کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مالکوم مک‌لین را به یاد آوریم

آینده مبتنی بر نوآوری رمزارزها و اقتصاد غیرمتمرکز خیلی به ما نزدیک است

چه کسی لجستیک دریایی را دگرگون کرد؟ یک کامیون‌دار. مالکوم مک‌لین بود که از پشت فرمان کامیونش پایین آمد و ایده حمل‌و‌نقل کانتینری را مطرح و اولین کشتی‌های کانتینری را راه انداخت. او بود که هزینه حمل‌ونقل هر تن بار را توسط کشتی‌ها از 5.8 دلار به ۱۶ سنت رساند.

کسی که این روزها وقتی به تاریخ صنعت لجستیک نگاه انداخته می‌شود، او را در زمره یکی از بزرگ‌ترین نوآوران آن به حساب می‌آورند. فکر می‌کنید آن روزها با او چه برخوردی شد؟ سازمانی که مقررات حمل‌ونقل دریایی را وضع کرده بود، به او گفت یک نفر نمی‌تواند همزمان هم شرکت جاده‌ای داشته باشد، هم شرکت دریایی! به عبارتی خیلی روشن به او گفته بودند که نمی‌تواند برای صنعت آنها نوآوری به ارمغان بیاورد.

مالکوم مک‌لین راه خودش را رفت و شرکت او یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی شد. پیام روشن است؛ نوآوری را نمی‌توان متوقف کرد؛ چه رمزارزها باشند و بلاکچین، چه شرکت‌های بیمه آنلاین، چه آنها که می‌خواهند رویه‌های دولتی را برای مردم آسان کنند. آنچه متوقف می‌شود فرصت‌های راه‌اندازی و رشد کسب‌وکارهاست برای یک کشور.

ما با قوانین و مقررات فعلی در حوزه رمزارزها و با نگاهی که از سوی متولیان به این حوزه وجود دارد، صرفاً داریم فرصت‌ها را از دست می‌دهیم؛ وگرنه نوآوری موجی است که از موانع کوچکی از این دست عبور خواهد کرد.

اقتصاد غیرمتمرکز بخشی از بازی بزرگ آینده خواهد بود؛ بسیار فراتر از رمزارزها. ابزارهای پرداخت و تبادل صرفاً بخشی از این بازی بزرگ هستند. آنها که می‌خواهند بازیگردان آینده باشند، نمی‌توانند ابزارهای آن را نخواهند! این یک فرمول ساده تکرارشده در طول تاریخ نوآوری است. کافی است مالکوم مک‌لین را به یاد آوریم!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3tl4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.