کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در مراسم تقدیر از سورنا ستاری اعلام شد / اکوسیستم نوآوری به قبل و بعد از ستاری تقسیم می‌شود

مراسم تجلیل از سورنا ستاری، معاون سابق علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برگزار شد. در این مراسم، شرکت‌کنندگان از تأثیر او بر رشد اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور گفتند. برخی اعتقاد داشتند که این اکوسیستم به دو بخش قبل و بعد از ستاری تقسیم می‌شود.

در این زمینه علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در مراسم تجلیل از سورنا ستاری، معاون مستعفی علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بیان کرد:‌ «اقتصاد دانش‌بنیان کشور را می‌توان به دو دسته ماقبل ستاری و مابعد ستاری تقسیم کرد. او توانست بستر بسیار خوبی برای رشد و توسعه در این حوزه فراهم کند که در سال‌های آینده شاهد ثمرات این بسترسازی خواهیم بود.»

فعالان اکوسیستم نوآوری کشور در مراسم تقدیر از ستاری، تدوین قانون جهش تولید دانش‌بنیان را از مهم‌ترین خدمات او در دوره فعالیتش عنوان کردند. خود ستاری نیز در سخنرانی این مراسم عنوان کرد: «مهم‌ترین دلیل فعالیت من در یک سال پایانی در این سمت، به سرانجام رساندن قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود.»

علاوه بر این ستاری در پاسخ به سؤال خبرنگار «کارنگ» در خصوص پیشنهاد او به معاونت جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برای ادامه مسیر توضیح داد: «پیشنهاد من این است که قانون جهش تولید دانش‌بنیان به بهترین نحو اجرایی و عملیاتی شود.»

در این مراسم رسول جلیلی، رئیس دانشگاه شریف هم ضمن تقدیر و تشکر از خدمات شایسته ستاری در معاونت علمی عنوان کرد: «ستاری در تمام زمینه‌ها کاملاً بجا و تمام‌قد از اقتصاد دیجیتال کشور دفاع کرد.»

او ادامه داد: «اگر ستاری نبود، معلوم نبود در دهه نود چیزی به اسم «ناحیه نوآوری شریف» به وجود می‌آمد یا خیر. ۶۰۰ کسب‌وکار در این ناحیه فعالیت می‌کند و رویکرد آن استفاده صرف از ظرفیت بخش خصوصی است و این خیلی خوب است که در این ناحیه هیچ ساختمان دولتی‌ای نداریم.»

جلیلی گفت: «ما به دنبال انجام کارهایی هستیم که دیگران نمی‌توانند. تا پایان سال نهادی را در ناحیه نوآوری شریف راه‌اندازی خواهیم کرد که جلودار توسعه عمران این ناحیه خواهد بود و تا سال ۱۴۱۱ ناحیه بسیار آبادی خواهیم داشت.»

در ادامه مراسم مجید رضوی، مدیر مالی استارتاپ «کافه‌بازار» با بیان اینکه نوآوری لازمه توسعه و پیشرفت کشور است، عنوان کرد: «سورنا ستاری در زمان مدیریت خود بسیار تلاش کرد تا این ایده را در میان تصمیم‌سازان حاکمیت جابیندازد. همواره نیروهایی وجود دارد که برای حفظ وضع موجود در برابر نوآوری مقاومت می‌کنند و ستاری برای از میان برداشتن این موانع تلاش‌های بسیاری کرد.»

رضوی در انتها تأکید کرد: «مدیران دولتی کمی پیدا می‌شوند که در بخش خصوصی مقبولیت داشته باشند و مورد رضایت واقع شوند و ستاری یکی از این مدیران بود.»

سبک مدیریتی متفاوت، دلسوزی برای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و توانمند بودن ستاری در پیگیری و مدیریت از دیگر ویژگی‌هایی است که توسط سخنرانان مختلف بر آن تأکید شد.

در ادامه مراسم محمد شریف‌خانی، مدیرعامل هلدینگ «حرکت اول» نیز ضمن تقدیر از خدمات ستاری در دوره فعالیتش، توانایی اعتماد را از مهارت‌های مهم ستاری دانست و تأکید کرد: «هر کسی جسارت و شجاعت اعتماد کردن را ندارد و این از ویژگی‌های بارز ایشان بود که خاستگاه بسیاری از موفقیت‌‌های مدیریتی او نیز هست.»

به گفته شریف‌خانی، سورنا ستاوری توانست جوهره وجودی بسیاری از جوانان کشور را شکوفا کند و این سرمایه‌گذاری بزرگی برای نیروی انسانی کشور است.

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران نیز ضمن تقدیر از خدمات ارزنده ستاری در دوره فعالیت خود، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین خدمات او دانست و عنوان کرد: «این قانون با ساختار حکمرانی در کشور متفاوت است و تأثیرات آن بر اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور در آینده بروز خواهد یافت.»

مجید رضوی، مدیر مالی استارتاپ کافه بازار
رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران

در ادامه مراسم روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری هم بیان کرد: «سورنا ستاری مدیر نخبه‌ای است و میهن‌دوستی یکی از صفات بارز او در دوران فعالیتش بود. زمانی که فردی در دولت است، بیشتر از سایرین بر مشکلات موجود احاطه دارد و ایجاد یک محیط امید در چنین فضایی، کار دشواری بود که در زمان ستاری تحقق یافت.»

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری

به گفته او، ستاری سیستم تحت مدیریت خود را به کلی متحول کرد و از این لحاظ اصلاً امانتدار نبود. امروزه مدیران دولتی زیادی هستند که از این لحاظ بسیار امانتدار بوده و سیستم تحت مدیریت خود را با کمی استهلاک به نفرات بعدی تحویل می‌دهند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز با بیان اینکه ستاری یکی از شاخص‌ترین مدیران دولتی جمهوری اسلامی بوده، بیان کرد: «اقتصاد دانش‌بنیان کشور را می‌توان به دو دسته ماقبل ستاری و مابعد ستاری تقسیم کرد. او توانست بستر بسیار خوبی برای رشد و توسعه در این حوزه فراهم کند که در سال‌های آینده شاهد ثمرات این بسترسازی خواهیم بود. او شخصیت وزین و سنگینی در دولت بود که برای حوزه تحت مدیریت خود چشم‌انداز مشخصی داشت و به‌خوبی می‌دانست چگونه این چشم‌انداز را محقق کند.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی

در انتهای مراسم سورنا ستاری با بیان اینکه من تلاش کردم بستری فراهم کنم که جوانان، چه آنها که مانده‌اند و چه کسانی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند بتوانند در آن فعالیت کنند، عنوان کرد: «کار سختی بود، اما ما توانستیم اثبات کنیم که این جوانان چقدر می‌توانند مؤثر واقع شوند.»

او ادامه داد: «تدوین قانون پیشرو جهش تولید دانش‌بنیان از دیگر مواردی بود که تحقق آن جز با همدلی همه ممکن نبود و همین قانون نیز یکی از دلایلی بود که من توانستم در یک سال انتهایی مدیریت خود در این سمت بمانم تا آن را به سرانجام مناسبی برسانم.»

سورنا ستاری، معاون سابق علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

معاون سابق علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری عنوان کرد: «فرهنگ خوبی در کشور جاافتاده و قوانین خوبی در این حوزه نوشته شده است. رتبه ما در شاخص جهانی نوآوری از حدود ۱۲۰ به ۵۳ رسیده و این در حالی است که در سایر حوزه‌ها هنوز وضعیت خوبی نداریم و این نشان می‌دهد در زمینه نوآوری چقدر قوی عمل کرده‌ایم. شهر تهران در رتبه سی‌ویکم یا دوم شهرهای نوآور و بالاتر از شهری مانند بارسلونا قرار دارد و با وجود این شرایط بد اقتصادی، دستیابی به چنین عملکردی در یک حوزه، نشان‌دهنده ظرفیت آن برای کمک به توسعه و رشد کشور است.»

سورنا ستاری سومین معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ایران است که اواخر شهریورماه گذشته از این سمت استعفا داد. به زعم بسیاری از فعالان اکوسیستم نوآوری کشور، خدماتی که ستاری در دوران حضور خود در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارائه داد، تأثیر شگرفی بر فرهنگ و رشد این اکوسیستم داشته است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gs3t
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.