کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پریا رئوفی، مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری اینفینیت ونچرز در گفت‌وگو با کارنگ عنوان کرد / به دنبال بازارهای جهانی هستیم

وقتی از دنیای جدید و روش‌های جدید کسب درآمد صحبت می‌‌شود، بلاکچین و رمزارزها حوزه‌هایی هستند که نام‌شان بسیار به گوش می‌رسد. شاید این بسترهای کاری، به دلیل تازگی و همچنین ماهیتی که دارند، برای فعالیت‌های زنان چالش‌های کمتری نسبت به کسب‌و‌کارهای سنتی داشته باشند، اما کماکان حضور زنان در این کسب‌و‌کارها زیاد نیست. امروز با یکی از زنان نوآور حوزه‌ رمزارز و بلاکچین هم‌صحبت شدیم تا از کسب‌و‌کار و همچنین مسیر شغلی‌اش بیشتر بدانیم.

پریا رئوفی، ۳۳ساله دارای مدرک کارشناسی مدیریت صنعتی و کارشناسی ‌ارشد مدیریت فناوری و نوآوری است. او متولد شهر چاف و چمخاله است و از کودکی علاقه‌ شدیدی به حل مسئله و شناخت و کشف راه‌های جدید برای حل مشکلات داشته است. به اعتقاد خودش قبولی در دانشگاه تهران و مهاجرت به این شهر برای او یک فصل جدید در زندگی بوده ‌است. همین علاقه، به‌علاوه‌ سخت‌کوشی باعث شده او مسیر خود را قدم به قدم بسازد و اکنون مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری اینفینیت ونچرز باشد. این مجموعه‌ سرمایه‌گذاری با بررسی نوآوری و درآمدزا بودن ایده‌ها و کسب‌و‌کارها، روی آنها سرمایه‌گذاری می‌‌کند و به تیم‌ها برای تبدیل شدن به کسب‌و‌کارهای بالغ یاری می‌رساند.

نحوه آشنایی و ورود شما به فضای استارتاپی به چه شکل بوده و چه شد که به راه‌اندازی اینفینیت ونچرز رسیدید؟

من از زمان شروع کارشناسی ارشد وارد فضای استارتاپی شدم. آن روزها، تازه جمع‌ها و گروه‌های اکوسیستم پدید آمده بودند و این فضا برای من چنان جذاب بود که تصمیم گرفتم مسیر شغلی خودم را در همین حوزه ادامه دهم. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام دادم و یک کتاب نیز در این حوزه نوشتم که البته منتشر نشده است. مرتبط بودن رشته‌ من و همکاری با اساتید مختلف حوزه نوآوری و فناوری، باعث شد جاهای مختلفی که تصمیم به راه‌اندازی شتاب‌دهنده یا تأسیس مرکز نوآوری داشتند، از من به‌عنوان مشاور دعوت کنند تا نظراتم را ارائه دهم. در یکی از این همفکری‌ها، شرکت جیبیت با این مسئله به سراغ من آمد که می‌خواهیم یک مرکز یا دپارتمان نو‌آوری تأسیس کنیم که با توجه به ترند‌ها، نوآور باشد و همچنین باعث توسعه‌ بیشتر شرکت شود. من فرآیند حل این مسئله را آغاز و از روش‌های زیادی سعی کردم که بهترین ایده را برای اجرا پیشنهاد دهم و در همین راستا اینفینیت ونچرز تأسیس شد و من به‌عنوان سکاندار این مجموعه شروع به کار کردم.

راه‌اندازی این مجموعه‌ها در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده و به نظر می‌‌رسد موجی در این زمینه ایجاد شده که انگیزه خیلی از شرکت‌ها همراهی با آن است؛ آیا اینفینیت ونچرز را متمایز از این موج می‌دانید؟

خیلی از شرکت‌ها فقط بر اساس مد و ترند، سرمایه‌گذاری‌ها را انجام می‌‌دهند و تا خبر تأسیس یک مرکز نو‌آوری توسط رقیب یا همکار خود را می‌شنوند، اقدام به راه‌اندازی یک مرکز نوآوری یا سرمایه‌گذاری می‌‌کنند؛ اما در مورد جیبیت، ما ابتدا تصمیم نداشتیم که بخشی شبیه اینفینیت ونچرز داشته باشیم و طی مطالعه و آزمون و خطای زیاد به این مدل از کسب‌و‌کار رسیدیم. خیلی از مراکز نو‌آوری که بر اساس این موج تأسیس شده بودند در حال حاضر تعطیل شده‌اند یا اینکه فقط در حد یک نام هستند و مدتی بار کلمه نو‌آوری را در یک سازمان به دوش کشیده‌اند و هیچ پویایی و نوآوری‌ای در کارشان نیست.

با توجه به این بازار شلوغ و ترندزده که به آن اشاره شد، چه مزیت رقابتی برای مجموعه خود قائل هستید؟

به نظرم مزیت رقابتی ما این است که مدل مشخصی برای محدود کردن ایده‌ها و روش‌های اجرا نداریم. اگرچه ممکن است این روش، کار را برای ما که سمت سرمایه‌گذار ایستاده‌ایم، سخت‌تر کند ولی از سوی دیگر، ایده‌پردازی و طی کردن مسیر برای استارتاپ راحت‌تر شده و باعث می‌شود سرعت رشد گرفته نشود. در حقیقت ما در دو طرف میز هستیم اما مقابل هم نیستیم و هدف ما نوآوری در هر مرحله‌ است. از سمت دیگر تجربه‌های خود مجموعه و شکست‌ها و موفقیت‌ها باعث شده که درک بهتری از مسیر استارتاپ‌ها داشته باشیم.

آیا این روش برای استارتاپ‌ها نتیجه‌بخش بوده است؟

بله. اخیراً ونسی؛ از استارتاپ‌های ما محصول وام‌دهی و اعتباردهی با توثیق دارایی‌های دیجیتال را با آبان‌تتر لانچ کرده و با یک تیم ۱۶نفره توانسته مسیر خوبی را طی کند. این استارتاپ از ابتدا با ما بود و اکنون با صرافی‌های مختلفی کار می‌‌کند و در فاز رشد قرار گرفته است.

اینفینیت ونچرز روی چه حوزه‌هایی متمرکز است و در حال حاضر چند تیم در آن فعال هستند؟

اینفینیت ونچرز یک مجموعه سرمایه‌گذاری و نوآوری است که حدود دو سال است شروع به کار کرده و تاکنون چهار تیم فعال در آن مستقر شده‌اند. این کم‌سروصدا بودن باعث شده تیم‌های واقعی‌تر در فضای ما شروع به رشد کنند. ما در چند بخش فعال هستیم؛ یک بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای قدم‌های اولیه استارتاپ است و بخش دیگر یک استارتاپ استودیو است. در بخش دیگری نیز به یادگیری اشتراکی یا کارگاه‌های اشتراک تجربه می‌پردازیم. در مراحل اول متوجه شدیم که ایده‌های رسیده، در قدم‌های ابتدایی کیفیت لازم را ندارند و چون این بخش در زنجیره ارزش جیبیت قرار داشت، متوجه شدیم که وی‌سی در این مراحل نمی‌‌تواند ارزش خاصی برای این مجموعه ایجاد کند؛ بنابراین تمرکز را روی بخش استودیو قرار دادیم و اکنون با تمرکز روی ایده‌های نوآورانه حوزه‌ فین‌تک، کریپتو و بلاکچین پیش می‌‌رویم. با این تعریف که ایده‌ها در فرآیند همفکری و ارزشیابی تراشیده و بعد از پختگی لازم، به یک بنیان‌گذار سپرده می‌‌شوند. تفاوت ما با سایر مراکز این است که ما به کسی حقوق پرداخت نمی‌‌کنیم و فاندر‌ها باید با توجه به سرمایه‌ای که در اختیار دارند مدیریت هزینه‌ها و سودآوری را انجام دهند. ما راهنمای آنها هستیم و افراد را از امتیازات شبکه مجموعه‌ مادر بهره‌مند می‌کنیم و شبیه سایر مجموعه‌ها افراد را استخدام نمی‌کنیم.

انگیزه خودتان از اینکه برای ادامه مسیر شغلی روی این مجموعه سرمایه‌گذاری کردید چیست؟

این پیشنهاد برایم جذاب بود چون متوجه شدم مدیران جیبیت به دنبال نوآوری واقعی‌ و در پی این هستند که این مرکز به‌عنوان یک بازوی نوآوری واقعی به مجموعه کمک کند. آنها در پی شوآف و سر‌و‌صدای داشتن یک مرکز نوآوری نبودند. این موضوع باعث می‌شد به صورت واقعی و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای بتوانم یک مجموعه پر از ایده‌ها، تیم‌های خلاق و باانگیزه را مدیریت کنم.

در حال حاضر چه وسعتی را برای فعالیت خود در نظر گرفته‌اید؟

سال پیش ۲۰ میلیارد تومان سرمایه برای این کسب‌و‌کار در نظر گرفته شد و علاوه بر شروع کار، روی بخش رشد کسب‌و‌کارها نیز فعالیت می‌‌کنیم. شاید آمار ورودی ما به لحاظ تعداد زیاد نباشد اما عامدانه روی تعداد ورودی تمرکز نکرده‌ایم و بیشتر بر کیفیت این ورودی متمرکز هستیم تا بتوانیم با صرف بهینه هزینه‌ها و نیرو به نتایج بهتری برسیم.

چه چشم‌اندازی برای این کسب‌و‌کار پیش چشم دارید؟

ما به دنبال بازار بین‌المللی هستیم. حوزه کاری ما محدود به ملیت و مرز‌ها نیست و این ویژگی زمینه را برای رشد جهانی باز می‌کند. می‌‌خواهیم یک کسب‌و‌کار فایده‌مند و توسعه‌پذیر شویم و سعی داریم ایده‌ها را به سمت پختگی لازم برای حضور در بازار بین‌المللی سوق دهیم.

کمی درباره خودتان بگویید؛ اینکه چگونه بدون هیچ معرف و آشنایی از یک شهر کوچک به تهران آمدید و الان مدیرعامل یکی از مجموعه‌های خوب سرمایه‌گذاری هستید؟

من فرد درس‌خوانی بودم اما از یک نقطه به بعد دریافتم که درس خواندن محض، راه به جایی نمی‌‌برد. من دریافتم که نت‌ورکینگ و ساختن شبکه همکاران، اصل مهمی‌ است و در کنار این شبکه‌سازی باید چنان خوب کار کنی که نتیجه کار، معرف سطح کار تو باشد. ترکیب کار باکیفیت و شبکه‌سازی مناسب به من کمک کرد که رشد کنم. ضمن اینکه در ابتدای کار اصرار خاصی به درآمد نداشتم و این موضوع فرصتی برایم به وجود آورد تا به فضاهای بیشتری ورود کنم.

شما اعتقاد دارید که مهمانی استارتاپ‌ها تمام شده و حالا نوبت به حوزه رمز‌ارز و بلاکچین رسیده است؟

بله. من هم این اعتقاد را دارم. منتها این روزها پر از ایده‌های مرتبط با این حوزه هستیم اما متأسفانه نیروی کافی برای اجرای آنها نداریم و این خیلی دردناک است.

در پایان چه توصیه‌ای برای افراد شبیه به خودتان دارید؟

من به زنانی که می‌‌خواهند سمت مدیریت داشته باشند، توصیه می‌‌کنم که منتظر صددرصد شدن نباشید. حتی با ۲۰ درصد از توانایی‌های لازم هم می‌‌توانید ریسک کنید و امیدوارانه به سمت پیشرفت قدم بردارید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4y8w
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.