در روزهای ریزش بیت‌کوین چه کنیم؟

آرامش خود را حفظ کنید

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دارایی‌های دیجیتال به‌راحتی در دسترس هستند و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند؛ به همین دلیل همیشه تحت‌ تأثیر تغییر احساسات سرمایه‌گذاران در معرض نوسانات بزرگ و سریع قرار می‌گیرند؛ اتفاقی که معمولاً به سقوط قیمت‌ها منجر می‌شود.

آخرین ریزش شدید قیمت بیت‌کوین به تیرماه امسال بازمی‌گردد؛ زمانی که بازار سقوطی ۵۰ درصدی را تجربه کرد. با اینکه بیت‌کوین توانست خود را از مخمصه نجات دهد، تحولات مهمی مانند پذیرش بیت‌کوین در السالوادور و اضافه‌شدن پرداخت‌های بیت‌کوینی به توییتر، در سریع‌ترشدن روند بازیابی قیمت این رمزارز تأثیرگذار بودند.

ممکن است شرایط کلی بازار بیشتر متمایل به ادامه روند نزولی باشد، اما اتفاقی مشابه تحولات گذشته می‌تواند روند فعلی را معکوس کند.

از سوی دیگر، تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای محدودکردن عرضه پول در سال جاری، روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد بیت‌کوین به‌عنوان یک «دارایی ضدتورمی» عمل کند؛ اتفاقی که احتمالاً بودجه استارتاپ‌های فعال در حوزه رمزارز و سایر سرمایه‌گذاری‌های پرریسک را محدودتر از قبل خواهد کرد.

آنچه به‌ نظر می‌رسد در ادامه هم دست‌نخورده باقی بماند، ماهیت دوره‌ای پذیرش و علاقه به ارزهای دیجیتال و همچنین روند بازار است. این الگو در یک دهه گذشته عمدتاً برقرار بوده است. هر رونق ناگهانی در بازار ارزهای دیجیتال، جریان عظیم و جدیدی از معامله‌گران فصلی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را جذب می‌کند که بسیاری از آنها درک کمی از این فناوری و دلایل اهمیت آن دارند.

بسیاری از این سرمایه‌گذاران تازه‌وارد با اوج‌گیری بازار مغلوب احساس «ترس ازدست‌دادن» یا فومو می‌شوند. بازار بیت‌کوین و دیگر آلت‌کوین‌ها در سال‌های گذشته چرخه‌های صعود و سقوط زیادی را پشت سر گذاشته است. می‌گویند بازار بورس معلم ظالمی است؛ درباره بازار کریپتوها می‌توان گفت این معلمی صدها برابر ظالم‌تر است!

آنچه در بازارهای بورس تهران و سایر جهان به‌عنوان تجربه‌های دردناک ذکر می‌شود، درصدی از درد و رنج بازار رمزارزها هم نیست. این بازاری است که صبر و حوصله فراوان می‌‌خواهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ua82
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.