دستی که راه می‌رود!

تغییر هویت بصری «باسلام»، همان‌طور که انتظار می‌رفت با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اواسط آذرماه بود که مؤسس استارتاپ «باسلام»، خبر از جذب 200 میلیارد تومان سرمایه را از طریق چهار سرمایه‌گذار داخلی، به مخاطبانش داد. با انتشار این خبر و در حالی که با این جذب سرمایه، فعالان اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین ایران منتظر اتفاقاتی مهم در این استارتاپ بودند، اوایل بهمن‌ماه، پس از پرده‌برداری از بازطراحی هویت بصری «باسلام» و لوگوی جدید آن، واکنش‌های منفی از سوی فعالان کسب‌وکاری و کاربران رسانه‌های اجتماعی به سوی این کسب‌وکار سرازیر شد.

باسلام بر سر زبان‌ها
تغییر لوگو از یک شش ضلعی ساده، به کف دستی با چشم، بینی و دهان و در حال حرکت روی دو پا، سروصدای زیادی کرد و حتی عده‌ای گفتند که تا قبل از دیدن این لوگو و واکنش‌های منفی کاربران، با این استارتاپ آشنا نبوده‌اند! اما در این چند روز به هر پیجی سر می‌زنند، از باسلام صحبت می‌شود و این خود یک شیوه مهم بازاریابی در دنیا محسوب می‌شود و حتی به این نکته شک کردند که احتمالاً رونمایی از این لوگو و ایجاد واکنش منفی، شیوه‌ای برای جذب مخاطب بوده‌است! اما آیا واقعاً کارکرد لوگوی جدید باسلام این بوده است؟!

در طراحی جدید، کلمه «با» از قسمت انگلیسی لوگو حذف شده است. این حرکت هم با واکنش‌هایی همراه بود. برخی پا را فراتر از واکنش گذاشتند و آن را به نوعی بی‌احترامی استارتاپ به خود و مخاطبانش تلقی کردند. تعدادی دیگر نیز از اینکه گروه طراحان شیزارو نسبت به واکنش‌های منفی مخاطبان، موضع‌گیری کرده، ناراحت بودند. آنها ناراحت بودند از اینکه طراحان نسبت به افکار عمومی بی‌تفاوت بوده و جواب واکنش‌ها را با اعلام رضایت خود از کارشان داده‌اند. کاربری هم نشان تازه باسلام را یک لوگوی ترسناک معرفی کرده و گفته بیشتر به نظر می‌رسد شخصیت یک فیلم ترسناک باشد!

نه گفتن به مینیمالیسم
برخی‌ها هم می‌گویند اصولاً هر بازطراحی در لوگو، همیشه با جنجال و مخالفت همراه بوده است و از اسنپ و تپسی هم برای این ادعای خود مثال می‌‌آورند. اما یکی از نقدهای جدی به لوگوی تازه باسلام این بود که چرا وقتی لوگو و برندهای دنیا به سمت مینیمال شدن می‌روند، این گوشه دنیا، برای لوگو ایموجی می‌گذارند. بازار نظرات و واکنش های منفی و مثبت درباره‌ این ری‌برند توسط کارشناس و غیرکارشناس در فضای مجازی، آن‌قدر داغ شد که مدیران باسلام مجبور به پاسخگویی و ارائه توضیح شدند.

مدیران این کسب‌وکار اذعان می‌کنند بازار اجتماعی باسلام در حال گسترش و بزرگ شدن است و انتظار می‌رود جای خود را در زندگی مردم باز کند. بنابراین از دیدگاه آنها این نیاز حس می‌شده که بازطراحی و ری‌برند باسلام هرچه سریع‌تر صورت گیرد. به اعتقاد آنها این باز طراحی با تأکید بر المان‌هایی همچون هویت منعطف‌تر، گسترده‌تر شدن، داشتن زبان جهانی برای ممکن شدن فعالیت در بازار بین‌المللی و در نهایت انتقال شوخ‌طبعی موجود در پلتفرم، به هویت بصری جدید منجر شده است.

انتظار نقدهای منفی را داشتیم!
معاون برند و ارتباطات بازاریابی باسلام در واکنش به نقدهای منفی در این باره گفته: «این ری‌برند، در راستای حرکت رو به جلوی باسلام صورت گرفته است. دست نشانه سلام، صمیمیت، گفت‌و‌گو و آشنایی است. همانند چیزی که در باسلام شاهد آن هستیم. این موضوع به طرز جسورانه‌ای به نمایش گذاشته شده‌ است.

با ری‌برند باسلام به دنبال فراگیری بیشتر و تبدیل شدن به جزئی از زندگی روزمره مردم هستیم. همانند اتفاقی که برای برندهایی همچون آپ و اسنپ شاهد بودیم. از همین رو با تغییر برند، سعی در آمادگی برای این هدف داشتیم و در ادامه برنامه‌هایی برای تحقق این هدف خواهیم داشت.»

باسلام دلایل فوق را برای انتخاب طرح جدیدشان به میان آورده و از انتخاب این لوگو راضی است، اگرچه در کمال تعجب می‌گوید قبل از رونمایی از لوگوی جدید، انتظار واکنش‌های منفی را داشته‌اند و تبعاتش را پذیرفته بودند.

«باسلام» یک فروشگاه‌ اینترنتی برای خرید محصولات بومی و روستایی است که ادعا می‌کند تا کنون بیش از ۱۴۰ هزار غرفه‌دار در آن عضو هستند و بیش از سه میلیون کاربر در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از یک میلیون کاربر تا کنون از آن خرید داشته‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/83c3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.