رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در پنل استارتاپ‌ها و فرار از فیلترینگ مطرح شد: باید جلوی محدودیت‌های اینترنتی ایستاد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فیلترینگ و محدودیت اینترنت موضوع یکی از بحث‌های روز دوم اینوتکس ۲۰۲۳ بود. در پنلی با عنوان «استارتاپ‌ها و فرار از فیلترینگ» این موضوع مورد بحث قرار گرفت که فیلترینگ و محدودیت اینترنت که در چند ماه اخیر افزایش یافته تا چه حد روی موج مهاجرت نیروی انسانی تأثیرگذار بوده و اینکه وضعیت تیم‌های فعال در اکوسیستم استارتاپی کشور هر روز ناپایدارتر از گذشته می‌شود. در این پنل اعلام شد که باید در برابر سیاست‌گذاری‌های اشتباه که منجر به فیلترینگ و محدودیت بیشتر اینترنت می‌شود ایستاد و اینترنت آزاد و بدون اختلال را مطالبه کرد. 

پنل فیلترینگ و استارتاپ‌ها با حضور آسیه حاتمی، مدیرعامل ایران‌تلنت؛ سعید سوزنگر، کارشناس امنیت سایبری و تیمور سالارزاده هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد بازارسازی گروه توسعه فناوری نوروز برگزار شد. 

در این پنل آسیه حاتمی با اشاره به آمارها اعلام کرد که اشتیاق به کارآفرینی در کشور بسیار کمتر از گذشته شده است. حاتمی همچنین تأکید کرد برای توسعه اقتصاد باید زیرساخت‌ها را درست کرد. او باور دارد استارتاپ‌ها در شرایط سخت فیلترینگ به زنده بودن خود ادامه داده‌اند، اما این تداوم حیات با مشکلات انبوهی همراه است.

حاتمی با اشاره به وضعیت فیلترینگ و دردسری که برای کسب‌وکارها ایجاد شده گفت: «در حال حاضر تیم‌ها در تلاش هستند تا توسعه پیدا کنند. تیم‌های کوچک زیادی نابود شده و دیگر کسب‌وکارها در تکاپوی ادامه حیات هستند. در حال حاضر کارهایی که پیش‌تر در عرض پنج دقیقه انجام می‌شد، یک ساعت به طول می‌انجامد. این موضوع باعث خستگی و فرسودگی تیم‌ها شده و روند رشد را کند کرده است. بازخورد در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار کاهش یافته و این مسئله انگیزه تیم‌ها را کاهش می‌دهد.»

در ادامه سعید سوزنگر نیز اعلام کرد که اینترنت طبقاتی و فیلترینگ، از یک طرف دانش را از جامعه دریغ می‌کند و از طرف دیگر فیلترینگ باعث ورود فیلترشکن شده تا ایران تبدیل به آلوده‌ترین کشور دنیا از نظر بدافزارها شود. 

سوزنگر با اشاره به اینکه هیچ چیزی به‌عنوان اینترنت ویژه یا طبقاتی یا حرفه‌ای نباید وجود داشته باشد، تأکید کرد که اینترنت یک حق شهروندی است و نباید دانش را از تمامی مردم جامعه دریغ کرد. 

او به نقش مخرب فیلترینگ در ورود بدافزارها اشاره و اعلام کرد که امروز علاوه بر گلی که حریف به ما می‌زند، خودمان داریم به خودمان گل به خودی می‌زنیم و با یک ناامنی بی‌سابقه در کشور مواجهیم. او در این زمینه گفت: «یک اپلیکیشن آلوده مثل یک زامبی است که کاربر را در اختیار یک گروهی قرار می‌دهد. سودجویان پشت این بدافزارها، یک command controll را به یک شرکت هکر و مخرب اجاره می‌دهند و آنها می‌توانند حمله‌های امنیتی به یکسری نهاد خاص کنند. دانش جهانی را از خود دریغ می‌کنیم و مردم هم به هر روشی دنبال حقوق خود هستند تا به اینترنت آزاد وصل شوند.»

او راهکار بهبود این موقعیت را مواجهه با تصمیم‌های اشتباه دانست و توضیح داد: «نباید درگیر گرفتن رانت‌ها باشیم و نباید از ويژگی‌ای مثل اینترنت طبقاتی استفاده کنیم. باید جلوی این تصمیم‌های اشتباه ایستادگی کنیم. باید اینترنت آزاد را مطالبه‌گری کنیم. نباید وارد بازی دریافت این تسهیلات شویم و باید جلوی این موارد که رسماً آسیب‌های مالی و روانی به تیم‌ها وارد می‌کند، بایستیم.»

در همین زمینه تیمور ستارزاده هم تأکید کرد که نمی‌شود محدودیت ایجاد کرد و بعد با تعریف بسته‌های حمایتی ضررهای حاصل از این فیلترینگ را جبران کرد. 

او معتقد است که بسته‌های حمایتی در این زمینه کمکی نمی‌کند و راه‌حل‌هایی مانند اینترنت طبقاتی نیز فقط جامعه را دوپاره می‌کند.

ستارزاده در پاسخ به این سؤال که راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات چیست، گفت: «این مشکلات را ما به وجود نیاورده‌ایم که بتوانیم آن را حل کنیم. در واقع حلال مشکلات ما نیستیم، ولی در حال حاضر می‌توان برای مدیران برنامه آموزشی گذاشت تا لااقل بدانند در این شرایط باید چه بکنند. ممکن است با پیشروی این شرایط با دومینوی سقوط استارتاپ‌ها روبه‌رو شویم. اگر در سال گذشته تیم‌های کوچک زیادی از بین رفتند، در سال جدید تیم‌های متوسط هم می‌توانند نابود شوند و این مهم با مدیریت، قابل کنترل است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/oooj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.