کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در گزارش مؤسسه کپیتال اکونومیکس مطرح شد / هوش مصنوعی به حفظ برتری اقتصادی ایالات متحده بر چین کمک می‌کند

ظهور هوش مصنوعی به معنای تحول در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصاد جهانی است. به گفته بسیاری از متفکران و محققان، ایالات متحده بهترین موقعیت را برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی دارد.
مؤسسه کپیتال اکونومیکس، یک مؤسسه تحقیقات اقتصادی در لندن، اخیراً گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد کشورهایی که در آنها چت جی‌پی‌تی با استقبال زیادی مواجه شد و محبوبیت زیادی به دست آورد، بیشترین ظرفیت را برای استفاده از این فناوری دارند. در این میان، ایالات متحده در صدر جدول قرار دارد و استراتژیست‌ها دلیل این امر را سطح بالای سرمایه‌گذاری و کیفیت بالای کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌دانند. لازم به ذکر است سنگاپور و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
مارک ویلیامز، اقتصاددان ارشد کپیتال اکونومیکس در این باره گفت: «هوش مصنوعی پتانسیل تغییر بازی را برای رشد بهره‌وری دارد، اما مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که تعیین می‌کنند چه کشورهایی می‌توانند از مزایای این فناوری بهره‌مند شوند.»

او با اشاره به این موضوع که ایالات متحده رتبه اول را در بهره‌مندی از این فناوری دارد، ادامه داد: «این امر نشان می‌دهد که ایالات متحده بار دیگر نقش رهبری فناوری در جهان را بر عهده خواهد گرفت؛ همان‌طور که صد سال گذشته نیز این کار را انجام داد. در واقع قرارگیری ایالات متحده در صدر جدول نشان‌دهنده افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیقات و توسعه و پیشرفت سریع تحصیلات عالی در زمینه هوش مصنوعی در این کشور است.»
همچنین این گزارش نشان می‌دهد که دستیابی چین به چنین جایگاهی دور از انتظار است. ویلیامز توضیح داد: «رویکرد سختگیرانه پکن برای تنظیم‌گری فناوری از سرعت گسترش هوش مصنوعی می‌کاهد. این مسئله باعث می‌شود ایالات متحده در حوزه هوش مصنوعی از چین پیشی بگیرد و در نتیجه احتمالاً این کشور موقعیت خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حفظ خواهد کرد.»
از دیدگاه استراتژیست‌ها هوش مصنوعی احتمالاً به اقتصاد ایالات متحده کمک می‌کند تا برتری خود را بر چین از نظر تولید ناخالص حفظ کند. آنها معتقدند انقلاب هوش مصنوعی دلیل دیگری است که ثابت می‌کند اقتصاد چین از آمریکا پیشی نخواهد گرفت.
در واقع منابع اقتصاد این دو کشور در سال ۲۰۲۳ مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفتند. با اینکه در سال ۲۰۲۳ فدرال‌رزرو نرخ بهره را در آمریکا افزایش داد، این کشور همچنان در مواجهه با فناوری انعطاف‌پذیر است. در حالی که چین با کاهش تورم، افزایش بیکاری جوانان و بحران بازار دارایی دست‌وپنجه نرم می‌کند که به سقوط مالی توسعه‌دهندگان بزرگ دامن می‌زند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hvl5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.