشگاه تهران دارد. در آن روزها ما تکه‌های چرم را از بازار خریداری می‌کردیم و برای خودمان، همکلاسی‌های خواهرم، هم‌دانشگاهی‌ها و اساتید من، کیف و کفش چرمی می‌ساختیم و از این مسیر درآمدی کسب می‌کردیم. از همان ابتدا رویکرد ما این بود که چیزی بسازیم که مشابهی در بازار نداشته باشد و با همین رویکرد، هر روز مدل‌های متنوع یا شاید عجیبی تولید می‌کردیم و محصولاتی می‌ساختیم که برای بسیاری از مخاطبان، جدید و عجیب بود.

استقبال از این محصولات و فروش و کسب درآمد از این هنر، باعث شد وقتی فارغ‌التحصیل شدم، تصمیم بگیرم این کار را به عنوان یک حرفه جدی ادامه دهم. ما از خانه شروع به کار کردیم و کم‌کم کسب‌وکارمان رونق گرفت؛ قدم به قدم بزرگ شدیم و مشتریان زیادی با محصولات ما آشنا شدند. علاوه بر گسترش تولید و فروش محصولات، 10سال است با ستاد توانمندسازی امور بانوان شهرداری تهران همکاری می‌کنیم و محصولات‌مان را علاوه بر فروشگاه‌ها، به صورت آنلاین نیز می‌فروشیم.

توانمندسازی را چگونه انجام می‌دهید؟
ستاد توانمندسازی امور بانوان شهرداری تهران، زنان سرپرست خانوار را به ما معرفی می‌کند و ما حرفه خود را به آنها آموزش می‌دهیم و پس از آموزش، این بانوان شروع به‌کار می‌کنند. گاهی اوقات در کارگاه ما مشغول می‌شوند و اگر با ما همکاری نکنند، به صورت مستقل با انجام این حرفه، کسب درآمد می‌کنند. تاکنون 115نفر از این بانوان در کارگاه ما آموزش دیده‌اند.

بسیاری از آنها از همین طریق درآمد دارند و به دلیل استقبال مشتریان از محصولات خاص و منحصربه‌فرد، بازار بسیار خوبی پیش روی آنهاست و می‌توانند درآمد خوبی از این طریق داشته باشند. البته بی‌شک نوآوری و خلاقیت تضمینی برای موفقیت در این بازار است.

مزیت رقابتی خود را در این بازار چه می‌دانید؟
نوع کار مجموعه ما خاص و منحصربه‌فرد است. کیف‌های تولیدی ما از ترکیب چرم و چوب و فلز ساخته می‌شوند. این کیف و کفش‌ها با استفاده از طرح‌های سنتی و بافت‌های اصیل روی چرم و همچنین نقش اشعار فارسی روی محصولات‌، تزئین می‌شوند. این نوآوری چنان تفاوتی برای محصولات‌مان ایجاد کرده است که بی‌شک هر محصول چرم دست‌دوزی با این ترکیب و مشخصات در ایران ببینید، تولید مجموعه چرم جوان است.

چند نفر در این کارگاه فعالیت دارند؟
ما اکنون کارگاهی داریم که مستقیماً 10 نفر در آن مشغول به کار هستند و محصولات‌مان را به صورت آنلاین در سایت و کانال اینستاگرامی به مشتریان سراسر ایران می‌فروشیم. چندین فروشگاه نیز به صورت عمده در تهران و شهرستان‌ها خریدار کارهای ما هستند و این محصولات را در گالری‌ها و فروشگاه‌های خودشان عرضه می‌کنند. همچنین صادرات محصولات‌مان به کشورهای چک، امارات، عمان، انگلیس و کانادا انجام می‌شود. این صادرات گاهی به صورت فروش آنلاین در سایت‌های خارجی است و گاهی هم گالری‌ها به صورت حضوری در این کشورها محصولات ما را عرضه می‌کنند.

اگرچه کرونا باعث افت صادرات شد، اما امید داریم باز صادرات محصولات چرم جوان رونق گیرد.

چه چشم اندازی برای آینده جوان دارید؟
اولین چشم‌انداز ما وسعت و گسترش کار و معرفی بیشتر محصولات خاص چرم جوان به مشتریان و فروش بیشتر است. اما آرزویی که در سر داریم، این است که این رونق باعث شود زنان بیشتری را با این هنر آشنا کنیم و به آنان آموزش دهیم تا کسانی که به دنبال یک شغل و درآمد پایدار هستند، بتوانند این حرفه را برای خود انتخاب کنند و با توجه به بازاری که برای این محصولات وجود دارد، درآمد مناسبی نیز کسب کنند.

به طور کلی گسترش کسب‌وکار چه به ‌لحاظ تعداد همکاران و چه از نظر آموزش‌هایی که به سایر زنان می‌دهیم تا بتوانند تحولی در مسیر زندگی‌شان ایجاد کنند، برایمان بسیار مطلوب است. در زمینه فروش نیز می‌خواهیم صادرات‌مان را افزایش دهیم و محصولات‌مان را به صورت مستقیم در خارج از کشور به فروش برسانیم و مشتریان‌مان را در سطح جهان گسترش دهیم.

با چه سرمایه‌ای کار خود را آغاز کردید؟
ما در آغاز فعالیت با سرمایه 50 هزار تومان کار کردیم و ابزارهایی چون سمبه و نخ و تکه‌های چرم را خریدیم. اولین کارگاه‌مان یکی از اتاق‌های خانه بود و فرایند صفر تا صد همه تولیدات را همان‌جا انجام می‌دادیم و محصولات را در فروشگاه های صنایع دستی و شهر کتاب‌ها می‌فروختیم و مغازه‌ای برای فروش نداشتیم.

شبکه‌های اجتماعی نیز در آن زمان وجود نداشت. ما تاکنون حتی از خانواده نیز سرمایه نگرفته‌ایم و کم‌کم هرچه درآمد داشتیم، در کار سرمایه‌گذاری کردیم و کار را گسترش دادیم. در حقیقت همه سرمایه ما حاصل تلاش‌مان بوده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/e91k
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.