کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ چه دستاوردی برای فعالان صنایع مالی کشور داشت؟ / آنچه هر رویدادی ارائه می‌کند، زیرساختی برای شبکه‌سازی است

یکشنبه چهاردهم آبان‌ماه، یک روز مانده به شروع برگزاری کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ راهی کیش شدیم؛ شهری که حداکثر سرعت مجاز رانندگی در آن ٨٠ کیلومتر و در خیابان‌های شهر ۶۰ کیلومتر است. از همان ابتدا با ورود به کیش با دور کند زندگی و اتفاقات مواجه می‌شوید و بعد از کمی گشت‌وگذار در آن، معمولاً از نبود چراغ‌قرمز یا سرعت‌گیر در سطح شهر تعجب خواهید کرد. به جز سبک رانندگی آرامی که در این جزیره می‌بینیم، گویا همه چیز در این شهر در حالت آهسته قرار گرفته‌ و هیچ‌کس هیچ عجله‌ای برای رفت‌وآمد و انجام کارهایش ندارد. این موضوع را می‌توان از ساعت شروع به کار مراکز تفریحی تا ساعت شروع برگزاری نمایشگاه دید؛ آرامشی که برای افرادی همچون من که به زندگی در شهر پرسرعتی مثل تهران عادت دارند، اذیت‌کننده بود.

حدوداً یک هفته از پایان کار کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ می‌گذرد و حالا نشسته‌ام و به این فکر می‌کنم که این رویداد چهارروزه که من اولین‌بار بود در آن شرکت می‌کردم، چه مزیت‌ها و چه آورده‌ای برای فعالان صنایع مالی کشور داشته است. اولین نکته‌‌ای که به ذهنم می‌آید، محل برگزاری این رویداد است؛ جایی دور از پایتخت. پایتختی که تقریباً تمامی رویدادهای مهم و بزرگ نه‌تنها در صنایع مالی که در همه صنایع، در آن برگزار می‌شوند. تهرانی که به شهری برای رسیدن به آرزوها و هر آنچه در دیگر شهرهای کشور امکانش نیست، تبدیل شده است؛ هرچند که نمی‌شود از شرایط، امکانات و زیرساخت‌های موجود در تهران هم چشم‌پوشی کرد! شاید تهران بستر مناسب‌تر و آماده‌تری برای پذیرش نوآوری و برگزاری رویدادها باشد اما معضل‌هایی مثل ترافیک، آلودگی هوا و مواردی ازاین‌دست را نیز دارد که برگزاری رویداد در خارج از تهران را متمایز می‌کند و در نهایت رسیدن به اینکه «ایران فقط تهران نیست» خودش جای بحث‌های زیادی دارد.

کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ امسال دهمین سال خود را پشت سر گذاشت و برخلاف اینکه تصور نمی‌کردم با رویدادی شلوغ و پرمحتوا مواجه شوم، در این چهار روز تقریباً بسیاری از مدیران و فعالان صنایع مالی کشور را دیدم. با اکثر افرادی که صحبت می‌کردم و تجربه حضور در چند دوره این رویداد را داشتند، متوجه شدم که امسال بهترین سال برگزاری کیش‌‌اینوکس بوده است؛ موضوعی که می‌توان آن را به بلوغ خوبی که این رویداد بعد از ۱۰ سال برگزاری مستمر به دست آورده، مرتبط دانست. اما یکی از دلایلی که به نظر باعث استقبال از این رویداد شده بود، دقیقاً همان موضوع «محل برگزاری‌»اش بود. بسیاری از کسانی که در کیش‌اینوکس حضور داشتند، با خانواده‌هایشان آمده بودند و این چهار روز را فقط محدود به حضور در یک رویداد ندیده بودند؛ بلکه برایشان هم فال بود و هم تماشا که می‌توانستند در کنار مباحث کاری‌، در کنار خانواده‌ نیز باشند و تفریح کنند.

از تمام اینها که بگذریم، مهم‌ترین اتفاقی که در چهار روز برگزاری کیش‌اینوکس افتاد، شبکه‌سازی‌هایی بود که نه‌تنها در دل این رویداد که به‌واسطه برگزاری آن در جایی خارج از پایتخت و به دور از فضاهای رسمی و اداری اتفاق می‌افتاد. در یک کلام «شبکه‌سازی و فراهم‌کردن شرایط گفت‌وگو» به نظرم مهم‌ترین دستاورد این رویداد می‌تواند باشد.

رویداد کیش‌اینوکس تقریباً کمتر از 20 روز بعد از جیتکس ٢٠٢٣ برگزار شد؛ در جیتکس امسال شاهد حضور پرتعداد ایرانی‌ها بودیم. نکته‌ای که درباره حضور این تعداد ایرانی در جیتکس قابل‌ توجه است، نیاز به شکل‌گیری رویدادهایی برای ارتباط و شبکه‌سازی میان آنهاست و دقیقاً اهمیت همین موضوع بود که ما در حاشیه جیتکس امسال، شاهد برگزاری رویدادهایی به‌ صورت رسمی توسط ایرانیان بودیم که با هدف شبکه‌سازی میان‌شان برگزار شده بود. در واقع به نظرم یکی از مهم‌ترین کارکردهای هر رویدادی این است که با فراهم‌کردن زمینه‌های مختلف، کاری کند که افراد مختلف به صورت تصادفی با یکدیگر شبکه‌سازی کنند. کیش‌اینوکس نیز فضای مناسبی بود که با افراد مختلف از صنایع مالی کشور دیدار کنیم؛ مدیران و فعالانی که دیدن‌شان در چنین رویدادهایی بسیار ساده‌تر از دیدن آنها در تهران است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cmjf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.