کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در مقایسه با بورس ریزش رمزارزها کمتر بوده است

تحلیل مجله معتبر بارونز از رابطه متقابل سهام شرکت‌های فناوری و بازار رمزارز

بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در روز جمعه هفته گذشته در مقایسه با بازار بورس آمریکا عملکرد بهتری از خود نشان دادند، اگرچه نشانه‌هایی در بازار پرریسک رمزارزها وجود دارد که نشان می‌دهد معامله‌گران ارزهای دیجیتال خود را برای حرکت رو به پایین بیشتری آماده کرده‌اند.

قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته (اعداد و ارقام مربوط به لحظه نگارش این مقاله است و ممکن است با وقتی شما آنها را می‌خوانید متفاوت باشند) چهار درصد افزایش یافت و به حدود 30.500 دلار رسید. بزرگ‌ترین ارز دیجیتال همچنان در پایین‌ترین نقطه در طول سال معامله می‌شد، اما به‌راحتی بالاتر از سطوح اخیر زیر 30.000 دلار دست به دست می‌شد و بسیار بالاتر از نرخ 26.000 دلاری آن که در سقوط ارزهای دیجیتال هفته گذشته به دست آمد.

«ادوارد مویا»، تحلیلگر کارگزار اوآندا در این‌باره اعتقاد دارد: «بیت‌کوین در حول و حوش سطح 30.000 دلار در نوسان است، زیرا سرمایه‌گذاران همچنان از خرید در بازار سهام دوری می‌کنند. دلار ضعیف‌تر و ترس از بازار نزولی بورس باعث جذابیت دوباره بیت‌کوین شده است.»

اگرچه بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از نظر تئوری باید مستقل از بازارهای مالی اصلی معامله شوند، اما تا حد زیادی، به‌خصوص در طول سال گذشته نشان داده‌اند که با سایر دارایی‌های حساس به ریسک (مانند سهام و به‌ویژه سهام‌ شرکت‌های فناوری) مرتبط هستند و تأثیرات این بازارها روی قیمت بیت‌کوین هم تأثیرگذار خواهد بود، اما نکته جالب ‌توجه در روزهای اخیر این است که این همبستگی قیمتی تا حد زیادی کمرنگ شده است.

به‌طوری که بیت‌کوین در این هفته عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌های سهام مانند S&P500 و نزدک – که در آن شرکت‌های فناوری زیادی حضور دارند – داشته است. به عبارتی رمزارزها در حال جدا کردن حساب خود از بازارهای بورس هستند. بازارهایی که این روزها اصلاً حال و روز خوبی ندارند.

دارایی دیجیتال پیشرو جدول یعنی بیت‌کوین از روز دوشنبه هفته قبل، زمانی که حدود 29.500 دلار بود، تقریباً 10 درصد افزایش یافته است. در مقایسه اما معاملات آتی شاخص سهام که نشان می‌دهد بازار بورس S&P500 در همین هفته دو درصد ریزش و نزدک 31 درصد کاهش داشته‌اند.

این مقایسه نشان می‌دهد بازارهای سهام در وضعیت نامساعدی قرار دارند، به‌طوری که نزدک در اعماق نزولی خودش در این سال‌ها باقی مانده و شاهد یک کاهش 28درصدی در سال جاری میلادی بوده است.

مویا در تحلیل این وضعیت می‌نویسد: «به نظر می‌رسد بیت‌کوین آماده تثبیت در بازه حدود 30.000 دلار است، هرچند این عدد و رقم مطلوب کسانی که بیت‌کوین 69.000 دلاری را دیده‌اند، نیست، اما بیت‌کوینرها باید خوشحال باشند که ببینند قیمت‌ها از آنچه در بازار سهام اتفاق می‌افتد، تقلید نمی‌کند.»

این روزها بیت‌کوین در پایین‌ترین سطح خود از ژوئیه 2021 معامله می‌شود و قیمت آن کمتر از نیمی از بالاترین قیمت خود در نزدیکی 69.000 دلار که در نوامبر سال 2021 به آن رسیده بود، باقی مانده است. اما در مقایسه، شاخص S&P500 روز پنجشنبه هفته گذشته در پایین‌ترین سطح خود از مارس 2021 بسته شد.

بیت‌کوین در حال بازسازی خود است. آن ‌هم بعد از یک ریزش سهمگین که عمدتاً با سرریز ناشی از فروش سهام در بازار بورس مرتبط بود و البته با ماجرای فروپاشی یک استیبل‌کوین مهم سیستمی که قرار بود به دلار آمریکا متصل شود، یعنی ترا!

مویا در این‌باره معتقد است: «پیامدهای درام استیبل‌کوین ترا که بازار کریپتو را به‌شدت به زیر کشید، سرانجام در حال محو شدن است. استیبل‌کوین TerraUSD که دو هفته پیش یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های دیجیتالی و قیمت آن 80 دلار بود، به یکباره به‌دلیل یک خطای سیستمی ارزشش را از دست داد و تقریباً نابود شد.»

با وجود خوشحالی و خوش‌بینی فعالان رمزارزی در خصوص عملکرد بهتر رمزارزها به نسبت روزهای بسیار بد بازار بورس، اما هنوز هستند کسانی که می‌گویند نشانه‌هایی در بازار وجود دارد مبنی بر اینکه معامله‌گران کریپتو خود را برای یک حرکت نزولی دیگر در قیمت بیت‌کوین آماده کرده‌اند و حتی برخی‌ها روی این ریزش دوباره معاملات شورت هم بسته‌اند!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xjun
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.