کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات از سازندگان موبایل‌های اندرویدی خواست: گزینه تماس تصویری را فعال کنید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز (۲۰ اردیبهشت) هیئت دولت از سازندگان دستگاه‌های موبایلی خواست تا تماس تصویری را روی گوشی‌های خود فعال کنند. 

عیسی زارع‌پور با اعلام اینکه در این زمینه در حال رایزنی با برخی شرکت‌ها هستند گفت: «در حال رایزنی با برخی شرکت‌ها مثل سامسونگ و هوآوی هستیم تا امکان تماس تصویری توسط اپراتورها را فعال کنند.»

پیش از این هم وزیر ارتباطات تأکید کرده بود که برای مکالمه ویدئویی از طریق اپراتورهای تلفن‌ همراه، سازندگان گوشی باید این قابلیت را برای کاربران ایرانی فعال کنند.

او همچنین خبر داد که با توجه به مشخص شدن تعرفه تماس تصویری این امکان در حال‌ حاضر به‌صورت آزمایشی در حال‌ اجراست.

در این زمینه رگولاتوری تعرفه هر دقیقه مکالمه ویدئویی را ۱۵۰ تومان تصویب کرده است. طبق این مصوبه حق‌السهم دولت از درآمد ارئه خدمات مکالمات ویدئویی تا پایان سال ۱۴۰۳ هشت درصد تعیین شده است.

 ارائه مکالمه تصویری یکی از جذابیت‌ها و امتیازات پروانه اپراتور سوم یعنی رایتل بود که در اوایل سال ۱۳۹۲ به دلیل مسائل شرعی جلوی ارائه آن از طریق سیم‌کارت این اپراتور گرفته شد. در نهایت پس از پیچ‌وخم‌های بسیار در این سال‌ها، بهمن‌ماه سال گذشته وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که به‌زودی این سرویس راه‌اندازی خواهد شد. 

راه‌اندازی سرویس تماس تصویری در حالی بعد از سال‌ها در کشور صورت می‌گیرد که اکنون نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل به راحتی برای کاربران خود امکان استفاده از تماس‌های تصویری را فراهم کرده‌اند.


 40 میلیون کاربر برای پیام‌رسان‌های داخلی


در بیش از هفت ماه گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها از حمایت همه‌جانبه از پیام‌رسان‌های داخلی گفته‌ است. امروز هم در حاشیه جلسه هیئت دولت با اعلام اینکه وزارت ارتباطات موظف به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است، گفت: «وزارت ارتباطات موظف به فراهم کردن ابزارهای لازم برای تسهیل ارتباطات مردم است و زمانی که یک پیام‌رسان خارجی با محدودیت مواجه می‌شود، باید زمینه جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کنیم.» 

در حالی که پیش از این وزیر ارتباطات کاربران یکتای پیام‌رسان‌های داخلی را نزدیک ۳۰ میلیون کاربر اعلام کرده بود، در جدید‌ترین آمار با اعلام اینکه پیام‌رسان‌های داخلی از بلوغ قابل قبولی برخوردار هستند، گفته است که حدود ۴۰ میلیون کاربر در این پیام‌رسان‌ها فعالیت می‌کنند و روزبه‌روز کیفیت آنها بیشتر می‌شود.

او با اعلام اینکه تنها دو سرویس در کشور فیلتر شده‌اند، گفت:‌ «ده‌ها پلتفرم خارجی برای ارتباط با خارج از کشور نظیر imessage ،FaceTime ،Imo ،Discord و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی برای ارتباط با خارج از کشور وجود دارد.»

زارع‌پور با بیان اینکه حداکثر ۱۰ درصد نیاز کشور برای ارتباطات با خارج از کشور است،‌ یادآور شد که حالا ۹۰ درصد نیاز کشور داخلی است و پلتفرم‌های داخلی نیز اکنون توانایی میزبانی از مردم در پلتفرم‌های تعیین‌شده را دارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hrk8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.