کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در کارگاه تخصصی رضا جمیلی در رویداد گردشگری سلامت اروپا (EMT 2023) بررسی شد / وب ۳ و آینده صنعت سلامت

رویداد گردشگری سلامت اروپا روزهای ۱۶ و ۱۷ نوامبر در منطقه کیانچیانو ترمه ایتالیا واقع در مرکز این کشور و در منطقه توسکانی برگزار شد.

این رویداد یکی از رویدادهای مهم حوزه گردشگری، تندرستی و سلامت دنیاست و هر سال با همکاری وزارت بهداشت، مقامات گردشگری و کسب‌وکارهای مختلف دو صنعت گردشگری و سلامت از سراسر دنیا برگزار می‌شود. در رویداد امسال فعالانی از ۴۶ کشور دنیا در بخش‌های مختلف ازجمله کنفرانس و نمایشگاه حضور داشتند.

امسال در رویداد گردشگری سلامت اروپا ۱۵ کارگاه و مسترکلاس توسط چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی و با رویکرد بررسی روندها و تحولات صنعت برگزار شد. در یکی از این کارگاه‌ها، رضا جمیلی، مدیر توسعه «راه‌کار» و بنیان‌گذار «مدتورپرس» که در حوزه گردشگری سلامت فعال است به تأثیر وب ۳ بر صنعت سلامت پرداخت.

جمیلی در ارائه‌ای که مخاطبان آن مدیران ارشد بیمارستان‌های زنجیره‌ای اروپایی، صاحبان شرکت‌های گردشگری و سلامت، مدیران اسپاها و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت کشورهای مختلف بودند با مرور تحولاتی که وب ۱ و وب ۲ در ۳۰ سال گذشته رقم زده‌اند به این سؤال پرداخت که صنعت سلامت برای رویارویی با آخرین تغییرات دنیای اینترنت که از آن تعبیر به وب ۳ می‌شود چه می‌تواند بکند و فرصت‌ها و تهدیدهای این تغییرات برای این صنعت چیست.


بازاریابی، تشخیص و آموزش در سلامت دگرگون خواهند شد


بنیان‌گذار مدتورپرس با اشاره به اینکه وب ۲ با شبکه‌های اجتماعی و اقتصاد تولیدکنندگان محتوا، همه صنایع را دگرگون کرد به این موضوع مهم برای برندهای حوزه سلامت پرداخت که توسعه یک نام تجاری در دنیای وب ۳ با تغییری که در فناوری و زیرساخت رخ خواهد داد تفاوت‌های اساسی با چیزی که این روزها با آن آشناییم خواهد داشت. جمیلی تغییر در ساخت برندها و مارکتینگ پروژه‌های سلامت و سهم کاربران (در اینجا متقاضیان خدمات سلامت) از منافع مالی این حوزه را یک تغییر حتمی دانست که ضروری است بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به آنها از همین حالا فکر کنند.

او دیگر تغییر وب ۳ در صنعت سلامت را در حوزه تشخیص عنوان و تأکید کرد: «با طراحی و همه‌گیر شدن دوقلوهای دیجیتال (Digital Twins) که نمونه‌ای دیجیتال از هر فرد خواهند بود که پروفایل سلامت و ژنتیک آنها و سبک سلامت‌شان را در خود ذخیره دارند می‌توان به جمعیت‌های مجازی (Vertual Populations) دست پیدا کرد که نمونه‌های قابل اتکایی برای تشخیص بیماری‌ها، درآوردن الگوهای رفتاری و سلامت، تست داروهای تازه و… خواهند بود.»


منتظر یک ابزار انقلابی هستیم


جمیلی البته چالش رسیدن به این نقطه از تحول را تولید گجت‌ها و دستگاه‌های پوشیدنی دانست که کاربرپسند و ارزان باشند و با اقبال عمومی مواجه شوند. گجت‌هایی که به گفته او ممکن است هدست یا عینک یا حتی یک ساعت هوشمند واقعیت مجازی باشند که همین حالا در شرکت‌هایی چون اپل و متا و… در حال توسعه و تولید هستند. ابزارهایی که به گفته جمیلی ابتدا حوزه‌های سلامت روان، فیزیوتراپی، سلامت بعد از تروما و… را دگرگون می‌کنند. او نقش این گجت‌ها را در عبور سریع‌تر به دنیای وب ۳ با نقش تلفن‌های هوشمند در سال‌های ۲۰۰۵ به بعد مقایسه کرد که موجب شدند دنیای وب ۲ مبتنی بر تولید محتوای کاربران به یکباره رشدی خیره‌کننده بکند.

جمیلی همچنین تحول دیگر وب ۳ در صنعت سلامت را در حوزه آموزش ازجمله آموزش آکادمیک عنوان کرد. او با ذکر مثالی توضیح داد وقتی دانشجویان بتوانند روی بدن‌های مجازی عمل‌های آزمایشی انجام بدهند، بدون اینکه بخواهند وارد اتاق عمل شوند، می‌توان آموزش پزشکی را با روش‌های نوین دگرگون کرد.


بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها چه باید بکنند؟


بنیان‌گذار مدتورپرس در پایان ارائه خود و در پاسخ به پرسش برخی حضار درباره اینکه فراهم‌کنندگان خدمات سلامت ازجمله بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها برای ورود به دنیای وب ۳ چه راهبردی را باید در پیش بگیرند گفت: «واقعیت صادقانه این است که ما هنوز در یک فضای مبهم به سر می‌بریم و پیش‌برنده‌های این فناوری و اینترنت ناشی از آن، هنوز در مرحله توسعه و تولید اولیه هستند. تا زمانی که ندانیم کدام فناوری یا گجت زودتر بر بازار مسلط می‌شود شاید نتوانیم تصمیم‌های قاطعانه‌ای بگیریم اما توصیه می‌کنم با در نظر گرفتن سناریوهای احتمالی راهبردهای مختلفی را به شکل پیش‌نویس در برندهای خود طراحی کنید؛ چراکه به محض به راه افتادن قطار وب ۳ سرعت آن آنقدر زیاد خواهد بود که بسیاری از برندهای حوزه سلامت ممکن است سهم بازار فعلی خود را از دست بدهند.»

او تأکید کرد همه ما منتظر گجتی هستیم که مشابه آیفون برای دنیای وب ۲ عمل کند. ابزاری که مبتنی بر فناوری بلاکچین و با استفاده از مفهوم واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) ورود به دنیای وب ۳ و یکی از مهم‌ترین محصولات آن یعنی متاورس را تسهیل و همه‌گیر کند؛ اتفاقی که به گفته او سرآغاز یک بازار و صنعت جدید در حوزه سلامت و زیرشاخه‌های مختلف آن خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/s4s4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.