کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سقوط تِرا برگ برنده رگولاتورها؟

رمزارز بانک‌های مرکزی از همیشه به واقعیت نزدیک‌ترند!

در طول سقوط همه‌جانبه بازار رمزارزها،‌ کمتر ارزی بود که دچار سقوط شدید نشده باشد، اما در حالی که چنین سقوطی برای بسیاری از رمزارزهای تثبیت‌شده بازار مانند بیت‌کوین و اتر در این مقطع، دیگر شبیه به یک عادت سالانه شده، برای برخی دیگر از ارزها این فاجعه به‌مراتب گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده است.

یکی از این ارزها استیبل‌کوین ترا به نام UST بود. یو‌اس‌تی که به واسطه تعریف استیبل‌کوین‌ها باید نوسانی بسیار اندک در قیاس با قیمت ارز مبدأ، یعنی دلار داشته باشد، به همراه رمزارز دیگر ترا با نام لونا با یک فروپاشی دراماتیک از یک دلار به نزدیک صفر رسید.

این اولین بار است که یکی از استیبل‌کوین‌های شناخته‌شده دچار چنین سقوطی می‌شود، اما چرا شکست فجیع ترا،‌ زمینه‌ساز قدرتمندتر شدن رگولاتورهای آمریکایی است؟ و آیا حالا یک رمزارز ملی تحت کنترل بانک مرکزی (CBDC) غیرقابل اجتناب است؟


قدرتمند شدن بهانه‌های قدیمی


از بدو انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، اهداف دولت او برای رگولاسیون نسبتاً سرسختانه رمزارزها بر کسی پوشیده نبود. در ادبیات توجیهی این دولت، عبارت «نوسان» همواره به چشم می‌خورد. حالا چنین نوسان شدیدی، آن هم در خصوص یک استیبل‌کوین -که شاید بزرگ‌ترین نگرانی دولت بایدن است- برگ برنده‌ای است که شاید دولت بایدن در خوابش هم نمی‌توانست بهتر از آن را بخواهد. دو موضوعی که تمرکز رگولاتورها از همه حوزه‌های دیگر بر آن بیشتر بود، حالا در یک بسته برای آنها گردآوری و هدیه شده است.

در این بین، بخش قابل توجهی از مردمی نیز که در لونا یا یو‌اس‌تی سرمایه داشتند، حالا با این بهانه‌های قدیمی رگولاتورها همذات‌پنداری می‌کنند. بهانه‌های قدیمی از همیشه قدرتمندتر شده‌اند.


جنت یلن؛ همیشه حاضر در صحنه


طولی نکشید که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری که به‌عنوان یکی از سرسخت‌ترین رهبران رگولاسیون شناخته می‌شود هم برای توجیه قانون‌گذاری‌های آینده سخن گفت. او در این مورد گفت: «آنچه در طول هفته گذشته با رمزارزهای ترا تجربه کردیم، به‌خوبی انعکاس‌دهنده ریسک‌های مربوط به کار با استیبل‌کوین‌هاست.»

یلن که برای شهادت در خصوص رمزارزها در برابر کمیته خدمات مالی کنگره آمریکا حاضر شده بود، در این جلسه گفت: «ما دست به ابداع یک چهارچوب قانون‌گذاری مؤثر زده‌ایم که در صورت ادغام با یک رمزارز ملی تحت بانک مرکزی، می‌تواند جایگزین استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز شود و به‌عنوان یک عامل بازدارنده ریسک برای سرمایه‌گذاران کوچک عمل کند. رمزارز ملی همواره یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های یلن بوده است، اما آیا حقیقتاً سقوط ترا می‌تواند رؤیای او را محقق کند؟

یکی از سرسخت‌ترین رهبران رگولاسیون می‌گوید آنچه در طول هفته گذشته با رمزارزهای ترا تجربه کردیم، به‌خوبی انعکاس‌دهنده ریسک‌های مربوط به کار با استیبل‌کوین‌هاست

تتر و سناتورهای مخالف


دلایل خوبی وجود دارد که فکر کنیم دلار دیجیتال، از آنچه جنت یلن فکر می‌کند، دورتر است. هرچه باشد،‌ ترا یو‌اس‌تی، پرچم‌دار استیبل‌کوین‌ها نبوده و نیست. در طول این مدت تتر همواره ثبات خود را حفظ کرده و توانسته به‌عنوان یک نمونه قابل اتکا از یک استیبل‌کوین دلاری عمل کند. با وجود وخیم‌بودن وضعیت پس از سقوط ترا، بازار استیبل‌کوین‌ها کماکان برقرار است.

در سنا نیز افرادی هستند که درک متفاوتی از وضعیت بازار استیبل‌کوین‌ها دارند. یکی از این افراد، سناتور «پت تومی» از پنسیلوانیاست که تاکنون دست به تدوین و ارائه دو لایحه رگولاتوری در خصوص استیبل‌کوین‌ها زده است. تومی که به‌طور غالب هوادار رمزارزهاست، مشکل موجود را این‌چنین شرح می‌دهد: «مشکل ترا قابل القا به باقی استیبل‌کوین‌ها نیست.

ترا بر اساس الگوریتم خاصی کار می‌کند، در حالی که امثال تتر به‌طور واضح پشتوانه ارزی خود از استیبل‌کوین‌های ارائه‌شده را به نمایش می‌گذارند. باید قانون به سمتی برود که اگر رمزارزی به ارز کشوری متصل است، پشتوانه آن مشخص باشد. قانون‌گذاری در وضعیت جاری فعلی بیشتر یک قمار کورکورانه است.»


آینده دلار دیجیتال؟


با وجود ایستادگی امثال تومی، عزم یلن که حالا همکاری برخی در بخش خصوصی را هم با خود دارد، جزم شده است. «جاناتان دارمپالان»،‌ مدیرعامل شرکت‌ eCurrency که فناوری مورد نیاز برای رمزارزهای ملی را ارائه می‌دهد، در این مورد گفت: «بدون شک تقاضا برای پول دیجیتال فرای رمزارزها وجود دارد. با این وجود راه پیش رو پر از ناشناخته‌هاست.»

خزانه آمریکا که حوزه اختیاری یلن است، در بیانیه‌ای اعلام کرده که به‌زودی دست به تدوین یک گزارش فراگیر برای روشن‌کردن آینده رمزارز ملی تحت پوشش بانک مرکزی در آمریکا خواهد زد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lglu
1 نظر
  1. […] زیادی باعث شده این روند کماکان پایدار بماند. از فروپاشی لونا که شوک بزرگی را به بازار وارد کرد و باعث تلف‌شدن […]

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.